Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?  (läst 81625 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #40 skrivet: 03 feb-11 kl 17:55 »
I början av 1900-talet gjordes studier av förflyttningsmönster i kök för att räkna ut hur köket kunde inredas för att minimera den tid som ägnas åt transporter. Följden blev ett antal normer för diskhons placering, köksbänkar mm som numera är mer eller mindre bortglömda, det är viktigare att köket ser flashigt ut. Samma princip kan tillämpas på övriga delar av bostaden: placera rum och förvaring på ett sådant sätt att transporter blir så få och korta som möjligt.

Exempel, förutom kök och tvättstuga som redan berörts: Badrum nära sovrum. Pannrum nära vedintag. Däckförvaring nära parkering. Vad mer?

Apropå utformning av kök så har vi köksinredning i L-form, missen de (förra ägarna) gjort är att placera diskmaskinen i mitten av den långa delen, så den öppna luckan har ju fler än en snubblat över. Pga upprepade snubblingar över luckan så behöver vi nu köpa ny diskmaskin då luckan inte längre sitter helt tätt, och det är inte bra alls...
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #41 skrivet: 03 feb-11 kl 20:23 »
Apropå utformning av kök så har vi köksinredning i L-form, missen de (förra ägarna) gjort är att placera diskmaskinen i mitten av den långa delen, så den öppna luckan har ju fler än en snubblat över. Pga upprepade snubblingar över luckan så behöver vi nu köpa ny diskmaskin då luckan inte längre sitter helt tätt, och det är inte bra alls...

Och apropå det så är det inte heller helt lyckat att ha diskmaskinen inne i hörnet av ett L-format kök, som det ser ut i mitt föräldrahem. När luckan står öppen så blockerar den båda dörrarna till diskbänkskåpet på andra sidan hörnet. Dessutom blir utrymmet längst in i hörnet definitivt helt oanvändbart till allting, det brukar vara fyllt med undanskuffade saker som borde ha gått till förpackningsåtervinning för länge sen och rensas ur på sin höjd en gång vart femtonde år.

På tal om diskbänksskåp: Det är bra om antingen skåpbotten eller golvsockeln under ett sådant skåp är lätt att ta bort så man kommer åt att torka upp vatten om det har blivit blött därunder - det händer alltid någon gång under en köksinrednings livslängd att något börjar läcka under diskbänken eller att det blir blött pga avloppsrensning. Se också till att täta där vatten- och avloppsledningar försvinner ner i golvet så att man inte blöter upp hela trossbotten på kuppen.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #42 skrivet: 15 feb-11 kl 21:42 »
Placera inga ömtåliga saker eller gångar som måste hållas snöröjda intill husets långväggar (gäller såklart både boningshus och andra byggnader). När man skottar taket - eller om snön behagar rasa ner av sig själv - spar man mycket arbete om den hårdpackade snön kan få ligga kvar där den landade.

Tomas på systergården

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #43 skrivet: 16 maj-11 kl 21:50 »
Placering av eluttagen är en viktig del av planering av rummen,själv missade jag att dra in telefonen nu när jag precis har putsat klart alla väggarna.
Så det blev till att bila upp en vägg  ;D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #44 skrivet: 09 jun-11 kl 11:58 »
En ska aldrig skratta elakt åt de familjer som är med i Arga Snickaren!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #45 skrivet: 27 jul-11 kl 21:12 »
Det är mycket värt om de flesta fönster i samma hus har exakt samma storlek. I synnerhet om man vill använda myggfönster i samband med vädring på sommaren, det är ett elände att ha ett halvdussin olika myggfönster på gång och måsta prova sig fram varje gång de behövs.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #46 skrivet: 27 jul-11 kl 22:14 »
Myggfönster? Är det om du vädrar med ljuset tänt som det behövs?

Myggen har olika vanor på olika håll. Hemma utanför Sundsvall har jag inga problem att ställa fönstren på vid gavel utan myggfönster om jag bara har mörkt inne, på sin höjd kommer någon nattfjäril in, men i Västerbotten (Lövånger) blir det fullt med alla möjliga flygfän om man inte använder myggfönster. Det brukar vara värre om man har lövträd alldeles inpå huset.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #47 skrivet: 17 aug-11 kl 09:51 »
Det kanske är praktiskt med lika stora fönster överallt men risken finns att det inte blir vackert. Vackra propotioner på huskroppen, tak och fönster är grunden. Sverige är fullt av fula hus och det är sorgligt tycker jag - som dessutom tror att fulhet påverkar vår sinnesstämning negativt.

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #48 skrivet: 18 nov-11 kl 15:13 »
Bra tråd och här kommer mina tips (efter ett par erfarenheter från ombyggnad och utbyggnad av sommarstugan).

Det kan vara frestande att se förändringspotential under byggandet. Exempel från utbyggnaden av vår sommarstuga är att min mamma blandade sig i fönsterplaneringen i köket och prompt ville ha en verandadörr i köket till utsidan. "För jag vill ha en dörr där så jag kan gå till uteplatsen genom trädgården med kaffebrickan och slippa balansera brickan genom huset och gå ut genom hallen, ned för trappan och snubbla på barnbarnens leksaker!"

Vad ingen kom på fören efter att den nästan helt oanvända och onödiga verandadörren var installerad, var att mamma ändå alltid gick genom huset, ut genom hallen, ned för trappen och smidigt hoppade över barnbarnens leksaker, när hon skulle till uteplatsen!!!

På frågan varför så säger hon då att det var ju kortare sträcka att gå vägen genom hallen!

För ingen av oss hade tänkt på att faktiskt rent praktiskt testa mammas idé om en verandadörr i köket, med att mäta sträckan på hennes vandringsväg till uteplatsen! Det visade sig att hennes gamla väg var ett par meter kortare - så dörren som med stor möda (och kostnad) efterinstallerades i det halvfärdiga köket var inte helt rätt placerad - eller speciellt frekvent använd!

Efterklokheten gjorde att mamma i alla fall tog sitt ansvar till dörren och anlade en liten miniveranda med en balkonglåda utanför köket - som många år senare hade växt till en hel köksträdgård :)

Så summa summarum är att planera ordentligt och försök att tänka på alla detaljer, även såna som inte är helt uppenbara! Så slipper man två somrar efter varandra med ett stadigt återkommande familjeargument om en dörr ingen använde :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #49 skrivet: 18 nov-11 kl 15:24 »
Kom på en till historia från sommarstugan!

Vi kom på att det kunde vara bättre med takpannor på taket, istället för den evigt reparerade takpappen. Min pappa som kom med idén efter ett par svettiga dagar på taket med att tjära taket - för femtioelfte gången som han sa! så vi började undersöka möjligheterna med att slänga på takpannor på taket. Vi köpte in material och hittade ett billigt parti med tegelpannor som vi med slit och svett körde och hämtade med en för tillfället inhyrd liten släpkärra. Efter ännu mer slit och släp så hade vi flyttat alla takpannor till ett hörn i trädgården. Av olika orsaker han vi sen inte påbörja projektet förens sommaren efter och det var först då någon i bekantskapskretsen frågade om vi hade koll på hur mycket taket tålde. Vi hade helt glömt bort att tänka på att taket kanske inte skulle hålla för den extra vikten takpannorna vägde!

Så nu hade vi en stilig hög med takpannor på ett par gamla lastpallar, under en presenning, tillsammans med tillhörande läkt och diverse material... Som vi fick annonsera ut till försäljning - det tog 3 år innan vi fick napp och hade en gubbe som kom och köpte allt - till ett stort förlust pris för pappa!

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #50 skrivet: 18 nov-11 kl 15:58 »
ljusa golv är inte praktiska om man har hund eller barn, hur flashiga de än ser ut i reklamen. Diskho infällda i träskiva är skit om man behöver handdiska mer än sporadiskt.Sätt lister direkt annars kommer de aldrig dit. Bredspackla är svårt.

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #51 skrivet: 19 nov-11 kl 14:24 »
ljusa golv är inte praktiska om man har hund eller barn, hur flashiga de än ser ut i reklamen. Diskho infällda i träskiva är skit om man behöver handdiska mer än sporadiskt.Sätt lister direkt annars kommer de aldrig dit. Bredspackla är svårt.

Jag håller med om dessa förbannade påhitten med de moderna diskhoarna som hänger ovanpå "diskbänken"! De är verkligen inte praktiska och alla jag har sett, som har mer än ett år på nacken, har alla varit slitna i finishen runt kranen och runt kanten av hon! Jag är även kritisk till en diskbänk i trå eller laminat då dessa material inte är lika motståndskraftiga mot vatten - som alltid ligger kvar i de små utrymme runt kran och hon - och som man lätt missar att torka upp.

Så jag slår ett slag i saken för hederliga, gamla vanliga diskbänkar i plåt!

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #52 skrivet: 08 jan-12 kl 14:43 »
Jag håller med om diskbänkarna!

Vi har den gamla vanliga hederliga modellen av plåt, har alltid haft (de tre diskbänkar vi haft i vårt liv...) En av mina systrar som är väldigt trendmedveten satte in en sån där träskiva med nedfälld diskho, det höll inte många år, de diskar rätt mycket för hand.

En arbetskamrat till min man satte in en sådan där porslinsdiskho, som är modern nu om jag förstått rätt. De har bytt den två gånger för den läcker, de har fått byta underskåpet iaf en av gångerna, för det var helt uppblött.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #53 skrivet: 08 jan-12 kl 15:29 »
Jag håller med om diskbänkarna!

Vi har den gamla vanliga hederliga modellen av plåt, har alltid haft (de tre diskbänkar vi haft i vårt liv...) En av mina systrar som är väldigt trendmedveten satte in en sån där träskiva med nedfälld diskho, det höll inte många år, de diskar rätt mycket för hand.

En arbetskamrat till min man satte in en sådan där porslinsdiskho, som är modern nu om jag förstått rätt. De har bytt den två gånger för den läcker, de har fått byta underskåpet iaf en av gångerna, för det var helt uppblött.

Jag menar att kök borde räknas som våtrum, eller i alla fall den delen vid diskbänken. Man borde ha golvbrunn och skåpet som ska användas som sopskåp borde vara både belagt med kakel (eller annat tåligt material) och vara lukttätt och ventilerat. Då är det så mycket lättare att hålla rent och det skulle även minska samlingen av skadedjur.

Sen skulle man införa som standard att ha disk/torkställ inne i skåpen till porslinet och även här skulle då skåpen vara gjorde så att de klarar vattenstänk och vattendropp från eventuell blöt och nydiskat porslin.

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #54 skrivet: 17 feb-12 kl 22:20 »
När vi skulle till att börja renovera vårt gamla torp tyckte mina föräldrar att vi skulle köpa en friggebod att bo i under tiden vi renoverade. Äh vadå? tyckte vi, vi bor på vinden i sommar och sen flyttar vi ju in.

Kändes så lagom kul när man satt i ytterkläderna och åt frukost och blåste ut rök genom munnen. Och turades om att åka bort med tvååringen medan den andra skulle göra klart det sista...
Och så fick vi ju lov att flytta in innan det var helt klart, omålat, okaklat, med springor mellan golv och väggar osv, och tror ni det blivit gjort senare...?

Så det är ingen dum ide att skaffa sig en liten bod/vagn dyl så man kan bo halvbekvämt under tiden. det är rätt pressande att bygga för att man inte har någon vettig bostad. Det är ju kul att bygga och renovera, synd att sabba det med för mycket press. Och det är svårt att på förhand veta hur lång tid det kommer att ta, speciellt innan man börjat riva... Och en gäststuga är ju bara bra att ha sedan.

För övrigt röstar jag också för att bygga vackert!

odlar och äter, bygger och bor.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #55 skrivet: 17 feb-12 kl 22:33 »
Att skaffa en bod eller vagn att ha stående på byggplatsen är bra även om man egentligen har boendet ordnat någon annanstans under byggtiden. Man kan spara mycket tid och reskostnader på det sättet.

Skaffaren

  • Inlägg: 310
  • Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #56 skrivet: 18 feb-12 kl 08:06 »
Bra, rolig och nyttig tråd!

En sak jag kan bidra med är det här med korrugerad plåt till kallgarage och uterum.
Tidigare ägare till fastigheten har lagt taket med väldigt kort överlapp i längsled mellan plåtarna.
Resultatet blir att vatten kryper igenom skarven och droppar in i uterummet  :P och i garaget på Duetten  :(
I uterummet är det glest trägolv så det följer med årets växlingar.
I kallgaraget är det betonggolv utan golvbrunn så det är inte alls bra för det som förvaras där.
Gräset är grönare på våran sida.

Granström

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #57 skrivet: 19 feb-12 kl 01:40 »
Känsla jag får när man ser hur det renoveras här i landet är att folk börjar i hela huset i alla rum och alla hörn på samma gång. Det bästa är nog att börja i ett rum och göra klart skulle nog spara många relationer och äktenskap.

Skaffaren

  • Inlägg: 310
  • Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #58 skrivet: 19 feb-12 kl 06:36 »
Känsla jag får när man ser hur det renoveras här i landet är att folk börjar i hela huset i alla rum och alla hörn på samma gång. Det bästa är nog att börja i ett rum och göra klart skulle nog spara många relationer och äktenskap.

Jag tror att det är lätt gjort i den första entusiasmen.
Nu är jag inne på mitt fjärde hus och har sedan 1½ år gjort färdigt:
Ett kombinerat foto-och packningsrum (behövs för jobbet)
En liten toalett.
En garderob.
Sen är den första entusiasmen över och det har inte blivit något gjort på ett drygt halvår, vilket är helt OK.
Det tar tid att bo in sig och att upptäcka hur man vill ha det.

Bra kommunikation är viktig, egentligen en grundförutsättning.
Det är inte roligt att mura in en vedspis två gånger  :)

Om man köpt ett gammalt hus är det bra om man renoverar efter husets förutsättningar.
Är det byggt för vedeldning bör man fortsätta med det, det mår huset bäst av.
Helkaklat badrum i ett gammalt hus är inte heller att rekommendera.
Gräset är grönare på våran sida.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #59 skrivet: 19 feb-12 kl 09:14 »
Som snöröjare tycker jag att vid all planering av tomt skall erfaren snöröjare tillfrågas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser