Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avskilja lamm i stallet  (läst 1345 gånger)

junneboy

  • Inlägg: 8
    • Skåne
avskilja lamm i stallet
« skrivet: 03 dec-20 kl 11:50 »
Hej
Jag har fyra tackor värmlandsfår som fått varsitt bagglamm i slutet av augusti-september (oplanerat de var betäckta när de kom och förre ägaren visste inte om det). Jag har av rovdjursskäl blivit tvungen att stalla alla djur men tanken var att de skulle gå ute över vintern. Jag har ett litet stall och behöver ganska omgående skilja lammen från tackorna. Är det okej att skilja dem med bara ett plank i mellan eller blir det panik?
Tanken är sedan att släppa ut tackorna igen när rovdjurshotet (en ensam varg som springer omkring i trakten) är över. Bagglammen får bli kvar inne och växa till sig till det är dags för slakt i februari någon gång.
Tacksam för svar.
 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: avskilja lamm i stallet
« Svar #1 skrivet: 03 dec-20 kl 13:29 »
Det går bra med ett plank, tänk bara på att göra det tillräckligt högt och att de inte kan fastna om de försöker komma till mamma (eller betäcka moster). Jag har för tillfället en liten grupp bagglamm på så sätt, 160 cm plankhöjd och de kan se tackorna genom 2-3cm breda springor plus genom foderbordet som är utformat som en foderhäck. Trodde att knappa 150 cm skulle räcka, men en for över. Gutar i god form... De är lugna och verkar nöjda med ordningen.

 

junneboy

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: avskilja lamm i stallet
« Svar #2 skrivet: 03 dec-20 kl 14:05 »
Tack för det svaret, det var precis vad jag behövde höra. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser