Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvinningsreden  (läst 15376 gånger)

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
Försvinningsreden
« skrivet: 10 jan-12 kl 14:44 »
Har gjort en sökning här för försvinningsreden ang ritningar, men hittar inga.
Det jag är nyfiken på är hur det ser ut invändigt.
Någon som kan förklara eller har ritning kanske en bild?
Jag blir nämligen inte klok på hur stort hålet ska vara eller hur jag ska få lutningen i mitten.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Försvinningsreden
« Svar #1 skrivet: 10 jan-12 kl 16:06 »
så här funkar det
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Försvinningsreden
« Svar #2 skrivet: 10 jan-12 kl 20:11 »
Ok!
Men jag måste ha ett sådant rede som man drar ut "lådan" framifrån.
Annars vad det ju bra.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Försvinningsreden
« Svar #3 skrivet: 10 jan-12 kl 21:25 »
Vi hade en som man drog ut bricka framifrån. Har den inte kvar men rita upp hur den funka.

Tord Almrot

  • Inlägg: 33
    • Bohuslän
SV: Försvinningsreden
« Svar #4 skrivet: 10 jan-12 kl 23:02 »
Har börjat bygga på ett försvinningsrede då jag har några av hönerna som fått smak för ägg. Har läst att vissa köpe försvinningsreden har nätbotten är det nån fördel med nät eller kan man inte bara ha plyfa på det sluttande planet. Är det för att typ spån skall trilla igenom och inte hindra att ägget rullar iväg eller kan det vara att nätet styr ägget så att det rullar åt rätt håll bättre. Är det nån som har erfarenhet om detta?
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Försvinningsreden
« Svar #5 skrivet: 10 jan-12 kl 23:13 »
Den vi hade var med nätbotten som hönan låg på och ägget rulla ner på bricka med nät och underst var det en utdragbar skiva. Antar att nätet var för att bajs skulle trilla igenom nätet på skiva. Bör funka med plyfa. Med nån form av uderlag som inte är hal under fötterna men inte hindrar ägg att rulla.
« Senast ändrad: 10 jan-12 kl 23:27 av Nina K »

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Försvinningsreden
« Svar #6 skrivet: 10 jan-12 kl 23:17 »
Glömde skriva att brickan där äggen landar på hade en tråd längsmed framkanten som dämpa landningen så den inte knäcks.

Tord Almrot

  • Inlägg: 33
    • Bohuslän
SV: Försvinningsreden
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 00:33 »
Ok Nina och tack. Jag skall testa lite med nät det kanske är bra då det ju dämpar om ägget skall trilla ned som på ditt rede.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Försvinningsreden
« Svar #8 skrivet: 11 jan-12 kl 08:44 »
vet inte hur ny regeln är, men så här står det i Djurskyddsbestämmelser Fjäderfä
Rede = Avskilt utrymme för äggläggning. Golvet i utrymmet får inte vara så utfört att fåglarna ligger direkt på rutnät av metall.


Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Försvinningsreden
« Svar #9 skrivet: 11 jan-12 kl 10:17 »
Ok Nina och tack. Jag skall testa lite med nät det kanske är bra då det ju dämpar om ägget skall trilla ned som på ditt rede.

Bästa vore dock träskiva som hönan ligger på i redet. Som johe71 skriver så finns en bestämelse mot höns och nätgolv. Föll mig ur minne när jag skrev. Sedan är den vi haft en väldigt gammal modell. Äggbrickan under kan du ha nät på. Beroende på viken lutning du kommer ha på den brickan så skulle jag i alla fall sätta något dämpande som frigolit eller tyg på framkanten.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Försvinningsreden
« Svar #10 skrivet: 11 jan-12 kl 10:22 »
vet inte hur ny regeln är, men så här står det i Djurskyddsbestämmelser Fjäderfä
Rede = Avskilt utrymme för äggläggning. Golvet i utrymmet får inte vara så utfört att fåglarna ligger direkt på rutnät av metall.


Men om man har ett rede med nätbotten kan man ju klippa ut en bit av tex plastduk för trädgårdsdammar och lägga däri. Biten går lätt att ta ut och spola av när den har blivit smutsig.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tord Almrot

  • Inlägg: 33
    • Bohuslän
SV: Försvinningsreden
« Svar #11 skrivet: 11 jan-12 kl 11:39 »
Jop så står det att rede inte får ha nätbotten, trodde det bara gällde burar. Konstigt att det säljs reden av försvinningstyp då med nätbotten. Hmm, ja får väl forsätta med tester med plyfa då. Bottenplattan är ju lätt uttagbar så ska ju vara lätt att rengöra när man bara har lite för hushållsbehov.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Försvinningsreden
« Svar #12 skrivet: 11 jan-12 kl 17:59 »
Följer förslagen med intresse!
Tack alla för råd och tips!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Tord Almrot

  • Inlägg: 33
    • Bohuslän
SV: Försvinningsreden
« Svar #13 skrivet: 11 jan-12 kl 18:17 »
Hittade på youtube en enkel variant för plock framifrån. Kanske är något för dig Pytte? Jag håller på med en för plock bak men går ju att göra på samma sätt.
Roll out nest boxes. For Egg Eaters & Cleaner Eggs.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Stensjö

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Försvinningsreden
« Svar #14 skrivet: 13 jan-12 kl 13:23 »
Smart - det där ska jag fundera på! Har nästan allt klart byggt hos mig men reden har jag inte kommit till än.

("Försvinningsreden" hade jag inte hört innan - associerade till Harry Potters "Vanishing cabinet" och tänkte att "Va fanken, ska de trolla bort hönsen eller vad är syftet...? Märks att det är fredag i hjärnan....   ::))

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Försvinningsreden
« Svar #15 skrivet: 21 jan-12 kl 16:06 »
Tack Tord för youtube-länken!!! MYCKET enklare än de vanliga försvinningsredena. Såna ska jag beställa av sambon ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Försvinningsreden
« Svar #16 skrivet: 21 jan-12 kl 16:20 »
("Försvinningsreden" hade jag inte hört innan - associerade till Harry Potters "Vanishing cabinet" och tänkte att "Va fanken, ska de trolla bort hönsen eller vad är syftet...? Märks att det är fredag i hjärnan....   ::))

 ;D ;D ;D

Associerade vidare och föreställde mig hönsfolket i slängkappor och spetsiga hattar!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Försvinningsreden
« Svar #17 skrivet: 22 feb-12 kl 14:05 »
Någon som har ett hum om vilken lutning som är den optimala?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Försvinningsreden
« Svar #18 skrivet: 22 feb-12 kl 21:49 »
Någon som har ett hum om vilken lutning som är den optimala?
Nej men det bästa sättet vore väl att lägga en matta på en bricka och testrulla med sina egna hönsägg. Kan tänka mig att optimal lutning kan variera lite beroende på vilken typ av matta man tänker ha i redena samt äggform och vikt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

  • Gäst
SV: Försvinningsreden
« Svar #19 skrivet: 22 feb-12 kl 22:01 »
Yputubefilmens reden skulle inte jag använda, verkar som för stor lutning = Trasiga ägg + om hönan vill åt äggen, så böjer hon på sej o vinklar huvudet = trasigt ägg..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser