Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal ägg i träckproven???  (läst 15007 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Antal ägg i träckproven???
« skrivet: 16 maj-11 kl 18:44 »
Jag skulle vilja veta hur många ägg ni får i era träckprov? Vilken sort?
Är provet på tackor eller lamm, Vilken tid på året?
Utan att ha något att jämföra med, så har jag ingen aning om hur bra/dåligt parasitstatusen är på gården... :o
Tala också om om ni är ekologiska, (vilket innebär att ni inte avmaskar lika ofta). Och om ni har sambete med andra djurslag? Roterande betesmarker ;D (dvs betar ett år vilar ett år)

Jag hade kunna göra en enkät om detta, men jag tror att det finns för mycket variabler för att det skulle funka ???
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 18:47 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 20:30 »
100 EPG chabertia (tjocktarm maskar) på båda saml proven och 200 EPG trichostrongylida (mag-/tarmmaskar) på ett av saml proven.

Ej eko

Tackor, april månad. Avmaskar endast vid behov. Växelbetar delvis med nöt. Men har flera permanenta hagar där fåren går från år till år. Vore optimalt att låta vila, men det blir meckigt när man har åtagande för betesmark  :-\
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 20:32 av samaka »

fårägare

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 20:34 »
Jag hade 500 på första provet och 250 på andra av trich????? det som står först på vidilabs svar. Detta prov endast på tackor, har ekologisk uppfödning. Maskade av med axilur och släppte tackor och lamm på rent bete, dvs inga får förra året. Jag skulle gärna växelbeta om jag hade några nöt eller om någon vill byta bete. Jag fick uppgift att vid 300 av denna parasit borde man maska av. Om du är osäker så skulle jag ringa till fårhälsoveterinären och rådgöra.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 21:27 »
450 EPG tricostronglyida
50 EPG chabertia
1 åriga tackor, mina första. Avmaskade efter lamning, innan betessläpp på av får tidigare obetade marker. Hoppas kunna slippa avmaskning i framtiden eftersom vi har fler rena hagar och växelbetar med både häst och nöt.
Veterinären på Vidilab pratade om att man inte alltid ansåg det nödvändigt att avmaska om man inte hade över 500 EPG.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 21:43 »
Ej eko. Prov på tackor.

Andra året med får, innan har inga får gått i hagarna. Köpte in tackor som avmaskades vid flytt höst 2009.

Vår/sommar 2010 inga parasiter. Höst 2010 köpte bagge som tydligen inte avmaskades, jag tänkte inte ens så långt.

Vår (tidig maj) 2011 såg provet ut såhär:

Trickostrongylida ägg (varav 90% haemonchus)- Stora magmasken 400 epg
nematodirus filicollis- tunnhalsad tarmmask 150 epg
Enstaka förekomst av moniezia-bandmask

maskade av idag och flyttar fåren om 2 dagar till helt nytt aldrig fårbetad hage.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 00:01 »
sampl 1 hade 350 EPG trichostrongylida (mag-/tarmmaskar)
sampl 2 hade 550 EPG trichostrongylida (mag-/tarmmaskar) varav 25% haemonchus (stora magmasken)

Tackorna(4) köptes in in i somras och var avmaskade med Valbazen. Baggen hämtade jag i november också avmaskad men har inte kollat med vad. Någon av dem förde i allafall med sig smittan in i mina helt rena nya fårmarker:(
Vet på Vidilab trodde att tackorna kom med smittan eftersom magmasken i allmänhet inte är aktiv i november utan har kapslat in sig för vintern. Ska avmaska så fort lammen blivit stora nog att bo ute dygnet runt i sommarhagen. Vidilabs vet tyckte att risken för räv på små lamm var större än magmaskens framfart under några ytterligare veckor.

Lärdom: Avmaska alltid själv och sätt nya djur i karantänbox.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 07:09 »
Eko, provsvar vår (maj) Tackor 2grupper, tacklamm (förstalammare) + baggar.
Saml: 1 Rosor + Baggar trichostrongylida 150(ej haemonchus) resten 0
Saml: 2 Gutetackor o Gutetacklamm 0 samtliga.

Avmaskade inte alls förra året, på inrådan av fårhälsovet. Året dessförinnan Novomectin. Fåren går på samma bete vart år. Vissa hagar betas även av nöt, men de flesta inte. Men de har stora beten och massor av sly. Rosorna går aldrig på gutarnas marker, utan lever ett helt åtskilt liv.
Nyinköpta djur avmaskas, men sätts aldrig i karantän.
Roslagsbaggar och gutebaggar går tillsammans efter avskiljning.
Vi har haft får på markerna sedan -92.

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 12:02 »
Tagit prov 15 maj fick svar idag.
Saml 1 (tackor)  200 Trichostrongylida  (Haemonchus 0)
Saml2  (baggar)   50 Chab/oes

Vi är ekologiska och har aldrig avmaskat, fåren går på samma marker sedan 3 år men vi har alltid ett rent välkomstbete i 4 veckor. Har planerat för rotationsbete från början, så långt marken räcker och röjer nya naturbeten med sly, gräs och örter eftersom.
Våra ursprungstackor kommer från en besättning som aldrig avmaskats och baggen är inköpt från en ekologisk besättning. Jag avmaskade inte honom heller, han fick bara stå i karantän några dagar innan vi släppte med övriga baggar.

Rådgjorde med Fårhälsovården nu på morgonen och de tyckte inte vi skulle avmaska men ta ett nytt prov på alla lamm när vi skiljer i från för att ha koll.
Parasitprov är färskvara men det känns ganska bra idag!  :D

Uppdatering: våra får är klara med lammnigen sedan 1 vecka och går inne men nu kan vi släppa på bete till helgen.
« Senast ändrad: 18 maj-11 kl 13:55 av Höjden »

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #8 skrivet: 18 maj-11 kl 12:10 »
Herregud vad mask mina hade om man jämnför med era prov. Hur kunde de få så mycket mask. Jag tog träckprov i oktober och hade då
200 Trichostrongylida 100 Chab/Oes i en samling men inget i samling 2 och då tyckte inte får häslovården att jag skulle avmaska och nu i maj så hade jag massvisöver 4000 i ena samlingen och 1500 samling 2. (tog nog prover på lite olika djur)
Kan de verkligen föröka sig så mycket?

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #9 skrivet: 18 maj-11 kl 13:34 »
Ja, det kan föröka sig så mycket! Stora magmasken ligger ju och vilar i magen på fåren hela vintern för att på våren "explodera". Det är ju alla parasiter som ackumulerat under vintern. Så stora magmasken har som högst koncentration på våren innan avmaskning om jag förstod vidilab rätt. Mitt prov visade 450 EPG, 80% stora magmasken när jag tog prov på tackorna innan betessläpp. Jag har inte avmaskat på 4 år men köpte in en bagge i höstas.  >:( 450 EPG tyckte inte vidilab vara alarmerande på något sätt, det var inte risk att djuren blev sjuka av det men jag behövde ju avmaska.

Eftersom jag hade mina inomhus (ingen vinterhage som lammen fick gå i) så var ju inte lammen smittade. Som någon skrev tidigare är smittar det ju via grässtrån vilket inte finns i en ströbädd  ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 18:07 »
Mycket kan hända med ett träckprov. Jag tog prov på morgonen den 19 april, lade det på lådan en halvtimme innan posten skulle gå och fick svar den 26 april. Enl Vidilab hade provet kommit in den dagen. Det visade Trichostrongylida 100 i saml 2 och 0 i saml 1. Inget annat och inga Haemonchus.

I höstas hade jag 50 Trichostrongylida  och 100 Chab/Oes i saml 1 och 400 resp 200 i saml 2, dessutom 1% av larverna Haemonchus. Jag tror att posten slarvat med lådtömning nu i vår och det trodde Fårhälsovården också (då hade ev larver förstörts av kemikalierna, som man använder för att kolla proverna) så jag avmaskade de vuxna djuren med Ivomec, följde i övrigt föreskrifterna och sedan får jag se på provet på lammen i sommar hur det ser ut. Det kan vara hur som helst. Jag har ju tänkt sälja mina får i höst, det kan jag nog bara göra om träckprovet på lammen är rent. Sedan får jag naturligtvis avmaska innan jag säljer och även informera köpare om Haemonchus.

Jag har inte behövt avmaska tidigare, enl Fårhälsovårdens rekommendation, men fick in Haemonchus med en bagge, som jag köpte. Har köpt baggar därifrån tidigare och inga problem. För deras del var det samma sak, de har köpt djur tidigare från en person som de litade på och fick in Haemonchus. Dumt, man kan ju inte "lita på någon" i det avseendet.
« Senast ändrad: 18 maj-11 kl 21:42 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #11 skrivet: 18 maj-11 kl 18:17 »
Eko, provsvar vår (maj) Tackor 2grupper, tacklamm (förstalammare) + baggar.
Saml: 1 Rosor + Baggar trichostrongylida 150(ej haemonchus) resten 0
Saml: 2 Gutetackor o Gutetacklamm 0 samtliga.

Avmaskade inte alls förra året, på inrådan av fårhälsovet. Året dessförinnan Novomectin. Fåren går på samma bete vart år. Vissa hagar betas även av nöt, men de flesta inte. Men de har stora beten och massor av sly. Rosorna går aldrig på gutarnas marker, utan lever ett helt åtskilt liv.
Nyinköpta djur avmaskas, men sätts aldrig i karantän.
Roslagsbaggar och gutebaggar går tillsammans efter avskiljning.
Vi har haft får på markerna sedan -92.

Jag är avundsjuk, Birgit!!! ;)
Hur bär du dig åt??!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #12 skrivet: 18 maj-11 kl 20:32 »
Vårt prov av tackor den 12-4 var:prov 1.: 300Taxei?   15 %.    Prov 2.:50 -    Haemonchus misstänks ej. Fasciola.neg. förekomst av ägg lilla leverflundran.   Om ni förstår. Vi har en ekobesättning. funnits får här i minst 30 år. Ingen sambetning men putsning av beten och snabba flytt mellan beten. Vi har i bland inte betäckt tackorna pga. vi har de mest för landskapsvård. Jag tror..TROR att tackor blir lite immuna från mask och självsanerar beten. I år avmaskade vi från tips av fårhälsan men det är sällan vi ger lammen. Mår de bra så vill vi inte inverka. Det låter kanske lite tufft men jag har inte ngt. år innan detta fått sådan ångest över ev. avmaskning. Lammen har vuxit fint och jag hoppas det fortsätter.  ;)

Gångtrött

  • Gäst
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #13 skrivet: 18 maj-11 kl 21:29 »
Hoppas en liten trådkapning funkar.. :)
Var inne på SVA:s sida för att kolla vad träckprov kostade.. Men jag vet inte riktigt vilken av proverna man ska ta och beställa. Vilket brukar man använda sig av?

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #14 skrivet: 18 maj-11 kl 21:50 »
Jag beställde 2st Kod 102 (är för ett samplingsprov för tre får) Tror det är det standard prov som de flesta använder.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #15 skrivet: 18 maj-11 kl 22:00 »
Ok, tackar för svaret!

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #16 skrivet: 19 maj-11 kl 07:17 »
(Hur) märker man om djuren får mask? Är det så att mycket löv och sly minskar risken för mask?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #17 skrivet: 19 maj-11 kl 09:07 »
(Hur) märker man om djuren får mask? Är det så att mycket löv och sly minskar risken för mask?
Diarré är ofta tecken på mask. För lammen är det att tillväxten sjunker (och diarré)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #18 skrivet: 19 maj-11 kl 10:05 »
Samlingspriv taget på tackor, April månad. EPG: 0, ingen förekomst av ägg från stora leverflundran.

Ej eko, men skaffade tackorna förra våren. De förra ägarna kör "typ" eko och därmed var de inte avmaskade på ett bra tag. De hade gått på samma marker under lång tid, rotationsbete.

Avmaskade själv med Rintal i höstas då en tacka fick kraftig diarré och en käftgropsödem, båda dog.

Bad vidilab att göra en extra kontroll efter  stora leverflundran om det inte fanns tecken på stora magmasken, eftersom jag ville veta vad som orsakat symptomen i höstas.
Nu är jag fundersam :) antingen har Rintal tagit bort magmasken (den är inte så vanlig här uppe, kanske den inte hunnit bli immun mot Rintal här än? ;) ) Eller så har jag skickat provet just den dagen maskarna bestämde sig för att inte lägga ägg i avföringen? Eller så har något blivit fel på posten? 

Blir till att ta prov igen närmare hösten, och se hur det ser ut då. 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #19 skrivet: 19 maj-11 kl 11:34 »
Diarré är ofta tecken på mask. För lammen är det att tillväxten sjunker (och diarré)

Diarré är ju ett tecken på mask men Haemonchus ger inte diarré. Vuxna tackor kan ha H länge utan problem men blir de av någon anledning försvagade kan de plötsligt dö. När det gäller lammen så blir förstås tillväxten dålig och de kan även dö plötsligt.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
Olofssonskan, Hans Hultén, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser