Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med all fårull?  (läst 11890 gånger)

honeyybees

  • Inlägg: 44
    • Östergötland
Vad göra med all fårull?
« skrivet: 19 okt-13 kl 21:29 »
Nu har jag tre stora säckar med fårull ute i ladugården, och det känns oerhört onödigt och dumt att bara slänga det. Finns det några förslag på vad man kan göra med typ 50 kg ull? Funderar på kreativa lösningar också som att täta ute i ladugården, gårdet?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-13 kl 21:30 »
Ge det till mej :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Carmine

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #2 skrivet: 19 okt-13 kl 22:30 »
Haha, jag kan också tänka mig lite ;D
''I'd rather be a forest than a street.
Yes I would, if I could, I surely would''

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-13 kl 05:13 »
Använder man ullen som isolering ska man nog behandla den på något vis för att slippa ohyra. Är inte så insatt men har läst det nånstans...
Vad man kan göra med ullen beror ju på vad det är för ull man har och hur mycket arbete och tid man vill lägga ner...?

Spinna garn, tova, en del ull kan användas som stoppning i dynor m.m. Marktäckning i grönsakslandet funkar kanske om man är bra på att bekämpa sniglar. Har inte provat själv men vissa säger att förutom att bevara fukt och slippa mycket ogräsrensning så ska det även ge näring, men jag vet inte hur näringsrik fårull är.

För Minst 3 år sen pratade jag med ett spinneri. Fick ett kort svar att nya ägare skulle kontakta mig men har inte hört något. Sen har jag slängt ullen efter mina finullstackor för det bara stått och skräpat. I torsdags skickade jag ett mail bara för att höra om dom hade igång spinneriet eller inte.

Fick veta att jag stått i kö i flera år och det var min tur i våras!! Dom hade inte mina kontaktuppgifter och nu ska jag skicka in min ull! Panik! Jag har ju ingen ull kvar nu för jag tänkte att jag hinner väl samla på mig lite innan det ska skickas in till spinneriet eftersom jag inte ens visste att jag står i kö. Till råga på allt har vi tagit in tackorna och dom har redan hunnit bli lite smutsiga och har halm och skräp i ullen och ska klippas.
Vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Verkligen tråkigt att få reda på att man stått i kö i flera år när det är dags att skicka in ullen.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-13 kl 08:14 »
Finullen kan du sälja om den är fri från skräp och inga dubbelklipp.
Åsenfår, hundar och katter

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 08:33 »
Jag skänker vår ull till dagiset där våra barn går. Används som dels pysselmaterial men också för att barnen ska få testa på att tova, spinna osv. Mycket uppskattat!  :)
Bulan

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-13 kl 09:02 »
Har sett TV-program från England där man använder isolering gjord av fårull. Den måste nog vara tvättad så den inte drar till sig ohyra (min egen fundering).

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-13 kl 09:05 »
Nu har jag tre stora säckar med fårull ute i ladugården, och det känns oerhört onödigt och dumt att bara slänga det. Finns det några förslag på vad man kan göra med typ 50 kg ull? Funderar på kreativa lösningar också som att täta ute i ladugården, gårdet?

Har du ull från får med sk spinnull så går det att sälja om det är hyfsat rent och fritt från dubbelklipp. Finns en facebook grupp som samlar de mindre fårägarna som har ull att sälja och oss som är intresserade av att köpa.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #8 skrivet: 21 okt-13 kl 19:04 »
På Mandelmanns gård i Skåne använder de sin ull till  marktäckning. Fet och smutsig. Lägger den i gångarna och mellan grönsakerna. Det har en gödslande verkan och skyddar mot ogräsen.

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #9 skrivet: 21 okt-13 kl 19:25 »
Jag har lagt en del runt bärbuskarna för att hålla fukten kvar i marken och ogräset borta. Funkar bra, dock lite knöligt att klippa gräset runt omkring. Ullen fastnar gärna och sprids som små tussar i gräsmattan.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #10 skrivet: 21 okt-13 kl 19:27 »
Finns en facebook grupp som samlar de mindre fårägarna som har ull att sälja och oss som är intresserade av att köpa.

 :D   Vad heter gruppen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #11 skrivet: 21 okt-13 kl 20:08 »
Ullförmedlingen


 :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #12 skrivet: 21 okt-13 kl 20:20 »
Vad är det i ullen som gödslar??

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #13 skrivet: 21 okt-13 kl 20:50 »
Ullförmedlingen


 :)

Tack! Måste jag genast kolla upp. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

honeyybees

  • Inlägg: 44
    • Östergötland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #14 skrivet: 21 okt-13 kl 22:07 »
Tack för alla svar! Ska verkligen kolla upp ullförmedlingen.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #15 skrivet: 18 feb-14 kl 09:33 »
Vad är det i ullen som gödslar??
Det är nog ullfettet skulle jag tro - själva håret bryts ju inte ner men det skyddar mot ogräs och uttorkning. Det är vad jag tror  :-[

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #16 skrivet: 18 feb-14 kl 10:17 »
En ca dm-bred sträng runt grönsakslandet håller mördarsniglarna bort, folk var som galna efter min ull för att ha runt sina land.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad göra med all fårull?
« Svar #17 skrivet: 18 feb-14 kl 10:28 »
Det är nog ullfettet skulle jag tro - själva håret bryts ju inte ner men det skyddar mot ogräs och uttorkning. Det är vad jag tror  :-[

Håret bryts också ner även om det tar ett tag. Så man måste fylla på med jämna mellanrum.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser