Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mandarinand.  (läst 6943 gånger)

Fredrik.Eliasson

  • Inlägg: 128
Mandarinand.
« skrivet: 11 mar-08 kl 22:45 »
Hejsan!

Vet någon var man kan få tag på denna underbart vackra fågel?

Är de kanske för "otama" för att behålla i fångenskap utan åtgärder såsom vinklippning etc.?



Tack för svar MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Mandarinand.
« Svar #1 skrivet: 12 mar-08 kl 12:16 »
 Hejsa Fredrik
Visst e dom vackra !Var i höstas o tittade på höns hos en uppfödare ,ja dom hade andra fåglar med som papegojor,kalkoner,duvor samt just mandarinänder.Mandarin änderna ville han ha 500:-/paret (kläckta samma år) hur dom var att ha sa han var inte så svårt MEN att dom ville nånstanns att bada/simma annars flög dom.Så det är nog så att anntingen har man en stor voljär med badbassäng (typ sån man har till småbarn i hårdplast ser ut som en båt) så hade han det eller så finns det en sjö/damm el. dyl som dom kan bada i som dom vill .Det som den här mannen rekomenderade var att man hade dom instängda i början o sen vingklippte dom innan dom släpptes ut hade man sen sjö el. dyl så "bruka " dom stanna.
Detta är vad jag fick reda på o råd om när jag frågade om dom .Jag köpte inga smaragder även om dom var sååå fina ,jag var mest nyfiken på dom .Misstänker att dom hade flygit bort så fort dom kunnat för att komma till dammarna som finns 1 km bort från oss  :P,då kunde dom slått följe me min myskishona som bor i nån av dom  ::).
                     
                                                                                                            /mvh Taggis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

amarantus

  • Gäst
SV: Mandarinand.
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 12:25 »
har hört att Mandarinand har ett mkt vilt sätt. Så vingklippning är ett måste hos dem med.

Fredrik.Eliasson

  • Inlägg: 128
SV: Mandarinand.
« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 13:29 »
Hej igen och tack för era svar!


Vi har ju en stor damm 12 x 25 meter numera, så det borde väl räcka för dem?
Dessutom har jag en liten inhägnad runtom dammen (80-90 cm hög).

500 kronor är ganska mycket, iaf om man inte kan vara säker på att de stannar, vet någon om man kan få tag på ägg? Jag har byggt en äggkläckare som ska testas snart och om det funkar bra så kanske jag kan köpa några ägg nånstans..

Tack igen o hej!
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Mandarinand.
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 21:12 »
hej fredrik. 500:- vet jag många har fått betala för par av mignonanka oxå.
Jag gav 500:- för 1 tupp och 2 hönor av paduaner oxå så vill man ha annorlunda djur från bra uppfödare så kostar det.
(Nu kommer detta säkert att starta en diskussion igen)
Jag köpte cayuga ankor efter mkt lietande och gav 200:-/st så det var ju 400:- för ett par. Men de är helt klart värda det. har själv kikat lite på mandarinänder ett tag, men inte hittat nån uppfödare.....ännu....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Mandarinand.
« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 21:23 »
Mandarinänder stannar nog inte av en vingklippning. De är mycket vildare än våra tama ankor. Jag skulle föreslå ett rymningssäkert hägn åt dem.

Fredrik.Eliasson

  • Inlägg: 128
SV: Mandarinand.
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 11:41 »
Tack för svaren!

Ms_krudd, jo jag betalar såklart gärna 500 kronor för dom vackra fåglarna om jag känner mig säker på att de stannar.

Har visat bilder på Mandarinand för några vänner och alla blir ju alldelles förvånade att det finns så fina fåglar tillgängliga, och det handlar ju lite om att kunna visa upp sina häftiga fåglar för andra oxå :P

Ja, jag får väl kanske fundera på att "donera" den mindre dammen på 2*3 meter till mandarinänder isf och bygga 180cm inhägnad med tak.

Jag är tacksam för alla svar, men ännu har jag inte sett någon som vet var man får tag i dem???


Tack igen MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

amarantus

  • Gäst
SV: Mandarinand.
« Svar #7 skrivet: 14 mar-08 kl 11:56 »
Jag har fått kontakt med en som föder upp Mandarinänder Fredrik :) ska själv köpa ett par när det blir små...
Jag kan hålla dig informerad om det blir några ungar att köpa om du vill!

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Mandarinand.
« Svar #8 skrivet: 14 mar-08 kl 15:19 »
Det var i Tygelsjö jag såg dessa ,vet inte om det är för långt bort för dej ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Fredrik.Eliasson

  • Inlägg: 128
SV: Mandarinand.
« Svar #9 skrivet: 14 mar-08 kl 17:05 »
Hej och tack igen för svaren!

Taggis, om jag väl bestämmer mig för att köpa så är nog det inte för långt borta, dock blir det ju så mycket lättare om det finns lite närmare. Tack i vilket fall, får se hur det blir med det, om jag köper där nerifrån så köper jag kanske inte i år...


Ja tack, amarantus du får gärna skriva till om mig om det blir så! Jag kanske väntar tills nästa år som sagt, så hinner jag fixa med inhägnad etc. men jag vet ju inte ännu, tack iaf!

MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Mandarinand.
« Svar #10 skrivet: 15 mar-08 kl 18:20 »
här såg jag de först, men hon har sålt sina.
http://www.elisabetsdjurgard.se/index.html
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Fredrik.Eliasson

  • Inlägg: 128
SV: Mandarinand.
« Svar #11 skrivet: 30 mar-08 kl 23:58 »
Tack så mycket för hjälpen i vilket fall, blir nog först nästa år jag köper dem ändå:) MVH Fidde
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

putte95

  • Gäst
SV: Mandarinand.
« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 10:11 »
letar med lite efter antingen mandarinänder eller brudänder!. men är de ruv villiga?
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 10:14 av putte. »

SV: Mandarinand.
« Svar #13 skrivet: 10 feb-20 kl 10:43 »
Nån som hittat mandarinänder? 😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser