Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut  (läst 4517 gånger)

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Akut
« skrivet: 17 mar-07 kl 14:29 »
Har en hona som fick en killing som dog. Hon skulle behöva någon att ta hand om. Juverna är fulla av mjölk. Finns det någon som har en liten som behöver en getmamma så säg till. Ring 073-0206688
mvh/Lina

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Akut
« Svar #1 skrivet: 17 mar-07 kl 17:07 »
Du kan själv mjölka ur hennes juver eller prata med vet. som ger henne en spruta så hon slutar producera mjölk (om det nu var det du ville)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Akut
« Svar #2 skrivet: 17 mar-07 kl 17:45 »
Lite mjölk till hushållet är väl aldrig fel?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Akut
« Svar #3 skrivet: 17 mar-07 kl 17:47 »
Jag hade gärna tagit emot mjölken om jag bott närmre
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Re:Akut
« Svar #4 skrivet: 17 mar-07 kl 19:02 »
Tack för era svar.
Någon spruta ger jag henne inte. Det slutar ju ändå av sig själv när man inte mjölkar. Tanken var att hon skulle få någon att bry sig om och om det fanns någon liten som behövde getmamma.
Jag smakade hennes mjölk den var riktigt super god. Har mjölkat ut lite och fryst ner ifall det kommer att behövas framöver. Men jag hinner inte mjölka henne varje dag så nu så får det tyvärr vara.
Ja ja ha det så gott allihop

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Akut
« Svar #5 skrivet: 17 mar-07 kl 20:12 »
Det kan vara väldigt svårt att få dem adoptera andra getters killingar.
Men du bör inte bara strunta i att mjölka ur hennes juver. Då kan hon få mjölkstockning och juverinflammation och då blir hennes juver förstört eller än värre - hon kan dö av det. Du måste mjölka ur det minst en gång om dagen. Finns andra på det här forumet som är duktigare på det där med att mjölka getter så de svarar nog gärna på hur du sinar henne.

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Re:Akut
« Svar #6 skrivet: 17 mar-07 kl 20:55 »
Jag har hört med en distriktsveterinär och han sa att man bara skulle sluta mjölka henne, men det är kanske någon som vet bättre?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Akut
« Svar #7 skrivet: 18 mar-07 kl 09:37 »
Vad jag fått lära mig så ska man långsamt sinlägga dem. Om inte annat så för deras egen skull. Jag vet själv hur jobbigt och ont det gör att sluta amma. Samma sak för djuren.
Men som sagt finns andra på detta forum som vet bättre hur man sinlägger en get. Finns nog någon tråd här någonstans om det också har jag för mig...

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Re:Akut
« Svar #8 skrivet: 18 mar-07 kl 10:02 »
Då gör jag så om det är bättre för gethonan

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Akut
« Svar #9 skrivet: 19 mar-07 kl 00:27 »
Det är nog mest förnuftigt att mjölkaur en gång om dagen i en vecka åt minstånde. Men viktigare än detta är att Du helt stryker havre/ korn/ soja/vetekli/ ärtor från foderstaten. Dessa liksom lucern driver på mjölkbildningen hos getter. Ge bara blötlagt Betfor (med minneraler blandat i) och samt lite färksk morot och potatis , + hö och bark efter behag. Bröd, annat än LITE rågknäcke, är bannlyst.
Alltid fri tillgång till gott vatten!!!
Orsak: Proteinet med flera ämnen ökar mjölkmängden, nu ger Du
istället mer kolhydrater och växtfibrer.
Lycka till!!!


 Mvh Torptomten!!!
 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Akut
« Svar #10 skrivet: 19 mar-07 kl 04:42 »
Om inte juvret är hårt borde Du inte behöva mjölka henne.  Om det rör sig om en mjölkrasget fyller hon nog upp påsen, men en dvärgget ger väl inte sådana mängder?  Om Du har ont om tid, så tag hellre tiden till att prata med henne dagligen om saken.  Känn på juvret och avgör tillsammans med geten om det behöver tömmas eller inte.  Om hon sinar nu, så är det väl bäst?  Om Du "drar upp" henne nu, så "tror" hennes kropp att det är killingen som äter.  Trots allt händer denna tragedi då och då i djurvärlden.  Våra mjölkraser är avlade för en betydligt högre produktion än vad killingen/kalven äter.  Låt bara inte juvret bli hårt, om det har sådana tendenser måste Du dra ur det.  Kom ihåg att det ju är en liten men dock risk för infektion varje gång Du mjölkar.  Särskilt den första halvtimmen efter mjölkning är spenkanalen "öppen", och illasinnade mikrober från liggplatsen kan ta sig in.

Lycka till, och berätta hur det går!!  Vi tänker ju på Dig och Din lilla barnlösa get!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
Re:Akut
« Svar #11 skrivet: 19 mar-07 kl 15:54 »
Klokt talat av Trollmor

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Re:Akut
« Svar #12 skrivet: 19 mar-07 kl 18:04 »
Ok. Juverna känns lite mittemellan. Inte helt stenhårda men inte så jättemjuka.
Det är en dvärgget.
En annan dvärggetshona fick killing idag å hon är nog en aning avensjuk på henne.
Hon följer mig som en hund i hagen. Hon är absolut den gosigaste dvärgget jag har så det är inga problem med att mjölka henne men hon gillar inte det så jättemycket precis. Ibland står hon stilla och ibland vill hon sparka lite. Men jag har låtit det vara nu, mjölkat ut några droppar men jag torkade henne med en blöthandduk innan för bakteriernas skull om det nu hjälper.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Akut
« Svar #13 skrivet: 19 mar-07 kl 19:29 »
Hej!
Jag tror inte heller du behöver mjölka ut. Mina mammor som förlorade två killingar i vintras fixade det där själva.
Känner du förresten till vad som gäller för Linderödsgrisar? (Tänkte att du nog också har erfarenhet av det)?
 :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Re:Akut
« Svar #14 skrivet: 19 mar-07 kl 20:43 »
Linderödsgrisar... jag har tyvärr lite sämre kunskaper om de djuren, vet dock att det brukar fara runt på vägarna så kör försiktigt när du är ute så du inte råkar på någon  :P

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Akut
« Svar #15 skrivet: 19 mar-07 kl 21:12 »
Om inte juvret är hårt borde Du inte behöva mjölka henne.  Om det rör sig om en mjölkrasget fyller hon nog upp påsen, men en dvärgget ger väl inte sådana mängder?  Om Du har ont om tid, så tag hellre tiden till att prata med henne dagligen om saken.  Känn på juvret och avgör tillsammans med geten om det behöver tömmas eller inte.  Om hon sinar nu, så är det väl bäst?  Om Du "drar upp" henne nu, så "tror" hennes kropp att det är killingen som äter.  Trots allt händer denna tragedi då och då i djurvärlden.  Våra mjölkraser är avlade för en betydligt högre produktion än vad killingen/kalven äter.  Låt bara inte juvret bli hårt, om det har sådana tendenser måste Du dra ur det.  Kom ihåg att det ju är en liten men dock risk för infektion varje gång Du mjölkar.  Särskilt den första halvtimmen efter mjölkning är spenkanalen "öppen", och illasinnade mikrober från liggplatsen kan ta sig in.

Lycka till, och berätta hur det går!!  Vi tänker ju på Dig och Din lilla barnlösa get!



Dvärggeten ger mer mölk än man kan tro. Detta pga. att den är avlad för mjölk i sitt hemland. Det finns mölkgårdr i USA som enbart använder dvärggetter för deras goda mjölkproduktion och litet kraffoderbehov.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 21:13 av Gôskottan farm aka. Balbina »

dvärggetter

  • Inlägg: 13
Re:Akut
« Svar #16 skrivet: 19 mar-07 kl 21:29 »
Du verkar veta mycket om getter.  Vilken ras har du?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Akut
« Svar #17 skrivet: 20 mar-07 kl 10:17 »
Jag föder upp afrikanska dvärggetter. Jag försöker vara så påläst som möjligt. Vill du läsa om afrikanska dvärggetter så finns en jättbra sida i USA: www.npga-pygmy.com

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Akut
« Svar #18 skrivet: 21 mar-07 kl 07:39 »
Ibland står hon stilla och ibland vill hon sparka lite.

Om hon sparkar kan det bero på att hon är kittlig, eller på att det gör ont.  De som är kittliga brukar vara det hela tiden.  Återstår att det gör ont när Du mjölkar.  Det kan naturligtvis ha många orsaker, men se upp så att det inte beror på juverinflammation, som i värsta fall kan ligga kvar hela året och flamma upp och ställa till ett komplett elände nästa gång hon killar.  Om Du beslutar Dig för att mjölka henne en gång till, så försök kolla hur mjölken ser ut, att den inte innehåller några s k flockar (vita små klumpar).  Dessa syns bäst om Du kan mjölka mot en mörk bakgrund.  (Lantmännen sålde i alla fall förut speciella provmjölkningskärl, som Du skulle kunna titta på för inspiration.)  Smaka gärna också på mjölken, den ska inte smaka surt eller salt!  Om Du känner någon kobonde kanske Du kan få låna en så kallad paddel och lite CMT och testa mjölken, fast i så fall ska Du veta att getter normalt sett har högre celltal än kor.  Jag fick för mig att det beror på att de har mindre juver, så det blir en större yta juvervävnad som kommer i kontakt med mjölken.

Ja, hoppas jag inte skrämde Dig nu, vill bara hjälpa Dig att förebygga problem!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:Akut
« Svar #19 skrivet: 21 mar-07 kl 13:58 »
har det löst sig eller vill du ha en nyfödd killing?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare
Radar, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser