Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?  (läst 12867 gånger)

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« skrivet: 26 mar-09 kl 16:02 »
Två dagar i rad har en av mina hönor lagt ägg som är knottriga på den toppiga delen av äggen. Jag vet inte vilken höna det är, men ingen av dem verkar vara sjuk i övrigt. Kan det vara äggledarinflammation eller kan det bero på att hon har börjat gå ut igen och snaska överblivna solrosfrön och annat gott på backen?

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-09 kl 18:07 »
Nu när jag var och hämtade in äggen från idag fick jag ett som verkligen var extremt knottrigt på toppen, eller vad säger ni?

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-09 kl 06:38 »
De äter Fenix helveg. brun och får lite snäckskal utöver det samt matrester. Fast ändå har jag dragit ner på snäckskalen denna vinter eftersom jag har fått en del ägg med kalkknottror på, så jag vet inte hur jag ska minska på kalken. Foderbyte? Mår hönan dåligt av att få för mycket kalk?

De är snart 2 år gamla så för gamla kan de väl inte vara? Och så undrar jag ju vad just denna hönan petar i sig för extra gott som gör att hon får så mycket extra kalk när de andra värper släta ägg? ;)

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-11 kl 14:42 »
Min isbarhöna Greta har börjat värpa igen, men nu är det nåt konstigt på äggskalet! Tänkte att det kanske var nåt bara i början, men nu har det gått ett par veckor och äggen ser likadana ut. Varför blir det såhär??
Verkar ju inte vara nåt fel, men jag är ändå nyfiken på vad som gör att det blir såhär. Ganska vackert faktiskt ;)

Dom små prickarna är stenhårda, eller ja...samma som äggskal ungefär, så det är inga små äckliga ägg eller så, som man kanske kan tro.

Ja, vad säger ni? ;D
« Senast ändrad: 23 jan-11 kl 17:25 av LillaY »
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-11 kl 16:47 »
Jag har en grönvärpar blandis som lägger sådana ägg, ibland är det även sådana kalkkulor inne i vitan och även en DKhöna har sådana småkulor på äggen.

Jag har ingen aning varför det blir så men hoppas någon annan vet ???
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-11 kl 14:22 »
Hur gör man när man ska infoga bilder?
Jag har fått ärva 8 höns för ett par veckor sedan och nu har en höna värpt ett ägg som är "knottrigt", det ser ut som superminiägg på skalet. Förstår ni varför jag ville infoga bild  :)
De är av samma färg som ägget, de går och skrapa väck...vad kan det vara? Någon som förstår vad jag försöker förklara.
Är orolig och hoppas verkligen det inte är någon smitta av något slag...
« Senast ändrad: 05 mar-11 kl 14:37 av Znibban »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-11 kl 15:01 »
Tack för tips hur man för in bild. Här kommer ett försök.
« Senast ändrad: 05 mar-11 kl 15:03 av Znibban »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #7 skrivet: 07 mar-11 kl 12:07 »
jag har också en höna som värper sådana ägg. De små "kulorna" sitter inte fast på skalet utan kan skrapas av med nageln. Jag har ärvt mina hönor  och bara haft de en kort tid, ingen vet hur gammla de är...

Azzy

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #8 skrivet: 01 jun-11 kl 13:51 »
Har en höna som lägger ägg med små små knottror på, ser ut som flugägg.
Man kan skrapa bort de med fingret, hon har lagt såna ägg sen 3 månader ca. Innan var de normala. Hönan är ca 2 år.
Kan hon ha brist på något? Vi ger de snäckskal och vanligt foder.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #9 skrivet: 09 sep-13 kl 10:26 »
Har en höna som lägger ägg med små små knottror på, ser ut som flugägg.
Man kan skrapa bort de med fingret, hon har lagt såna ägg sen 3 månader ca. Innan var de normala. Hönan är ca 2 år. Kan hon ha brist på något? Vi ger de snäckskal och vanligt foder.

De små "anhopningarna av små runda kulor" på äggskalen orsakas av ett virus (IB) som hönan kommit i kontakt med. (IB kan också orsaka andra saker som tunna skal och vattnig äggvita, åsiga ägg).
Hönan måste inte ha alla symptom för att det ska vara IB.
Och en höna med IB kan värpa omväxlande mer normala och mer onormala ägg.

Men Kalkkulor SPRIDDA över ägg är ett symptom på för mycket D-vitamin.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=159534.0
Kalk KNÖLAR (inte kulor) beror på för mycket kalk när hönsen inte värper.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=18099.msg493704#msg493704
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönsmamma15

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Kalkkulor i grupp på äggeskalet, varför?
« Svar #10 skrivet: 02 nov-13 kl 10:45 »
Det här viruset, IB, är det något som hönan mår dåligt av? Märks det på något annat sätt? Läker det ut av sig självt eller kommer hon att vara bärare av viruset och kunna infektera andra hönor under lång tid? Hur överförs viruset?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser