Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd till dv getter  (läst 1783 gånger)

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
Bröd till dv getter
« skrivet: 03 jul-11 kl 17:13 »
Hej, har nu köpt mina första dvärggetter och jag läste i en gammal tråd att man inte ska ge dom bröd för att dom inte tål bakpulvret, är det sant? ??? dom får ju dock inte bröd hela tiden utan varsin skiva på morgonen ungefär, tacksam för svar :)
:)

Sussilo

  • Gäst
SV: Bröd till dv getter
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 22:15 »
Vet inte om dvärggetter skiljer sig från lantras när det gäller att tåla bröd. Mina fick bröd nu och då men inga mängder. Var sin skiva om dagen har jag svårt att tro att det skulle kunna skada dem. Getter älskar knäckebröd och det är bra som lockgodis. De ska däremot inte få mögligt bröd.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Bröd till dv getter
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 22:29 »
Läs på om rasen du har. Här är en artickel om lantras getter som matats med bröd deras ras inte klarar av och dött samt insjuknat.

 http://mobil.hd.se/helsingborg/2010/12/06/brod-dodade-get-3/


Sussilo

  • Gäst
SV: Bröd till dv getter
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 22:41 »
De getter jag haft var av sv. lantras och inte göingeget, en gammal allmogeras, som det gäller i artikeln. Vet inte om där är någon skillnad i toleransen mot bröd. Bikarbonat, som omnämns i artikeln som farlig för getter, hade mina getter fri tillgång till och slickade i sig när magarna var uppblåsta och spända. Kan tänka mig att getterna på Fredriksdal fick i sig ganska mycket bröd, om de matades av besökare.
« Senast ändrad: 07 jul-11 kl 23:02 av Sussilo »

LeahTeah

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: Bröd till dv getter
« Svar #4 skrivet: 07 jul-11 kl 18:34 »
Tack för hjälpen :)
:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser