Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?  (läst 3822 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« skrivet: 24 okt-17 kl 15:01 »
NNu fick jag reda på att det KAN innehålla aluminium? Köper man det ska man kolla att det INTE innehåller aluminium....? Finns det alltså natriumbikarbonat som inte innehåller det? Är det borttaget då under ngn procedur eller hur funkar det? Har googlat på skillnaden mellan natriumbikarbonat och bikarbonat men blir bara mer snurrig....det står att det är samma sak eller att bikarbonat är uppvärmt natriumbikarbonat...... Någon som vet skillnaden egentligen? Kan man använda natriumbikarbonat i mat eller bara bikarbonat - eller både och? Innehåller det aluminium i större eller mindre mängder? Finns det aluminiumfritt? (ja jag vet att aluminium finns naturligt......)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-17 kl 21:12 »
När man är slarvig och bara säger eller skriver bikarbonat, så menar man oftast natriumbikarbonat. Men teoretiskt sett kan man ju mena ett bikarbonat av vilken metall som helst som kemiskt sett har förmågan att bilda sådana salter.

Vad det eventuellt finns för föroreningar med beror på var mineralet är brutet och om man har kostat på någon raffinering av saltet efter brytningen eller inte. Jag förmodar att det finns någon form av myndighetskrav på renhet för natriumbikarbonat som säljs för livsmedelsbruk, men har ingen koll på var man hittar det regelverket.
Köper man i större mängder (flera ton) bör man kunna kräva analysintyg av säljaren utan att det kostar extra. Handlar man små mängder som privatperson av okända säljare så får man nog vackert finna sig i att köpa grisen i säcken och själv analysera vad man har köpt i efterhand.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-17 kl 10:29 »
...... Någon som vet skillnaden egentligen? ......)
Ja, vi kallas kemister, och jag svär: Högstadiets kemibok svarar på din fråga. Högstadiet är gratis, skattefinansierat.

Tillverkare av rengöringsmedel vet skillnaden. Ja, man kan använda bikarbonat i rengöringsmedel, om man är ute efter måttligt pH. Jag skulle kunna packa bikarbonat i burkar och kalla det rengöringsmedel. Ingen skulle köpa igen efter första burken. Därför finns det inte på marknaden, utan bara i spalter för husmorstips.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-17 kl 18:34 »
Ja, vi kallas kemister, och jag svär: Högstadiets kemibok svarar på din fråga. Högstadiet är gratis, skattefinansierat.

Tillverkare av rengöringsmedel vet skillnaden. Ja, man kan använda bikarbonat i rengöringsmedel, om man är ute efter måttligt pH. Jag skulle kunna packa bikarbonat i burkar och kalla det rengöringsmedel. Ingen skulle köpa igen efter första burken. Därför finns det inte på marknaden, utan bara i spalter för husmorstips.
Tack, käre kemist. Det var mycket klargörande.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #4 skrivet: 25 dec-17 kl 11:02 »
Ja, vi kallas kemister, och jag svär: Högstadiets kemibok svarar på din fråga. Högstadiet är gratis, skattefinansierat.

Tillverkare av rengöringsmedel vet skillnaden. Ja, man kan använda bikarbonat i rengöringsmedel, om man är ute efter måttligt pH. Jag skulle kunna packa bikarbonat i burkar och kalla det rengöringsmedel. Ingen skulle köpa igen efter första burken. Därför finns det inte på marknaden, utan bara i spalter för husmorstips.
Hej Kemisten!
Får jag fråga då: Om jag hettar upp bikarbonat i 200 grader under 15 min, så att det bildas natriumkarbonat istället. Har jag fått ett bättre rengöringsmedel då? Hur mycket högre blir pH på ett ungefär? Bikarbonat har väl runt pH 8 har jag för mig.
Tack på förhand!

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #5 skrivet: 25 dec-17 kl 13:36 »
Även om jag inte är kemikunnig, vet jag att natriumkarbonat är soda, även kallad målarsoda.
Akta målade ytor! Låt det inte heller komma in kontakt med aluminium. Soda kan fräta på glas om det inte genast spolas bort.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #6 skrivet: 25 dec-17 kl 16:29 »
Och man kan väl konstatera att natriumkarbonat i allmänhet är billigare än natriumbikarbonat av motsvarande renhet och kvalitet, så om det är natriumkarbonat man är ute efter, är det en bättre affär att skaffa det på en gång.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #7 skrivet: 25 dec-17 kl 16:36 »
Angående natriumbikarbonat och natriumkarbonat så finns det en anledning till att de kallas baking soda och washing soda. De olika namnen anger vad det är lämpligt att använda dem till. Natriumbikarbonat är bra i pepparkakorna men som rengöringsmedel har det helt klart sina begränsningar.
Genbank för Gotlandshöns

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #8 skrivet: 25 dec-17 kl 16:40 »
Varför överhuvudtaget blanda in oprecisa trivialnamn när natriumkarbonat och natriumbikarbonat talar om exakt vad det är frågan om, och numera också är de gängse benämningarna i handeln i alla civiliserade länder?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #9 skrivet: 25 dec-17 kl 17:13 »
Varför överhuvudtaget blanda in oprecisa trivialnamn när natriumkarbonat och natriumbikarbonat talar om exakt vad det är frågan om, och numera också är de gängse benämningarna i handeln i alla civiliserade länder?
Du har en liten poäng där, Torbjörn: allt skulle bli enklare om alla använda samma ord för alla kemiska ämnen.
Å andra sidan finns trivialnamnen och varumärkesnamnen i vårt språk och i traditionen. Vårt språk är ett kulturarv, som vi äger tillsammans. Vi har frihet att använda språket som vi vill så länge i inte gör något ondskefullt med det.
Men det bra att det finns människor som kan de rätta benämningarna och som vet precis vad de står för. (Tack för det!)

För länge sedan fanns det satser med emaljerade burkar för sand, såpa och soda. De hängde på köksväggarna i många länder, på alla möjliga språk. Vad skall vi nu säga att de innehöll?
« Senast ändrad: 25 dec-17 kl 17:21 av Berberis »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #10 skrivet: 25 dec-17 kl 20:09 »
Trivialnamnen kan vara mycket upplysande, som i Gaminas exempel, och de ger färg åt de lite tråkiga systematiska namnen. Kemihistorien är full av kul namn.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #11 skrivet: 25 dec-17 kl 20:43 »
Varför överhuvudtaget blanda in oprecisa trivialnamn när natriumkarbonat och natriumbikarbonat talar om exakt vad det är frågan om, och numera också är de gängse benämningarna i handeln i alla civiliserade länder?
Förstår inte riktigt ditt klagomål. Jag nämner de 'korrekta' namnen först och sedan trivialnamnen. De senare belyser väldigt tydlgit vad man historiskt har använt kemikalierna till. Den användningen lär man ha testat fram helt emiriskt vilket bör duga för hemmafixaren. Det bör altså finnas en anledning till att man kallat natriumkarbonaten washing soda men inte alls nämner något om tvätt vad gäller bikarbonat. Det bör knappast varit så att man av ren kuriositet hade två olika burkar i sin samling då utrymmet var trångt och burkar dyra att införskaffa.
Genbank för Gotlandshöns

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-17 kl 23:07 »
Benämningen washing soda förekommer vad jag vet bara i USA, har aldrig använts i Sverige.
Här har man som regel sagt soda utan särskilda tillägg om man menar natriumkarbonat i största allmänhet, eller kalcinerad soda om det är vattenfritt natriumkarbonat man syftar på.  Den vattenfria kvaliteten är dyrare, mer energikrävande att framställa och meningslös att köpa om man ändå ska blanda den med vatten.

I Sverige och för den delen hela Europa slutade man i princip använda soda för tvättändamål på 1950-talet, då fördelarna med modernare tvättmedel började bli välkända. I USA, där hårt vatten är mycket sällsynt, är sodans nackdelar (s k tvättlöss, bildning av olösliga kalktvålar mm) mindre framträdande så där höll den sig kvar längre som tvättmedel.  Man kan se i hushållshandböcker från mitten av 1900-talet att man ofta avråder från att använda brunnsvatten eller kommunalt vatten för tvätt, om man ska använda soda, såpa eller andra tveksamma tvättmedel. Med sådana tvättmedel är det bättre att göra sig besväret att samla regnvatten för tvätt och de första sköljningarna.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Städa o. tvätta med natriumbikarbonat!?
« Svar #13 skrivet: 26 dec-17 kl 22:31 »
Och man kan väl konstatera att natriumkarbonat i allmänhet är billigare än natriumbikarbonat av motsvarande renhet och kvalitet, så om det är natriumkarbonat man är ute efter, är det en bättre affär att skaffa det på en gång.
Tack för tipset! :-)  Det är mycket bra att veta.
Men nu så råkar jag ha några kilo bikarbonat över i källaren sedan jag ledsnat på badbomber. Är det så enkelt att göra natriumkarbonat som jag hittade i en beskrivning på nätet, se ovan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser