Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?  (läst 2578 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« skrivet: 13 feb-17 kl 13:33 »
Ska upp med en knäckebrödstork/hängare i kökstaket och letar nu efter några gamla fina/el. nytt smide krokar att använda till. Så undrar om någon vet/känner till var det går att få napp - utan att behöva fara runt på loppisar och auktioner.......!!?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-17 kl 13:43 »
Var ligger budget?

I nödfall har ju tex Gysinge och de, dock väldigt dyra.

Finns ju en och annan här som håller på med smide.

(har inte tid själv just nu, men om det totalkrisar kan jag svänga ihop ett par)

Men, till den som eventuellt är sugen på att göra dessa här:

De gamla hos mig är ca 25 cm långa, material kanske 10 mm rund och stora öglan kanske 6-7 cm invändigt, den lilla ca 2,5-3 kanske.
Stora ringen är ej överlappande ibland var den hopslagen, ibland har den ett litet glapp, antagligen beroende av vad man haft hemma i råjärn.
Spetsarna smides ut minst 5 cm så att de får en fin anslutning, smid gärna något på hela stången, eller gör den sänksmidd, vad man nu känner för...
Men den skall inte vara överdrivet hamrad så det ser fult ut.

Måtten är int så noga bara det ser bra ut, men man bör inte göra den för kort så att brödkakan hänger fult eller inte får plats...

De behöver även en varsin märla, handsmidda ser finast ut, jag brukar göra märlorna av 5-6 mm fyrkantstång.
Den skall hänga löst i märlan.

Stången skall passa lätt i stora öglan så att det går enkelt att hänga av och på hällbrödet.


Edit, jo, jag kan nog faktiskt göra ett par i början av nästa vecka om det krisar, beroende på budget för detta...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-17 kl 13:55 »
Hållare till gardinstång, billigt på Jysk, Rusta, K-rauta eller Jula.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-17 kl 16:08 »
Jag satte 4kantsjärn i svarven och snurrade några varv och sågade 2 st av den. En träskruv i ena änden och en järnring i den andra blev fastsvetsade. Skruvade  dom upp i locktaket och trädde en rund trästång igenom ringarna. Nu hänger det snygga brödkakor ovanför/ framför vedspisen i stugan. Snyggt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 17:23 »
Vi köpte våra på en byggnadsvårdsbutik med Falu Gruva, de var inte dyra :)

 

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 17:34 »
Ska upp med en knäckebrödstork/hängare i kökstaket och letar nu efter några gamla fina/el. nytt smide krokar att använda till. Så undrar om någon vet/känner till var det går att få napp - utan att behöva fara runt på loppisar och auktioner.......!!?
Har inte funderat över ngn budget faktiskt och har ingen aning om vad det/dom kan kosta.....? Men är absolut intresserad av att köpa! Meddela vad du vill ha!? Byggnadsvårdbutik har jag inte tänkt på.....vet inte om det finns någon här i krokarna men värt att kolla upp.......














Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-17 kl 17:36 »
Var ligger budget?

I nödfall har ju tex Gysinge och de, dock väldigt dyra.

Finns ju en och annan här som håller på med smide.

(har inte tid själv just nu, men om det totalkrisar kan jag svänga ihop ett par)

Men, till den som eventuellt är sugen på att göra dessa här:

De gamla hos mig är ca 25 cm långa, material kanske 10 mm rund och stora öglan kanske 6-7 cm invändigt, den lilla ca 2,5-3 kanske.
Stora ringen är ej överlappande ibland var den hopslagen, ibland har den ett litet glapp, antagligen beroende av vad man haft hemma i råjärn.
Spetsarna smides ut minst 5 cm så att de får en fin anslutning, smid gärna något på hela stången, eller gör den sänksmidd, vad man nu känner för...
Men den skall inte vara överdrivet hamrad så det ser fult ut.

Måtten är int så noga bara det ser bra ut, men man bör inte göra den för kort så att brödkakan hänger fult eller inte får plats...

De behöver även en varsin märla, handsmidda ser finast ut, jag brukar göra märlorna av 5-6 mm fyrkantstång.
Den skall hänga löst i märlan.

Stången skall passa lätt i stora öglan så att det går enkelt att hänga av och på hällbrödet.


Edit, jo, jag kan nog faktiskt göra ett par i början av nästa vecka om det krisar, beroende på budget för detta...
Meddela vad du vill ha..... Har ingen aning om pris utan bara inne på "ska ha"!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #7 skrivet: 13 feb-17 kl 17:37 »
Jag satte 4kantsjärn i svarven och snurrade några varv och sågade 2 st av den. En träskruv i ena änden och en järnring i den andra blev fastsvetsade. Skruvade  dom upp i locktaket och trädde en rund trästång igenom ringarna. Nu hänger det snygga brödkakor ovanför/ framför vedspisen i stugan. Snyggt.
Ja eller hur!! Vackert är det också!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #8 skrivet: 13 feb-17 kl 17:48 »
Kan höra med gubbarna under veckan nu.
Men några hundralappar är nog svårt att komma under, även om du får "alternativt pris"   :)
Kan göra dem litet enklare om ni vill.

Det går att värma rundjärn med gas och bocka som det är till en ring om man inte vill svetsa, men det beror ju på ambitionsnivån, en kompis tog röda silkesband gjorde fina rosetter på dem och trädda upp en rundstång i kökstaket som han hängde full med wasaknäcke, det fungerade också och blev faktiskt väldigt bra, hjälpte honom att göra riktigt hällbröd sedan så att han kunde matcha sina fina auktionsfynd han renoverat...  :)

Funderar själv på att göra krokar till bakstugan jag håller på att renovera.
Den jag beskrev här är från denna (tyvärr har jag ingen bild...)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #9 skrivet: 13 feb-17 kl 18:12 »
Kan höra med gubbarna under veckan nu.
Men några hundralappar är nog svårt att komma under, även om du får "alternativt pris"   :)
Kan göra dem litet enklare om ni vill.

Det går att värma rundjärn med gas och bocka som det är till en ring om man inte vill svetsa, men det beror ju på ambitionsnivån, en kompis tog röda silkesband gjorde fina rosetter på dem och trädda upp en rundstång i kökstaket som han hängde full med wasaknäcke, det fungerade också och blev faktiskt väldigt bra, hjälpte honom att göra riktigt hällbröd sedan så att han kunde matcha sina fina auktionsfynd han renoverat...  :)

Funderar själv på att göra krokar till bakstugan jag håller på att renovera.
Den jag beskrev här är från denna (tyvärr har jag ingen bild...)
Några hundralappar hade jag nog räknat med. Huvudsaken att det blir gediget och vackert.....vill behålla lantkänslan i köket och torken ska sitta över vedspisen så viktigt att det blir fint! Jag vill inte ha några band utan stången ska löpa direkt/vila i krokarna! Ska kika efter ett foto o visa vad jag helst vill ha.....

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #10 skrivet: 13 feb-17 kl 19:58 »
Gör det så skall jag fråga.  :)

Modellerna jag har i skallen är funna i uthus till gamla Hälsingegårdar.
De ser ungefär lika ut i Ångermanland också vad jag sett.

Jo, en sak jag kom på, hur stora är era hällbrödskakor?

De jag gått efter är ungefär som leksandsknäcke i diameter (använde ett gammalt mått), brukar lägga till litet vid taket också om det finns plats så hänger de finare.

Märlor i den storleken som är handgjorda kostar några tior stycket vad jag minns.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #11 skrivet: 13 feb-17 kl 21:27 »
I några gårdar i Ilsbo bla.a.hembygdsgården ser de ut som mina hemgjorda. Själva stången är av snurrad 4kantsjärn.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: JÄRNKROKAR till knäckebrödstork!?
« Svar #12 skrivet: 13 feb-17 kl 22:30 »
Intressant, jo, man tog säkert det man hade förr. Järn var dyrt förr i tiden så det återanvändes in i det sista.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser