Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorsten med förvärmning  (läst 5789 gånger)

Itagüí

  • Gäst
Skorsten med förvärmning
« skrivet: 27 jan-04 kl 14:51 »
Jag planerar att bygga ett litet combihus (lerbetong + halmbal) i sommar på kanske 20-25 kvadratmeter och med en kamin/spis i mitten. Den tänkte jag mura själv typ som de gjort på www.dr.dk/halmhuset.  

Jag har en liten finurlig idé om förvärmning av inluften genom att skorstenen är ett plåtrör som går i ett annat plåtrör av större dimension. Genom det yttre plåtröret strömmar frisk luft ner och in i härden - på vägen värms den av det heta inre plåtröret (skorstenen).
Detta sker på loftet. Inne i huset är skorstensstocken murad, för att utgöra värmemagasin inne i huset, och skorstensröret går typ i mitten och tilluftsröret vid sidan av, men ändå i den murade stocken. När stocken går in i taket så dras tilluftsröret ut ur stocken och omsluter skorstensröret - på detta vis skapas dessutom ett luftmellanrum från skorstensröret till omgivande material (halmbalar). Röret isoleras också med mineralull och aluminium. Dubbelröret fortsätter nu upp till loftets taknock, här skiljs rören åt och det större röret för tilluft går ut vinkelrätt ca 30 cm och slutar där. Det är här som tilluften går in, på detta vis ventileras loftet - vilket kan vara bra med tanke på att det ska vara horisontellt halmbalstak med ordinärt spåntak som väderskydd. Skorstensröret fortsätter upp genom taket och en bit upp (minst 0.5 meter över taknocken).

Om man nu förutsätter att tilluftsdimensionerna är lika med skorstenens dimensioner - ger detta tillräckligt med drag?

Det som jag undrar över är om det blir tillräckligt med drag, med tanke på att röken i den övre delen av skorstenen är betydligt svalare, och tilluften i den nedre delen av röret är rätt varm.

Kanske har någon boktips för skorstenar och drag och dimensionering och hemmabygge och sånt?

deepdiver

  • Gäst
Re:Skorsten med förvärmning
« Svar #1 skrivet: 28 jan-04 kl 13:27 »
Problemet är att varmluften vill stiga upp genom röret. Min murstock är försedd med två ventillationshål med spjäll på. Jag har aldrig varit med om att luften har kommit in den vägen. Däremot vill den gärna strömma ut där. (Tack och lov)
Man skall alltid se till att ha ett undertryck i huset. Om huset har ett övertryck pyser den fuktiga innomhusluften ut genom springor i tak och väggar där fukten kondenseras och bidrar till mögel.

Jag har dock sett en konstruktion i en huggarkojja såsom du beskriver den. Men det var en vedspis där effektförlusterna är stora ut med röken.

Om du vill ta vara på värmen från röken skulle jag rekomendera roterande plåtar som går igenom rökgaserna och ett vattenbad. Värmen från röken leds av till plåtarna som sedan skär ner i vattnet och snabbt kyls av. Jag har sett den konstruktionen i både växthuspannor och egenkonstruerade flispannor. Men då krävs nog också en fläkt som drar ut de avkylda rökgaserna.

MVH ////Johan

Itagüí

  • Gäst
Re:Skorsten med förvärmning
« Svar #2 skrivet: 31 jan-04 kl 15:40 »
Okej. Hm. Jag behöver nog fortfarande veta mer. Jag kanske borde göra en liten testskorsten.

Det är ett lerbetonghus så det finns inga sånna springor, lerbetongen suger upp fukt från luften i vilket fall.

Det skulle vara taket kanske, där leran suger upp fukten, och på där halmbalar som suger upp den, men om ventilationen på loftet fungerade så skulle den ju fortsätta vidare ut i loftluften och in i huset igen - där den sugs upp av väggar och avges till luften på utsidan.
Det är ju tanken med lerbetonghus att man inte ska behöva ventilera så mycket - samt att det inte bildas kondens - materialen andas.
Om det blir sån hög fuktighet i halmbalarna att det är risk för mögel så tror jag det är något konstigt med vätskemängden inomhus.

I värsta fall så får jag ju använda fläkt, men tanken var att slippa det. Och jag tycker att det borde vara möjligt på något vis att ha en självgående värmeväxlare. Kanske kan den inte vara lika effektiv, och då kanske det är effektivare energimässigt att ha en svag fläkt för att öka värmeåtervinningen.

Tack för tipset, vet du vad roterandeplåtarvärmeväxlare kallas?

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:Skorsten med förvärmning
« Svar #3 skrivet: 13 jun-04 kl 01:02 »
en självgående värmeväxlare gör du genom att ta in luft genom golvet, nerifrån och dra det genom rökgaserna från spisen innan det kommer ut i själva eldstaden. Det funkar med självdrag. Man bör nog ha ett spjäll för den inkommande luften så att man kan minska draget om det blir för kraftigt. Sen när man stänger luckan till spisen så kommer den att dra in luft genom insugsröret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser