Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hur lång tid tar det att få upp värmen?  (läst 10395 gånger)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
HJÄLP! Hur lång tid tar det att få upp värmen?
« skrivet: 27 nov-04 kl 00:55 »
HJÄLP har idag äntligen fått mitt värmesystem installerat.

Min vedeldade kökspanna har nu värmt upp mitt kylslagna hus till behagliga 19-23 grader. Bara myser då jag levt hela hösten och början av vintern med några enstaka elelement i 2-3 rum med temperaturer kring 15 grader, övriga rum mellan 5-10 grader.

Ackumulatortanken är på 1000 liter och trots att jag eldat (först försiktigt för att härda och bränna ur pannan sen rätt hårt) 7-8 timmar visar termometern bara på 55 grader. Nu ger jag upp och antar att det är tufft första gången man ska värma upp det iskalla vatten som tappades på i eftermiddags. Imorrn eftermiddag är det kanske enklare!

Har någon här erfarenhet av att sätta igång ett liknande system.

en trött, lycklig och varm Ebba

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
Re:HJÄLP! Hur lång tid tar det att få upp värmen?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-04 kl 21:58 »
Vi har också en kökspanna+akumulatortank  för vår uppvärmning, fast vår tank är på 500 liter. Vi brukar stänga av cirkulationspumpen till tanken så att vi bara eldar till elementen, sen när pannan är uppe i 80 grader kör vi igång tanken.  Det blir varmt i huset mycket fortare då. Sen fortsätter vi att elda tills hela systemet är uppe i 80 grader. Vi försöker undvika att temperaturen skunker under 20-30 grader (i tanken) då tar det inte lika lång tid att få upp värmen.

Ha en varm och skön vinter!!!
Camilla
« Senast ändrad: 01 dec-04 kl 10:11 av admin »

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:HJÄLP! Hur lång tid tar det att få upp värmen?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-04 kl 23:18 »
Hej Camilla,

jag börjar förstå hur mitt system funkar nu. Märker hur mycket längre tid det tar att värma upp ackumulatortanken nu när det blivit kallare ute.

Jag har inte problem med värmen i huset. Min kökspanna ger ca 30% värme till rummen ikring och det stiger upp till övervåningen, så jag har stängt termostatventilerna helt utom på badrummet.

Har kommit underfund med att dra ner shunten till 2:an eller lägre och då får jag snabbare upp ackumulatortanken i temperatur. Men om huset skulle vara utkylt så är det nog bäst att göra som ni för att snabbt få upp värmen.

Fast för min del sa rörmokaren att han kopplade systemet så att värmen till elementen prioriteras före ackumulatorn och varmvattnet, för mina element blir varma strax efter jag börjat elda.

Än så länge behöver jag bara elda en gång om dan och jag tror att det kommer att räcka i de flesta fall, utom då det blir riktigt kallt.

/Ebba

jens.jackowski

  • Gäst
Re:HJÄLP! Hur lång tid tar det att få upp värmen?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-05 kl 22:02 »
om Du inte öppna dina termostatventiler är det ju ingen konstighet att Du fa ingen värme i huset.

Termostatventiler gör ju att Du fa värme tills Du har den inställt rumstemperatur. Sa om Du har verkligen termostatventiler ska Du ställer den till en rymmlig värde - säger vi tex. 15 grader (motsvar "2") och elda som vanlig. Om Du kommer upp i den temperaturen stängs den helt automatisk och öppnar igen om temperaturen sjunker unden den värde.

Med termostatventiler är det säkerställt att Du kan nytter din värmesystem optimalt och Du har god om direktvärme (spis, kamin etc) är systemet avsällt.

men det musta ju vara verkligen termostatventiler och inte bara ventiler med fast värme...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser