Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drönarslakt!  (läst 2503 gånger)

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
Drönarslakt!
« skrivet: 25 jul-13 kl 23:51 »
I afton började damerna kasta ut herrarna..

Lite tidigt eller? Som nybörjare blev jag förvånad. Trode det skulle bli en bra bit in i augusti.

Lurar på om det är ett görande som betyder att de förbereder sig för vintern..?

Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Drönarslakt!
« Svar #1 skrivet: 26 jul-13 kl 07:55 »
Det är tidigt. Såg det själv på ett samhälle redan förra lördagen (20/7). En mycket målmedveten "slakt" inte bara en enstaka drönare.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Drönarslakt!
« Svar #2 skrivet: 26 jul-13 kl 11:31 »
Ja. De fortsätter idag.. totalt målinriktat..

Stackare.. de ser så ledsna ut..

Har det direkt att göra med invintringstendenser? Det har varit ganska kallt på nätterna här.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Drönarslakt!
« Svar #3 skrivet: 26 jul-13 kl 21:53 »
De är nöjda med sin drottning och behöver inte drönarna längre. Till våren gör de nya.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Drönarslakt!
« Svar #4 skrivet: 08 aug-19 kl 19:40 »
Är det dags för årets drönarslakt?

Jag såg idag att det var lite extra stimmigt runt kupan och när jag tittade in genom mitt lilla fönster så såg jag att bina drog runt på vita yngel.
Jag hade ju några kakor med drönarceller på, slaktar bina även täckt yngel och inte bara kläckta drönare?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drönarslakt!
« Svar #5 skrivet: 09 aug-19 kl 07:04 »
Bina slaktar enbart utkrypna drönare normalt. Att bina bär ut ägg och larver, och i ett senare skede även puppor är ett tydligt tecken på SVÄLT i kupan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Drönarslakt!
« Svar #6 skrivet: 09 aug-19 kl 07:22 »
Bina slaktar enbart utkrypna drönare normalt. Att bina bär ut ägg och larver, och i ett senare skede även puppor är ett tydligt tecken på SVÄLT i kupan.
Ok.
Svält?
Ujuj.

Dom har ju en massa pollen o nektar, inte mycket täckt honung. Dock har dom haft foderdegsbuffé i några veckor.

Ska kolla idag om det är just dom cellerna som är borta. Jag kanske var vårdslös med en kaka och råkade skrapa den lite sist...

EDIT: Slarvig biodlare som hängt in wettex med Thymol lite för nära en kaka...det gav effekt kan man säga. Inte rätt effekt men dock.

Drönarna lever..
« Senast ändrad: 09 aug-19 kl 09:03 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser