Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "vetepuffar" i bajset!?  (läst 1914 gånger)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
"vetepuffar" i bajset!?
« skrivet: 05 mar-10 kl 12:47 »
En av mina hönor har, upptäckte jag idag små (runda, eller lite avlånga ett par mm stora) vita "puffar" i bajset och mycket av dem kanske 30% av varje bajsplutt består av detta. Kan inte se något liknande i de andra hönornas bajs. Hon är pigg och äter bra. En höna i flocken (vet inte vilken) lägger också skrovliga men tjockskaliga och hårda ägg, om nu det kan ha något samband.  Vad är detta?
Tack på förhand! /Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-10 kl 12:53 »
Mask? (Bara spekulation)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-10 kl 13:49 »
Mask? (Bara spekulation)
Möjligt men då borde de väl röra sig? Dessutom är de rätt runda och ser inte levande ut, snarare ägg från någonting tänker jag mig...
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 14:15 »
Ett tag trodde jag att mina hönor hade mask då det låg typ torkade små riskorn på bajsbrädan.. Men det som va mest troligt då var att på natten/kvällen när hönsen satt och putsade sig så föll detta av från fjädrarna... Kan det vara något sådant?? Finns en gammal tråd om detta.. men jag vet inte var ::)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-10 kl 14:50 »
Ett tag trodde jag att mina hönor hade mask då det låg typ torkade små riskorn på bajsbrädan.. Men det som va mest troligt då var att på natten/kvällen när hönsen satt och putsade sig så föll detta av från fjädrarna... Kan det vara något sådant?? Finns en gammal tråd om detta.. men jag vet inte var ::)
Det ser inte ut som riskorn utan snarare som puffat ris fast med olika form, en del runda, en del avlånga och de är inbakade i bajset.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-10 kl 15:17 »
Har du isolerat med frigolit någonstans ?
Då kan de ha plockat i sig av det .

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-10 kl 17:41 »
Har du isolerat med frigolit någonstans ?
Då kan de ha plockat i sig av det .
Jo, precis så ser det ut! Jag sprang genast ut i hönsgården, de har en inomhusgård på vintern i en lada med jordgolv och en massa halmsom ligger i anslutning till hönshuset. I ena hörnet står en massa gamla brädlappar och när jag började rota runt bland dem hittade jag mycket riktigt en massakrerad frigolitbit! Det låg fullt med frigolitpuffar runt den och en av hönorna har uppenbarligen trott att det var en bra idé att inte bara smaka utan sätta i sig massor! Har nu städat bort detta vinternöje! När jag så tar ut frigolitbiten kommer genast ett av fåren och börjar gnaga på den! Vad är det med frigolit, har mina djur frigolitbrist!?
Tack Esten och andra som försökt hjälpa till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-10 kl 18:07 »
Allt som kommer ut är ju hönsskit, och med svårsmält föda som frigolit blir det så.
Speciellt konstprodukter som inte funnits i hönsens (evolutions)historia (mååånga år) har de svårt att sortera ut som oätligt. I inte allför stor mängd gör det ingen skada, men naturligtvis ingen nytta heller.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #8 skrivet: 05 mar-10 kl 18:23 »
Allt som kommer ut är ju hönsskit, och med svårsmält föda som frigolit blir det så.
Speciellt konstprodukter som inte funnits i hönsens (evolutions)historia (mååånga år) har de svårt att sortera ut som oätligt. I inte allför stor mängd gör det ingen skada, men naturligtvis ingen nytta heller.
Fast det verkar bara var en av hönorna som har stoppat i sig, så de andra kanske är litet mer välevoluerade!? Och de äter inte en del saker som höns "ska" tycka om tex kokt potatis, så någon form av urskiljning har de allt. Jag hoppas att du har rätt i att hon inte tagit skada.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #9 skrivet: 05 mar-10 kl 19:18 »
Men se där ja! :D Då fick vi det utrett ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #10 skrivet: 05 mar-10 kl 20:32 »
Det är nåt med frigolit och höns! Har själv varit med om och även läst om flera vars höns hackar i frigolit om de kommer åt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-10 kl 21:51 »
skrovliga tjockskaliga ägg blir det om de får i sig mycket kalk.. nästan som vitt grus på skalet..
Fjäderfän och kaniner

Smurf

  • Inlägg: 18
    • Dalarna
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #12 skrivet: 05 mar-10 kl 22:43 »
Mina höns har också satt i sig frigolit (förra vintern). De kanske misstar sig och blandar ihop det med något annat ätbart, typ snäckskal eller så...

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: "vetepuffar" i bajset!?
« Svar #13 skrivet: 07 mar-10 kl 20:58 »
skrovliga tjockskaliga ägg blir det om de får i sig mycket kalk.. nästan som vitt grus på skalet..
Hur kan de få i sig för mycket kalk?  De äter vanligt blandfoder från Lantmännen (sånt som ska kombineras med snäckskal), snäckskal i en särskild behållare, lite fil då och då och vánliga matrester. Kan det bli farligt att äta för mycket kalk?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser