Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?  (läst 2814 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« skrivet: 02 jul-08 kl 12:59 »
Jag överväger att ta bort klistringen (=ligger alltid överst) samt reglerna för specialtrådarna Fröer önskas, Fröer bytes och Fröer erbjudes. Anledningen är att de långt ifrån blivit någon succé. Nästan ingen har skrivit i dem. Det kan då inte motiveras att de ska ligga överst. Det är knappast heller meningsfullt att ha speciella regler för dem. De får övergå till att bli vanliga trådar. Det blir också fritt fram att efterfråga och erbjuda fröer i vilka trådar som helst.

Ytterligare en anledning till detta är att jag tycker aktiviteten på fröodlingstavlan verkar ha gått ned sen de klistrade trådarna infördes. De kanske ger någon sorts mindre tilltalande budskap, typ att här är det lite krångligt och styrt. Eller bara helt enkelt att folk är vana att titta på de översta trådarna. Är där samma som vanligt så surfar man vidare.

Jag tar gärna emot synpunkter

Anders Skarlind, moderator

PS Dock gäller enligt min uppfattning fortfarande de regler som har med ärlighet och redighet i frötransaktioner att göra. De bör gälla för allt fröbytande, frööverlåtelser m.m. på alternativ.nu, då man kan kräva att forummedlemmar uppträder redigt och ärligt i affärer med andra forummedlemmar.
« Senast ändrad: 02 jul-08 kl 13:18 av Anders Skarlind »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 01:11 »
Kan dom inte vara säsongsberoende ?

Lägg upp nya trådar varje vinter när folk planerar sina odlingar ... under sommaren är dom inte lika intressanta.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 11:46 »
Håller med Vitis. Det är under höst/vinter man utvärderar årets säsong och planerar för kommande, jag brukar vara klar i januari-februari så för min del kan trådarna bli intressanta i midvinterid, ungefär.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 12:23 »
Kan tänka mig det, men utan reglerna att man måste erbjuda/efterlysa i just de trådarna eller att man inte får svara i tråden. Jag tror att dessa regler har varit onödigt begränsande.

Frågan är om trådarna öht behöver vara klistrade om de förnyas årligen. Det går ju också att putta upp dem genom att skriva något nytt i dem. (Det är när något nytt skrivs som de är intressanta.) Och då kan vem som helst göra sådana trådar, behöver inte vara jag. Men visst kan jag kring årsskiftet göra en allmän tråd för vardera ändamålet (Fröer erbjudes, Fröer sökes, Fröer bytes) om jag kommer ihåg det. (Påminn mig gärna.)

För övrigt kom nyordningen till ca 1 mars. Då håller i varje fall jag (och en del andra) fortfarande på att skaffa fröer. Så jag tror man kan utvärdera delvis utifrån den gångna våren, och då blir slutsatserna som ovan.

Anders

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-08 kl 13:38 »
Kan tänka mig det, men utan reglerna att man måste erbjuda/efterlysa i just de trådarna eller att man inte får svara i tråden. Jag tror att dessa regler har varit onödigt begränsande.

Frågan är om trådarna öht behöver vara klistrade om de förnyas årligen. Det går ju också att putta upp dem genom att skriva något nytt i dem. (Det är när något nytt skrivs som de är intressanta.) Och då kan vem som helst göra sådana trådar, behöver inte vara jag. Men visst kan jag kring årsskiftet göra en allmän tråd för vardera ändamålet (Fröer erbjudes, Fröer sökes, Fröer bytes) om jag kommer ihåg det. (Påminn mig gärna.)

För övrigt kom nyordningen till ca 1 mars. Då håller i varje fall jag (och en del andra) fortfarande på att skaffa fröer. Så jag tror man kan utvärdera delvis utifrån den gångna våren, och då blir slutsatserna som ovan.

Anders
Vi har varit dåliga på att använda tråden, och i mitt fall, att ta bort inlägget när det inte längre varit aktuellt.
Kunde man bara få in en vana att använda den så fyller den en funktion tycker jag.

Och nu börjar det ju bli dags för skörd och kanske kan det vara bra att redan nu kunna lägga upp vad för frön man har att erbjuda till hösten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 19:42 »
Jag har nu tagit bort klistringen av de tre trådarna Fröer erbjudes/bytes/önskas. Hellre än att ändra reglerna -särskilt de om att man måste erbjuda etc i just dessa trådar- föredrog jag att låsa trådarna. De får ligga kvar som historia, och kan om man så önskar aktiveras igen.

Det är nu inom rimliga gränser fritt fram att starta trådar om fröerbjudanden/efterlysningar/byten, eller haka på befintliga trådar.

Kanske försöker jag styra upp det hela igen senare, om det verkar behövas. Det jag tror i första hand kan komma att behövas är en regel om att i första hand svara på fröerbjudanden, fröbytesförslag och fröefterlysningar i PM. Att endast svara i forumet om man har något av mer allmänt intresse att säga, t ex om sortegenskaper eller var man kan få tag på vissa fröer. Men tills vidare får detta bli en rekommendation.

Lite mer om vad jag tror var nackdelarna med dessa tre trådar:
Om trådarna hade använts i större omfattning hade de troligen blivit oöverskådliga.
Att behöva ta bort gamla meddelanden är en viss brist. De kan ha ett visst historiskt intresse.
Men framför allt tycker jag alltså att klistringen av trådarna och reglerna för trådarna verkar ha hämmat diskussionen på fröodlingsforumet en del.

Anders
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 21:56 av Anders Skarlind »

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 22:13 »
Borde det finnas annonstavlor för fröer? Lika väl som Höns finnes borde man kunna ha Frö finnes.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta bort klistringen av Fröer önskas/bytes/erbjudes?
« Svar #7 skrivet: 06 jul-08 kl 23:23 »
Borde det finnas annonstavlor för fröer? Lika väl som Höns finnes borde man kunna ha Frö finnes.

Petter och jag har diskuterat det. Han trodde det skulle bli för få annonser.

Jag har gärna fröförfrågningarna här, i ett sammanhang där de hör hemma, istället för nån annanstans. Jag tar inte bort dessa trådar för att jag vill slippa fröannonser här. De är ofta intressanta men ibland tjatiga. Det får man styra upp lite efterhand.

Däremot skulle jag kunna tänka mig en undertavla för fröannonser, om tekniken tillät det. Men jag tror inte det tyvärr. Eller att det är för bökigt att fixa. (Tror jag har frågat om det.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser