Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla fisk i bäverdamm?  (läst 2376 gånger)

Mattias Knutsson

  • Inlägg: 15
  • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
    • Jämtland
    • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
Odla fisk i bäverdamm?
« skrivet: 24 jul-16 kl 19:28 »
Äldsta grabben min frågade om vi inte kunde odla fisk i bäverdammen vi har på skiftet vårt..
jag varade nej utan att fundera så mycket över det men när han frågade varför kände jag att jag inte riktigt hade något vettigt svar att ge honom, så jag lovade att googla.
jag hittar ett förord till en fiskevårdsplan till Mora/Våmhus fvof. där det står att öring som etablerar sig i en bäverdam brukar trivas bra förutsatt att det inte finns någon gädda.. det är allt jag hittar
så jag tänkte att jag får väl fråga här då.. går det att odla karp och ömse i småpölar på tomten bord det väl gå att göra något vettigt av den nedrans bäverdammen?
en grov uppskattning av ytan är en 80*15 meter och djupet kanske ligger på metern, en och en halv. både inlopp och utlopp ut dammen är så uppdämt att vattnet i princip står still, en väldigt amatörmässig bedömning av mig själv är därför att eventuell fisk inte borde kunna vandra vidare..

någon som har nån pejling på dyligt?
tack / Mattias Knutsson - Jämtland

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla fisk i bäverdamm?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-16 kl 20:07 »
Bävrarna kommer ju bara vara kvar så länge de har mat, sedan kommer de flytta kort, eller långt, till de finner mera mat..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla fisk i bäverdamm?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-16 kl 23:15 »
Det borde gå men.

Jag är övertygad att det är väldigt svårt att få till den lagliga biten då det handlar om strömmande vattendrag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Odla fisk i bäverdamm?
« Svar #3 skrivet: 24 jul-16 kl 23:31 »
Det beror mest på om det finns näring till fiskarna. Om det ät lagligt kan du skita i. Fiskar kommer ändå, änderna m.m drar dit fiskägg och allt möjligt. Frågan är vad som händer när bävern flyttar eller blir skuten. Då rasar dammen ganska snart och den fisken som inte har fryst ihjäl på vintern i so lite vattendjup dör i alla fall.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla fisk i bäverdamm?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-16 kl 04:27 »
Det beror mest på om det finns näring till fiskarna. Om det ät lagligt kan du skita i. Fiskar kommer ändå, änderna m.m drar dit fiskägg och allt möjligt. Frågan är vad som händer när bävern flyttar eller blir skuten. Då rasar dammen ganska snart och den fisken som inte har fryst ihjäl på vintern i so lite vattendjup dör i alla fall.


Det är nog inget problem att få tillstånd att plantera ut fisk. Men länsstyrelsen vill t ex veta vilken genetisk stam av öring man vill plantera ut. Just för att idioter tidigare slagit ut befintliga stammar i vattendrag genom att plantera in någon helt främmande stam.

http://www.popgen.su.se/pdf/fakta.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser