Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lergryta i Mikrovågsugn  (läst 1196 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Lergryta i Mikrovågsugn
« skrivet: 20 feb-23 kl 13:51 »
Jag har precis införskaffat mig en lergryta som precis passar i vår mikrovågsugn.  Yess

Brukar normalt laga mat i glasform eller grillbricka i mikron. Men tänkte komma igång med lergrytan då den verkar riktigt trevlig. Hittat ett recept men söker flera recept med lergryta i mikron. (Allt utan fisk och skaldjur!)  :D

Nu när jag ska göra rent den så står det i instruktionerna att man ska ha i lite ättika i vattnet och köra i ugnen, då ugnen inte funkar så körde jag 10 minuter på högsta effekt. Stod rengöring i en av mina kokböcker från 80-talet men hittar inte och nätet gjorde mig inte smartare heller.

Så posta era bästa recept med lergryta i mikron. :D

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Lergryta i Mikrovågsugn
« Svar #1 skrivet: 23 feb-23 kl 22:16 »
Visste inte att man kunde ha lergryta i mikron, så spännande.
Tack för tipset

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lergryta i Mikrovågsugn
« Svar #2 skrivet: 26 feb-23 kl 09:49 »
Visste inte att man kunde ha lergryta i mikron, så spännande.
Tack för tipset

Ja det går utmärkt. Jag har gjort kyckling ett par gånger. Går mycket fortare också, tog 25 minuter (jämfört med 1¼ timme i ugnen). Smakar lika gott. Dock får man komma ihåg värmeutjämningen så man låter den stå 10 minuter efter den är klar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, fredrik99, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser