Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg i hönshuset  (läst 10387 gånger)

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: färg i hönshuset
« Svar #20 skrivet: 25 mar-13 kl 12:18 »
Jag brukar slänga ut lite strö på bajsbrädan. Visserligen är den täckt med vaxduk, men ibland torkar bajset fast och det blir mycket lättare att skrapa den tycker jag, om det finns ett tunt lager strö på den.

Att göra sittpinnar av vanliga 45x45-reglar är toppen! Bara att köpa nya reglar när de blivit ofräscha.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: färg i hönshuset
« Svar #21 skrivet: 25 mar-13 kl 12:29 »
aha. så man ska inte ha spån eller nåt på bajsbrädan?

Det kan man om man vill. Jag har inte det. Jag använder en murarslev till att skrapa ner bajset i en spann, och bär sedan enkelt ut gödseln. Gör man det hyfsat ofta så hålls ammoniaknivån nere och hönshuset känns fräscht och man slipper gödseldoften. Bajsbräda är oerhört praktiskt och arbetsbesparande, jag vill påstå att åtminstone 80% av bajset hamnar där, vilket gör att golvet hålls fräscht länge.
Räcker det med reden som är 30x30? Vilket material är bäst o mest lättskött? Plywood hade vi tänkt.. Är det bra?

Länk till jordbruksverkets regler angående höns: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/honsochkycklingar.4.6beab0f111fb74e78a780001693.html

Reden som är 30*30 räcker definitivt till de flesta raser. De brukar inte gilla för stora reden. Däremot är min erfarenhet att de gillar kollektivreden, om bara djupet och höjden inte är för stor. Alltså, istället för att göra flera reden som är 30*30*30 så gör du ett eller flera som är t ex 30 djupa, 30 som minsta höjd, och en längd på 60-120 cm beroende på antalet höns.

Målad plywood funkar, jag gillar formplywood, eftersom den är så lätt att rengöra. Den håller också jättelänge, vilket gör att det är ett ekonomiskt alternativ i längden. Färg är dyrt, och målningen måste upprepas med vissa intervaller. Bifogar en bild på ett rede som jag byggt. Är väldigt nöjd med det, så kommande reden kommer att följa den mallen. Tänk på att ha en ganska hög kant i nederkanten, som håller strömaterialet på plats. Höns gillar att lägga äggen i en grop i strömaterialet. Jag brukar ha kutterspån längst ner, och sedan halm eller hö ovanpå, det gillar hönsen att boa i, och äggen blir hela och rena.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tottizen

  • Inlägg: 197
    • Västergötland
SV: färg i hönshuset
« Svar #22 skrivet: 25 mar-13 kl 12:45 »
haha hur lär man den att sitta o bajsa på pinnen då? ja fick hem mina 2 efterlängtade silkisar igår, men de har inte haft pinnar innan=) Så imorse va bajsbrädan heeelt ren :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: färg i hönshuset
« Svar #23 skrivet: 25 mar-13 kl 12:47 »
haha hur lär man den att sitta o bajsa på pinnen då? ja fick hem mina 2 efterlängtade silkisar igår, men de har inte haft pinnar innan=) Så imorse va bajsbrädan heeelt ren :)
Tja, det enklaste är ju om de lärt sig sitta på pinne som ungdjur. Annars får man lyfta upp dem den första tiden. Sen är olika raser olika bra på att flyga, så man kan behöva anpassa höjden på sittpinnarna, eller göra en trappa/ramp upp till sittpinnarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tottizen

  • Inlägg: 197
    • Västergötland
SV: färg i hönshuset
« Svar #24 skrivet: 25 mar-13 kl 12:52 »
ja har silkes o pinnarna bara typ 30cm upp

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: färg i hönshuset
« Svar #25 skrivet: 30 mar-13 kl 20:05 »
Jag målar hönshuset med kalkfärg (släkt kalk upplöst i vatten).  Kvalster trivs inte i kalkfärgen.

Galning

  • Inlägg: 14
    • -
SV: färg i hönshuset
« Svar #26 skrivet: 25 dec-18 kl 10:19 »
Jag har alltid kalkat väggarna i hönshuset eftersom kalken håller ohyran borta. Det verkar fungera. Jag har aldrig, under 30 år, sett några loppor hos hönsen, eller något annat förutom en del spindlar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 3 användare
Berberis, Tångräkan, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser