Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången  (läst 25599 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #40 skrivet: 21 feb-12 kl 17:43 »
Its a deal!! Jag lägger sussexhönan Susanne på ägg vilket hon längtat efter flera veckor endera dagen nu, så får du ta de som blir tuppar!

Det är just det där alla säger om att köttet från egna tuppar skulle smaka så mycket mer som gjorde mig så konfunderad, för jag tyckte det smakade mindre, typ ingenting, och inga kryddor kunde liksom fastna i det. Vi lät det puttra i grytor länge och segt var det inte, bara oätligt.

Okej... Säg till när du ska slakta så kan jag komma och lära mig det också! (Tänker väl skaffa höns själv nån gång i framtiden, och det kan ju vara bra att veta hur man smidigast har ihjäl dem ifall det skulle behövas..)! Appropå själva matlagningen så får jag ju erkänna att det var mitt ex som lagade till höns/tuppköttet. Men jag tyckte det var gott och tycker att jag nog borde klara av att laga nåt själv också, trots att jag inte har tillgång till exets alla afrikanska kryddningar... Jag kan ju åtminstone ge det en chans, om alternativet nu är att gräva ner dem!

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #41 skrivet: 21 feb-12 kl 17:51 »
Rakadero, vad var det för raser på tupparna, vad fick de för mat, och hur gamla var de när de slaktades?

Smaken är ju olika, man får gilla den smaken man vill, men det är konstigt att du tycker att de smakade mindre än broilers, det är inte alls min erfarenhet.

Kokade ni i för mycket vätska? Jag kokar i så mycket vätska att det inte helt täcker köttet, det översta av köttet ångkokas under locket. Sedan vänder jag kroppen åt andra hållet några gånger under tillagningen. Det blir en fantastisk buljong/sås.

Det är lite blandraser... blomme, brun lohmann, leghorn, sussex, plymouth rock, australorp och lite annat. Förra året var flera av tupparna vi slaktade väldigt lika renrasiga sussextuppar, rätt stora, borde finnas mycket mat på dem. De var ca fem månader tror jag när de slaktades. Och de åt svenska foders tillväxtfoder tills den dagen, blandat med en hel del havre och vete, de gick ute på dagarna löst i trädgården och käkade lite allt möjligt där också. De fick en del matrester också. Ett annat år när vi fick hjälp med slakten var han som hjälpte oss imponerade över att deras vikt, då var de ändå inte 'feta'.

Jag minns knappt hur jag gjorde nu när jag gjorde grytorna, men jag tror jag styckade köttet och brynte det lite innan det fick ligga och koka, tror inte jag hade några mängder med vatten, lite grönsaker och kryddor och så där.

Resten av grytan var god, det var när man fick upp kycklingbitarna och såsen liksom försvann medan man tuggade som man insåg att själva kycklingköttet smakade bara... inget.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #42 skrivet: 21 feb-12 kl 17:54 »
Okej... Säg till när du ska slakta så kan jag komma och lära mig det också! (Tänker väl skaffa höns själv nån gång i framtiden, och det kan ju vara bra att veta hur man smidigast har ihjäl dem ifall det skulle behövas..)! Appropå själva matlagningen så får jag ju erkänna att det var mitt ex som lagade till höns/tuppköttet. Men jag tyckte det var gott och tycker att jag nog borde klara av att laga nåt själv också, trots att jag inte har tillgång till exets alla afrikanska kryddningar... Jag kan ju åtminstone ge det en chans, om alternativet nu är att gräva ner dem!

Nu är vi tyvärr väldigt dåliga på det där med slakt också tyvärr... Nacka går väl an, men sen... Jag har försökt plocka och ta ur men det har fallit på ta ur för det vet jag inte hur man gör. De senaste gångerna har vi som sagt skurit bort bröstköttet bara och grävt ner resten.

Jag tar gärna en matlagningslektion i utbyte som någon föreslog, men då kanske jag behåller tupparna i fortsättningen... det är ju en risk du får ta...  ;D

Jag tror det finns afrikanska kryddblandningar att köpa i affärer här också, fast det är väl inte samma sak riktigt som den äkta varan antar jag...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #43 skrivet: 21 feb-12 kl 18:45 »
Det är lite blandraser... blomme, brun lohmann, leghorn, sussex, plymouth rock, australorp och lite annat. Förra året var flera av tupparna vi slaktade väldigt lika renrasiga sussextuppar, rätt stora, borde finnas mycket mat på dem. De var ca fem månader tror jag när de slaktades. Och de åt svenska foders tillväxtfoder tills den dagen, blandat med en hel del havre och vete, de gick ute på dagarna löst i trädgården och käkade lite allt möjligt där också. De fick en del matrester också. Ett annat år när vi fick hjälp med slakten var han som hjälpte oss imponerade över att deras vikt, då var de ändå inte 'feta'.

Jag minns knappt hur jag gjorde nu när jag gjorde grytorna, men jag tror jag styckade köttet och brynte det lite innan det fick ligga och koka, tror inte jag hade några mängder med vatten, lite grönsaker och kryddor och så där.

Resten av grytan var god, det var när man fick upp kycklingbitarna och såsen liksom försvann medan man tuggade som man insåg att själva kycklingköttet smakade bara... inget.
Jag bryner aldrig köttet, då tar det inte upp smaker lika bra. Angående afrikanska kryddor så är det jättegott med grytor inspirerade av Marocko, Libanon, Mellanöstern, Etiopien, sydostasien mm. Finns bra recept på nätet. Och köp aldrig kryddblandningar, köp helst hela kryddor och mal och blanda själva. Kryddblandningar innehåller ofta otrevligheter, t ex smakförstärkare, som har bevisat samband med olika sjukdomar och hjärnskador, t ex ADHD.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #44 skrivet: 01 apr-17 kl 18:36 »
Våra smakar jättegott  :P . Men ibland lagar jag för kort tid o de blir sega. Den enda som blivit god stekt var precis som linkoso skrev en Orpington. D va oxå den godaste ja nånsin ätit i smaken. Smaken varierar mycket mellan olika raser. Vill man d ska smaka köpekyckling kan man ha indisk stridshöna (rasen som broiler är framavlad från). Det är likt. Personligen tycker jag inte att det är gott men jag har korsat med dem för att få mer kött på djuren. De har väldigt kraftiga ben som klarar kroppens vikt, vilket tyvärr inte Orpington riktigt har. Annars hade jag haft sånna för fy vad god han var!  :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #45 skrivet: 16 jan-18 kl 20:59 »
Haha, kunde inte låta bli att titta lite på gammalt jag hade skrivit, och här har jag lärt mig en bra läxa.

Slow cooker! Jag fick en i julklapp förra julen och den har använts flitigt, bland annat tg jag till sist mod till mig och knölade jag ner en hel australorptupp, ja slaktad, plockad och så där så klart, och den fick puttra i åtta timmar på låg, och den blev god! Äntligen säger jag!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #46 skrivet: 16 jan-18 kl 21:42 »
Viktigast är hängningen, väl mörat kan nästan vem som helst göra fin middag av gamla djur. Vi hänger alltid 5-10 dagar oavsett ålder.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #47 skrivet: 16 jan-18 kl 21:44 »
Viktigast är hängningen, väl mörat kan nästan vem som helst göra fin middag av gamla djur. Vi hänger alltid 5-10 dagar oavsett ålder.

Vilken temperatur hänger ni i?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #48 skrivet: 17 jan-18 kl 07:43 »
5-10dagar i 0-10 grader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser