Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Nu börjar jag bli uppgiven", inte längre!  (läst 8263 gånger)

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
"Nu börjar jag bli uppgiven", inte längre!
« skrivet: 27 feb-11 kl 19:36 »
Ja, jag vet inte. Det här börjar kännas hopplöst. För att göra en lång historia kortare, så fick jag ju i somras låna två tackor med lammungar för att beta och rensa sly. Fäste mig verkligen vid bagglammen, funderade starkt på att kastrera dem och behålla dem. Men så blev det att jag fick behålla lilla Frida och bonden lämnade två sent födda ungar till mig att behålla. Och plötsligt en dag hade han lämnat en till. Och lillaste Frida visade sig vara tvåkönad och blev mer och mer bagge och fick gå till slakt.

Kvar hade jag då lillaste Ida (som jag skrivit om under totalt nedkissade bakben http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105889.0), Saga och Freja. Nu har jag pratat med mannen som gav mig lammen om Idas kiss/nedsölning (har fått frätskador under slidan som jag tvättar och smörjer) och svaret är att även hon verkar vara tvåkönad. Hur vanligt är det här? Det verkar helt orimligt att jag på min lilla tid som lamm/fårägare ska ha fått två tvåkönade lamm till gården. Eller?

Idas slida är som en hasselnöt, medans de andra två är släta/svagt runda. Är det ett tecken på tvåköning???

Jag är så fäst vid henne, hon är minstingen.
« Senast ändrad: 04 mar-11 kl 18:33 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 19:49 »
Nu får jag svara enbart från min erfarenhet om hästar och hästavel. Det låter som om dessa djur är barare av fel gener och ev. att det kan vara kombinerat med inavel.

Jag skulle låta alla djuren vandra vidare för att inte det ska födas fler....(möjligen kastrera och behålla någon som är frisk och som jag tycker om) efter det skulle jag skaffa djur märkta och med papper från någon som vet vad den gör.

det finns ca 300 000 hästar i landet och jag har hört talas om en som föds tvåkönad på 35 år, troligen finns det några till men inte är det vanligt, jag tror inte det är vanligt om det inte är frågan om kraftig inavel.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 20:02 »


Om igen - hur vanligt är det ibland får med tvåköningar?
« Senast ändrad: 01 mar-11 kl 15:04 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 20:20 »
Det händer ibland.. men jag har ingen aning om hur vanligt det är    ???   
Hade en förra året och minns att vi hade en redan för 30 år sedan men då var det av lantras.

Jag har hört talas om en häst jag också,  människor kan tydligen också  bli hermafroditer.



gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 20:31 »
Kan säga av erfarenhet från människor att det är ärftligt, oftast på flickornas sida eller pojkarna.  så om denne man har ett får med generna och fåret har fått avkommor som han behållt så kan det mycket väll vara så att du lyckats få två stycken.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 20:37 »
Hej!
Jag kan absolut inget om får men blev nyfiken när jag läste din tråd då jag tidigare skrivit om tvåkönighet bland djur.
Har själv läst på det mesta och så gott som alla djur kan bli tvåköniga men det är väldigt ovanligt.
Som jag förstår är det ovanligt bland får med men är ärftligt. Så är fallet bland de flesta djur i alla fall :)

Jag hittade inga articklar om tvåkönade lamm/får så det läre betyda att det inte är nått de flesta råkar ut för. Du borde prata med bonden som fött upp fåren och se till att de inte avlas vidare på.

http://www.faravelsforbundet.com/
Hittade ingen artikel om det men letade heller inte jättenoga. Kan ju finnas nått på den här sidan!

Om du är fäst vid fåret så tycker jag du ska kolla upp saken och höra med vetrinär om det stör/plågar djuret. Gör det inte det så se till att den inte kan avlas på bara!
Hästar som vart tvåkönade har levt långa bra liv, borde inte vara nån större skillnad för får tycker jag!

Lycka till!

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 21:36 »
Om igen - hur vanligt är det ibland får med tvåköningar?

Chansen är 1 på 2000 att man får ett tvåkönat lamm.
Att jämföra med chansen att få ett cyklop lamm som är 1 på 16 000.

Tvåkönade djur är vanligast på Getter och Svin.
« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 20:13 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 22:11 »
Tvekönhet hos får är relativ ovanligt, men det förekommer, från det jag har läst och hört verkar det förekomma oftare hos får än ko och häst, det finns definitivt ärflighet till problemet och dessa individer bör aldrig användas i avel. vissa individer lyckas få lamm fast de är tvekönat och det kan hända att man inte ser att en tacka är tvekönt innan man slaktar den.
        Jag kan tipsa om att på lammningskurs får man lära sig om mycket sådana missbildningar och sjukdomar. Kursen tyckte jag och min sambo var mycket värdefull och informationen kommer till bra nytta.
        Fåren och lammen du har nu som är tvekönt ska inte användas i avel och alla får ska var märkta oavsett om de är renrasiga eller ej. Att har omärkta får kan leda till att du kan få problem med jordbruksverket. Att du inte har papper på djuren gör att du inte kan bevisa vart du har fått fåren ifrån. Bonden kanske kände till att det var någonting fel med dessa får och gav de till dig istället för att avliva dem.
        Så länge som de inte lider behöver du inte tar bort dem men de bor inte användas till avel, mitt bästa råd skulle vara att köpa registerade djur med märkning ifrån en seriös och professionell uppfödare, har du valt en renras har du mölighet att kontakta avelsråden för råd och tips om en bra besättning.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #9 skrivet: 27 feb-11 kl 22:55 »
Det här känns svårt att skriva, men jag tycker inte att förutsättningarna verkar så bra för att de här fåren skall få ett bra liv.
Missbildningen med urineringen hänger väl ihop med deras tvekönhet. Som alltså är ett ovanligt men ändå förekommande problem som hänger ihop med inavel. Om du fattat tycke för får tycker jag du skall fortsätta men börja om med friska djur som så att säga har en framtid för att ha glada och starka liv. Säg också till den där du fick fåren ifrån vad det är för fel på djuren och vad det beror på. Även om ön är väldigt liten.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #10 skrivet: 28 feb-11 kl 08:35 »
Ja, det låter onekligen som ett inavelsproblem!!
Jag har haft ett tvåkönat lamm på alla år (20 drygt) Det inkluderar säkert uppåt 1000 lamm
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #11 skrivet: 28 feb-11 kl 09:54 »
Ja, det känns inte roligt. Nu är det ju fortfarande bara en hypotes, mannen jag fick lammen av ska komma ut och titta i veckan. Från att ha varit en glad, nyfiken och tacksam nybliven lammägare känner jag mig mer och mer missmodig. Vill bara ha min lillaste flock, är rejält fäst vid dem alla tre, särskilt den jag misstänker är tvåkönad. Är hon det får han tyvärr hämta alla tre känns det som... Sen lägger jag mig i fosterställning tills våren är här... :'(
« Senast ändrad: 01 mar-11 kl 15:06 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #12 skrivet: 28 feb-11 kl 11:51 »
Jag förstår att du är besviken, men var jag dig skulle  jag ersätta de missbildad med ny djur, så fort som möjligt, om du har nytt liv att tar hand av kommer du knappast tanka på de som finns inte kvar. men det är du som måste tar beslut  :)
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #13 skrivet: 03 mar-11 kl 14:29 »
Inavel har absolut inget med detta att göra enligt min mening.     ::)    Dom/lammen vet inte att det är en kusin.  Friska djur paras/betäcks med friska djur= Friska djur.  Friska Djur från egna gården avlas med syskon bröder systrar har jag bara fått friskare DOCK mindre ungar. Men det kan bero på att små är gulligt att behålla  :-[ ska bättra mig där Men V*F*  Här betäck´s bara 3-4 lamm av 25 och då rymmar tackor till våra lammsäkra sommarhagar Behöver enbart 6-7 lammungar till vår familj och har ENBART hem slakt.
Kromosoner eller andra faktorer kan jag inte yttra mig om lika lite som hur det blev att det mänskliga barnet får ADHL eller syndrom. Efter som det visat sig vi bor grannsocknes med Trådskaparen tog nyfikenheten överhand (naturligt vis  o:)  är väll gotlänning inget skvaller ska förbi ses)
 Så lilla Ida ...  ;D jag förväntar mig i Amerikansk stil din första dotter ska ha mitt namn     

                            MvH Coket

« Senast ändrad: 05 mar-11 kl 21:10 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #14 skrivet: 03 mar-11 kl 15:30 »
Inavel har absolut inget med detta att göra enligt min mening.    Det är en myt.   Dom/lammen vet inte att det är en kusin.  Friska djur paras/betäcks med friska djur= Friska djur.  Friska Djur från egna gården avlas med syskon bröder systrar har jag bara fått friskare DOCK mindre ungar. Men det kan bero på att små är gulligt att behålla  :-[ ska bättra mig där Men V*F*  Här betäck´s bara 3-4 lamm av 25 och då rymmar tackor till våra lamm säkra sommarhagar Behöver enbart 6-7 lammungar till vår familj och har ENBART hem slakt.
 Så var det ju det här med gulli gull ungen i år var det Vera  :D  + Avarter paras med friska djur= Hipp som happ  ???   (För att få debbat  o:) )
Kromosoner eller andra faktorer kan jag inte yttra mig om lika lite som hur det blev att det mänskliga barnet får ADHL. Efter som det visat sig vi bor grannsocknes med Trådskaparen tog nyfikenheten överhand (naturligt vis  o:)  är väll gotlänning inget skvaller ska förbi ses)
Detta lammet är helt normalt  Så lilla Ida ...  ;D jag förväntar mig i Amerikansk stil din första dotter ska ha mitt namn     

                            MvH Coket

Ps . Och då hela namnet  ;D annars kan de kvitta D.S

påverkar inte inavel får?
Eller menar du att de inte påverkas i första led och att det inte spelar roll då de slaktas?
Kan inget om får alls, men känner en kvinna som köpte en hund som var inavlad. Det var fruktansvärt :( Men då hade det nog pågått länge...

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #15 skrivet: 03 mar-11 kl 15:49 »
Ja, jag kan bara OERHÖRT glad och lättad bekräfta att Cokett varit här idag och Ida är en Ida. Det kändes inte rätt i magen att hon skulle tas bort och tack vare att Cokett kom ut (med goa mannen och allt!) - så får Ida snart uppleva sin första vår (om våren nu behagar infinna sig någon gång...).

Så all världens kramar till dig Cokett (och din goa make!) för all hjälp och allt stöd! Och för att ni visade mig god, varsam hantering! Ida hälsar med sitt kvittrande bääää! Ikväll blir det klippa baken, tvätta rent och torrt och så på med din salva. Sen får det vila.

Och självklart så kommer alla framtida avkommor, oavsett vilken tacka det är som föder eller vilket kön lammungarna får att få bära hela ditt namn! ;D
« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 16:07 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #16 skrivet: 03 mar-11 kl 18:18 »
klart att inavel ökar risken för sjukdomar dom flesta sjukdomar och fel kräver dubbla anlag (att djuret är homozygot) minskar man avelsurvalet förtätar man också risken att felaktiga gener möts och ställer till med problem.

Föräldradjur kan vara friska men anlagsbärare, det ä r därför sjukdomar poppar upp helt konstigt eller vissa byar har vissa udda sjukdomar.

Däremot så är ett friskt inavlat djur ingen fara att avla vidare på, bara man avslutar inaveln i tid och inte fortsätter med närbesläktade individer. Är inte djuren genetiska defekter då kan man hålla på i det oändliga eller rättare sagt tills en mutation uppstår. Som lekman är linjeavel eller inavel inget man ska syssla med och uppstår problem så får man vara beredd att slakta en hel besättning och börja om för att nå det mål man tänkt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ninna b

  • Gäst
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #17 skrivet: 03 mar-11 kl 18:43 »
Dom gånger vi har haft tvekönade lamm så har dom varit trillingfödda

Bellaman

  • Inlägg: 76
    • Södermanland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #18 skrivet: 03 mar-11 kl 18:56 »
klart att inavel ökar risken för sjukdomar dom flesta sjukdomar och fel kräver dubbla anlag (att djuret är homozygot) minskar man avelsurvalet förtätar man också risken att felaktiga gener möts och ställer till med problem.

Föräldradjur kan vara friska men anlagsbärare, det ä r därför sjukdomar poppar upp helt konstigt eller vissa byar har vissa udda sjukdomar.

Däremot så är ett friskt inavlat djur ingen fara att avla vidare på, bara man avslutar inaveln i tid och inte fortsätter med närbesläktade individer. Är inte djuren genetiska defekter då kan man hålla på i det oändliga eller rättare sagt tills en mutation uppstår. Som lekman är linjeavel eller inavel inget man ska syssla med och uppstår problem så får man vara beredd att slakta en hel besättning och börja om för att nå det mål man tänkt.

Håller helt med! Varför tror ni man måste korsa in nytt friskt blod på vargar i Sverige? Jo för risk för inavel! Det är helt befängt att påstå att inavel inte finns eller att det inte påverkar djuren negativt!

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Nu börjar jag bli uppgiven
« Svar #19 skrivet: 03 mar-11 kl 21:24 »
klart att inavel ökar risken för sjukdomar dom flesta sjukdomar och fel kräver dubbla anlag (att djuret är homozygot) minskar man avelsurvalet förtätar man också risken att felaktiga gener möts och ställer till med problem.

Föräldradjur kan vara friska men anlagsbärare, det ä r därför sjukdomar poppar upp helt konstigt eller vissa byar har vissa udda sjukdomar.

Däremot så är ett friskt inavlat djur ingen fara att avla vidare på, bara man avslutar inaveln i tid och inte fortsätter med närbesläktade individer. Är inte djuren genetiska defekter då kan man hålla på i det oändliga eller rättare sagt tills en mutation uppstår. Som lekman är linjeavel eller inavel inget man ska syssla med och uppstår problem så får man vara beredd att slakta en hel besättning och börja om för att nå det mål man tänkt.

Var lite det jag trodde :/ Ursäkta OT


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser