Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns äter fästingar?  (läst 8430 gånger)

Tuppmamman

  • Inlägg: 5
Pärlhöns äter fästingar?
« skrivet: 16 jun-05 kl 00:45 »
Har läst om afrikanska pärlhöns, som äter fästingar. Är det bara ett önsketänkande att man skulle kunna få en fästingfri trädgård med pärlhöns ::)? Eller äter de inte mer insekter än vanliga hönor? Vi har dvärgkochin nu, och massor av fästingar.. :(

Någon som vet?

Hälsningar Tuppmamman

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #1 skrivet: 16 jun-05 kl 09:23 »
Jag kan tänka mig att det är lika om de får gå fritt. Har dock lite svårt att tänka mig att de skulle hålla fästingfritt pga att de och höns skulle äta fästingar eftersom en del fästingar är så små att de inte är så lätta att upptäcka.

Vill ni minska på fästingmängden är det bättre att hålla gräset kort och röja bland buskar och snår.

Hos oss är det en markant skillnad på fästingsmängden i hagarna där den är mycket låg mot ett mindre område med fritt växande gräs, och sly där fästingmängden är högre.

Innan vi hade betesdjur kröp det fästingar varje dag på hundarna när de hade lekt av sig i höga gräset där djuren nu betar ner ordentligt.

Afr. pärlhöns har dock en annan mycket god egenskap och det är deras höga läte vid fara. Rena mistluren.

Bondmoran


Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Tuppmamman

  • Inlägg: 5
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #2 skrivet: 17 jun-05 kl 11:41 »

Jag såg på en amerikansk hemsida där det verkade som om pärlhönsen gjorde rent hus på alla slags skadeinsekter, men som du säger, det låter lite för bra för att vara sant..

Vi håller efter ganska bra med betande hästar, gräsklippare och trimmer, men det blir ju alltid ställen där gräset får växa högt. Hästarna, hund och katt sätter vi medel/halsband på, men dessa finns ju tyvärr (eller tack och lov, kanske) inte till småbarnen, som ju alltid måste springa in där det inte är så lämpligt..  ::)

Tack iallafall för ditt svar, jag får fundera vidare i kampen mot fästingarna  :).

Hälsningar Tuppmamman

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #3 skrivet: 17 jun-05 kl 13:01 »
De hade kanske fler pärlhöns än jag hade. Och de kanske dessutom gick fritt mer än mina kunde göra pga duvhök, räv och hundarna.
Och så beror det ju också på hur stora områden de har tillgång till.  

De gånger de fick springa löst var när jag var med dem ute och de var inte särskilt förtjusta i att vara i komposterna och krafsa efter mask vilket däremot mina andra hönor och tuppar var överförtjusta i.

Jag tycker gott du ändå kan prova  - friskt vågat, hälften vunnet  ;) dessutom är de bra på annat sätt också genom sitt varnande ljud.
När du köper pärlhönsen rekommenderar jag att du håller dem instängda en tid i vart fall om de är lite äldre för annars kan det bli så att de drar till skogs och vägrar komma tillbaka.

Men sen när de vant sig vid flocken och var de får mat så kan du börja släppa ut dem.

Dessutom värper de goda ägg , ge några till nån vän utan att berätta hur hårda skalen är  ;D.
De räknas faktiskt som delikatess på finare resturanger. Kanske något för en hugande självförsörjare.

När vi sålde ägg skickade jag med några som gratisprov för att försöka få folk intresserade av mer än bruna ägg och de trodde att de fått konstgjorda ruvägg med sig av misstag  :D

Då var det i varje fall rätt roligt.

Det är otäckt med barnen, våra har haft några fästingar men tack o lov inte blivit sjuka.

Däremot har gubben haft en rejäl släng av borrelia, det tog honom mer än 1 år innan alla symtomen var borta.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #4 skrivet: 21 jun-05 kl 07:32 »
Mina pärlhöns har jag sett att de tar möss.Fästingar har jag också läst att de ska ta.Har inte mina lösa längre för det är inte så kul när de börjar skrika 4 på morgonen om man inte fått in dem på kvällen :D/Anna.D

Västgöten

  • Gäst
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #5 skrivet: 21 jun-05 kl 11:22 »
HEJ

var bara tvungen att pröva om mina pärlhöns åt fästingar så jag tog en av hundarna gick ut på ängen i 20 minuter och plockade sedan 16 fästingar :o tot på mig och hunden, sedan la dem i en liten skål ställde in till mina pärlhöns och de åt dem med glädje, det som kan vara ett problem är om de kan smälta fästingen eller om den kommer ut i andra änden oskadd det får vi vänta och se.


               Dennis

Tuppmamman

  • Inlägg: 5
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #6 skrivet: 22 jun-05 kl 00:46 »
Hej igen och tack för era svar!

Bondmoran, tack för tipsen om att hålla dem inne ett tag. Jag kan se mig själv springa runt i skogen på nätterna och ropa snääällaaa kom in nu :P. Och roligt med oknäckbara ägg!

Anna, är det svårt att få in dem på kvällen? Mina duktiga dvärgkochin sitter alltid på sina pinnar vid 18.00 och väntar på att jag ska komma och stänga dörren om dem. Men det lät ju för bra för att vara sant att de tar möss!

Och tack till dig Västgöten, som riskerar din och hundens hälsa för fästingexperimentet  ;D. Ska bli spännande att följa fortsättningen!

Jo det här med deras läte har jag läst om. Är det så illa som jag tror..? Vi har en granne som blir smått hysterisk när vår och de andra grannarnas hundar har "möte", men han kanske bara vill ha lite variation på djurläten..  ::)?

Hälsningar Tuppmamman

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Pärlhöns - fästingar
« Svar #7 skrivet: 24 jun-05 kl 05:53 »
Mina pärlhöns är svåra att få in.De sätter sig uppe i träden i trädgården. :-X
Du får prova,det kan säkert vara olika/Anna.D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser