Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  juverstinn?  (läst 1487 gånger)

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
juverstinn?
« skrivet: 07 jul-05 kl 21:26 »
Har en dvärget med okänd ålder. Hennes killing är c:a 1½år. Vad jag vet så har killingen inte diat henne det senaste halvåret. De brukar gå tillsammans dag och natt, men nu har vi varit tvugna att tjudra dem tre dygn pga den fruktansvärda knottplåga vi har här uppe. "Mammans" juver har svullnat upp väldigt,men är inte rött och vad jag kan se så är hon inte påverkad av något annat än värmen. Hon verkar alltså må bra. Blir orolig över detta svullna juver. Kan det vara så att ohyran bitit henne så juvret svullnat, eller kan unggeten ha diat i smyg och juvret pga mjölktillströmning har svullnat så kraftigt på ett par dagar. Eller kan det tom vara juverinflammation. Kan mjölktillströmning sätta fart pga betesbyte? I hagen är det enbart sly. Nu äter de gröngräs...Veterinären verkar inte säker hon heller på vad det kan vara. Tyvärr är geten helt omjölkbar och fruktansvärt rädd om sitt juver. (Det har hon varit hela tiden vi haft henne) Därför kan vi inte testa om hon har mjölk. Någon som kan komma med tips?! Själv har jag aldrig upplevt detta fenomen tidigare....
« Senast ändrad: 07 jul-05 kl 23:41 av myggholken »
elizabeth

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:juverstinn?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-05 kl 11:16 »
Min get blir svullen på ena sidan av juvret varje sommar (alltid samma sida). Det går ner på höstkanten och det verkar inte bekomma henne det minsta. Eftersom hon inte bryr sig om det har jag inte fått ändan ur vagnen och kollat med någon veterinär.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

I@

  • Gäst
Re:juverstinn?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-05 kl 15:38 »
Hej!
Jag tycker det låter som juverinflammation. Ta ut en veterinär så att han får ge henne lugnande och får kolla på hennes juver.

MVH Ia  :D

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:juverstinn?
« Svar #3 skrivet: 26 sep-05 kl 16:43 »
Om ett djur påvisar att må bra, varför skall man tillkalla vetrinär??

Känner man djuren, alla de man älskar och känner vördnad för så ser man med en gång om de är sjuka. En som är sjuk skuttar inte och är glad.

Mvh Häx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser