Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börsen  (läst 17187 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Börsen
« skrivet: 22 jun-11 kl 08:03 »
Då var nästan varenda krona inpumpad på börsen.
Så nu får vi se om vi gissade rätt eller fel.

Claes

  • Inlägg: 14
SV: Börsen
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 16:40 »
Jag köpte Skanska B för 95 % av lönen precis.

Vargerik

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 17:00 »
Synd att du inte skrev innan du köpte, ja kunde tipsat om mina aktier så du vet vilka du ska undvika.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #3 skrivet: 24 jun-11 kl 12:38 »
Synd att du inte skrev innan du köpte, ja kunde tipsat om mina aktier så du vet vilka du ska undvika.
;D


Regeln nummer 1.
Hittar du en aktie som handlar om något intressant och miljövänligt så köp inte!

Men givetvis så klarade man inte ens att följa den enkla regeln 1. ;)
Har några tusen aktier i solenergiföretaget Etrion.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Börsen
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 17:39 »
sätt er in i vad ni gör innan ni handlar i aktier genom att läsa böcker, en bra strategi är att skapa en långsiktig utdelningsportfölj med olika investment bolag och tex HM Skf, Atlas copco, sandvik, clas ohlsson och en del andra. läs om aktiestinsen läs bloggen 4020 lär er att värdera bolag. dessa tips får ni gratis av mej men en bankman skulle säkert ta många tusen för att säga detta eftersom att courtagen är deras modersmjölk.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #5 skrivet: 05 jan-14 kl 10:54 »
2013 vart ett bra år. Speciellt för sonen. 88.43% i ökning.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Börsen
« Svar #6 skrivet: 23 jan-14 kl 15:18 »
Börskrash näre förestående.
Gör som alla insiders gör, dumpa innehav innan det är försent.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Börsen
« Svar #7 skrivet: 23 jan-14 kl 19:30 »
Börskrash näre förestående.
Gör som alla insiders gör, dumpa innehav innan det är försent.


Men om börsen går ner så skall man ju köpa XACT Bear eller liknande och tjäna pengar:

http://www.xact.se/etf-utbud/Havstang/XACT-Bear/

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 02:36 »
Men om börsen går ner så skall man ju köpa XACT Bear eller liknande och tjäna pengar:

http://www.xact.se/etf-utbud/Havstang/XACT-Bear/

Har sysslat en del med Bear och Bull men det kräver hård bevakning.
Så jag har slutat och gått över till vanliga aktier igen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #9 skrivet: 15 feb-14 kl 02:39 »
Börskrash näre förestående.
Gör som alla insiders gör, dumpa innehav innan det är försent.
Har du någon typ av källa på det?
Enda problemet som jag kan se för Sveriges fortsatta utveckling skulle vara att vänstern vann valet.
Fast å andra sidan så har vänstern alltid gynnat storkapitalet så det har nog ingen större betydelse nu heller.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #10 skrivet: 15 feb-14 kl 06:22 »
Vill bara påpeka att börsen är ett bra ställe om man vill tjäna pengar på andras arbete. De företag de går bra för är ofta de som är de vidrigaste mot jorden och dess invånare. Enligt mig moraliskt förkastligt  :-*
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #11 skrivet: 15 feb-14 kl 06:46 »
Vill bara påpeka att börsen är ett bra ställe om man vill tjäna pengar på andras arbete. De företag de går bra för är ofta de som är de vidrigaste mot jorden och dess invånare. Enligt mig moraliskt förkastligt  :-*
Det skiter nog dom flesta  penninghungriga i tyvärr

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #12 skrivet: 15 feb-14 kl 08:10 »
Att ha sina tillgångar i aktier ger en makt att stödja den sortens verksamhet man tror på. Sätter man pengarna på banken, ger man den makten till andra.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #13 skrivet: 15 feb-14 kl 08:12 »
Vill bara påpeka att börsen är ett bra ställe om man vill tjäna pengar på andras arbete. De företag de går bra för är ofta de som är de vidrigaste mot jorden och dess invånare. Enligt mig moraliskt förkastligt  :-*

Sonen har aktier i exempelvis Vitrolife. Dom gick upp över 100% förra året.
Menar du då att dom som hjälper och forskar i fertilitetsområdet för att hjälpa barnlösa par att få barn är ett "moraliskt förkastligt" företag?

Sonen har även aktier i Xvivo Perfusion ett medicinteknikbolag som utvecklar lösningar och system för att bedöma och bevara organ utanför kroppen, och för att selektera användbara organ och hålla dem i optimal kondition i väntan på transplantation. Är även dom ett "moraliskt förkastligt" företag? dom fick han gratis. Står nu i 33:- Det blir många procent i vinst.

Han har även aktier i Opus Group. Mera känd som bilprovningen. Ett företag som ser till att våra bilar inte är trafikfarliga och att dom inte släpper ut för mycket skit i luften.
Men dom tillverkar också bland annat avgasmätningsmaskiner mm. Är det också ett "moraliskt förkastligt" företag?

På dessa företag tjänade han straxt över 88% förra året.
Vilket gör att han redan nu har handpenning till en liten gård.
Fortsätter det åt rätt håll så kan han slippa jobba 40 timmar i veckan när han fyller 25 år och ändå ha råd att fortsätta äga gården.

I år så har hans aktier gått upp ca 10%
« Senast ändrad: 15 feb-14 kl 08:28 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #14 skrivet: 15 feb-14 kl 08:14 »
Att ha sina tillgångar i aktier ger en makt att stödja den sortens verksamhet man tror på. Sätter man pengarna på banken, ger man den makten till andra.
Exakt.
Redan vid 1 aktie så har man rätt att gå upp i talarstolen på årsmötet och säga vad man tycker.
Har man inga aktier så kan man inte heller påverka något.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Börsen
« Svar #15 skrivet: 15 feb-14 kl 09:55 »
Ett långsiktigt sparande som för din son är ju helt klart bäst att placera i aktier. Genom aktiva val kan man ju dessutom välja bra företag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #16 skrivet: 15 feb-14 kl 10:35 »
Ett långsiktigt sparande som för din son är ju helt klart bäst att placera i aktier. Genom aktiva val kan man ju dessutom välja bra företag.
Jag försöker lära honom att sparande är bra och varför det är bra med sparande. Någon som jag önskade att mina föräldrar hade förklarat på ett bättre sätt.
Och att man kan tänka två gånger innan man väljer var man vill placera sina pengar.

Sätter man in pengarna på en bank så kan dom hamna på saker som jag inte stöder.
Nu vet jag vad mina pengar hamnar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #17 skrivet: 15 feb-14 kl 10:40 »
Den som i somras  köpte aktier i Etrion Corporation har nu tjänat en nätt lite summa på 400%. ;)

Etrion är en oberoende producent av solkraft i Italien.
Som producerar 60 megawatt om året.

Vem sa att man inte kan tjäna pengar på trevliga saker på börsen.
Allt handlar om vad man tror på.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #18 skrivet: 16 feb-14 kl 21:00 »
Jag får ursäkta att jag uttryckte mig lite plumpt och det lät som att jag satt inne på det "rätta" svaret.

Enligt mig så känns det konstigt att man genom att investera pengar i något företag ska kunna få ut mer än det man investerat för att andra gör ett bra jobb.
Man själv har inte gjort något men tar ut avkastning av andras arbete.

Enligt mig så är det är de en stor bidragande faktor till orättvisorna i världen. De som har pengar kan investera kapital i företag som ska jobba åt dem utan att de lyfter ett finger.

Från början var pengar ett medel som representerade en tjänst eller en vara. Jag anser att det blir konstigt om man kan tjäna pengar för att man har pengar. Om man bara levde på att handla med aktier bidrar man inget till samhället. Man producerar inget som behövs.

Om vi alla skulle leva på aktier vem skulle då odla maten till oss och bygga vårt hus och hugga veden?

Jag får kolonialvibbar av aktier.

Sen tycker jag inte att företag som ser till att jordens överklass kan få nya organ i fall de skulle vilja ha det är ett superföretag. Inte bland det värsta men klart företag som vi inte har så stor nytta av egentligen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Börsen
« Svar #19 skrivet: 16 feb-14 kl 23:15 »
Jag får ursäkta att
Enligt mig så känns det konstigt att man genom att investera pengar i något företag ska kunna få ut mer än det man investerat för att andra gör ett bra jobb.
Man själv har inte gjort något men tar ut avkastning av andras arbete.

Enligt mig så är det är de en stor bidragande faktor till orättvisorna i världen. De som har pengar kan investera kapital i företag som ska jobba åt dem utan att de lyfter ett fi

Från början var pengar ett medel som representerade en tjänst eller en vara. Jag anser att det blir konstigt om man kan tjäna pengar för att man har pengar. Om man bara levde på att handla med aktier bidrar man inget till samhället. Man producerar inget som behövs.

Om vi alla skulle leva på aktier vem skulle då odla maten till oss och bygga vårt hus och hugga veden?

Jag får kolonialvibbar av aktier.

Sen tycker jag inte att företag som ser till att jordens överklass kan få nya organ i fall de skulle vilja ha det är ett superföretag. Inte bland det värsta men klart företag som vi inte har så stor nytta av egentligen.

Om ingen investerade i företag skulle det inte finnas många ställen/företag att göra ett bra jobb på. De som bara lever på att handla med aktier betalar skatt som alla andra och bidrar på så sätt till samhället.
Sen måste man ju inte spara i aktier om man inte vill. Det finns andra sätt att spara.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 6 användare (2 dolda)
Radar, beekeepern, Luffsen, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser