Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När blir tuppar könsmogen?  (läst 1599 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
När blir tuppar könsmogen?
« skrivet: 01 aug-20 kl 21:59 »
Som rubriken lyder så undrar jag ifall det finns någon som vet när tuppar på ett ungefär blir könsmogna?

Har en dvärgkochin tupp 13veckor gammal som nu har börjat nypa och försöka komma upp på hönorna som är lika gamla men också på dom äldre hönorna.

Tycker det är lite tidigt medtanke på att hönorna inte börjar värpa först dom är 20veckor

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: När blir tuppar könsmogen?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-20 kl 23:47 »
Jag hade också sagt att det var väldigt tidigt om jag inte haft min kull som jag har nu. De är ca 2 månader och några har redan fullt utvecklat gal. De började kraxa när de var 4-5 veckor gamla.
jag har aldrig haft så tidiga tuppar förr.
De har ännu inte helt börjat sätta sadel- och stjärtfjädrar men så smått iallafall.

De har dock inte börjat betäcka än men det tror jag faktiskt mest beror på att de har de två äldre tupparna i hägnet.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: När blir tuppar könsmogen?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-20 kl 04:52 »
Sånt beror ju på ras.
Jämför med människor så är det inte så konstigt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: När blir tuppar könsmogen?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-20 kl 23:27 »
Jag hade också sagt att det var väldigt tidigt om jag inte haft min kull som jag har nu. De är ca 2 månader och några har redan fullt utvecklat gal. De började kraxa när de var 4-5 veckor gamla.
jag har aldrig haft så tidiga tuppar förr.
De har ännu inte helt börjat sätta sadel- och stjärtfjädrar men så smått iallafall.

De har dock inte börjat betäcka än men det tror jag faktiskt mest beror på att de har de två äldre tupparna i hägnet.

Är min första flock med hönor, och man blir orolig att tupparna är för våldsam mot hönorna. Har idag sett en höna som gömde sig i redet nu på kvällen för att komma bort ifrån tuppen och då är ändå denna höna en brahma :/

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: När blir tuppar könsmogen?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-20 kl 00:35 »
Är min första flock med hönor, och man blir orolig att tupparna är för våldsam mot hönorna. Har idag sett en höna som gömde sig i redet nu på kvällen för att komma bort ifrån tuppen och då är ändå denna höna en brahma :/

Ja, det är ju inte riktigt roligt, kan jag tycka.

Våra tvåmånaders är snälla och har börjat presentera mat för hönorna men, som sagt, inte betäcka. Vi har stenkoll på våra tuppar och visar de ett oönskat beteende så tar vi bort dem.

Med det sagt så är vår hedemoratupp kvar trots att han är rejält hård på hönorna. Vi har många hönor och vill gärna ha 2-3 tuppar. Nu kunde jag inte ersätta den tuppen med en annan då jag vill att de ska växa in i flocken och inte introducera vuxna nya tuppar med andra.

Men, han ryker nog i höst när de andra vuxit lite och jag har lite bättre koll på dem och deras utveckling.


 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: När blir tuppar könsmogen?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-20 kl 19:40 »
Mellan vecka 15 och 20, generellt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser