Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 50271 gånger)

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #80 skrivet: 29 mar-12 kl 11:38 »
Jag undrar hur det går med paketet? :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #81 skrivet: 29 mar-12 kl 14:22 »
nittonhundranittiosex har fått paketet och skickar vidare snart!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #82 skrivet: 30 mar-12 kl 20:17 »
Vad glad jag blev när det kom ett paket idag på eftermiddagen, fullproppat med fröer ;D Nu blir det en utmaning att välja bara, men jag norpar åt mig några och lägger i en del egna fröer.
Jag skickar troligtvis vidare på söndag :)

djeen

  • Inlägg: 129
    • Ångermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #83 skrivet: 04 apr-12 kl 12:03 »
Jag skulle så gärna vara med i den här kedjan om den går fler vändor. Men helt realistiskt har jag inget att erbjuda i fröväg som kan passa in - inget jag odlar är något som odlats här någon längre tid, och fröerna jag har kommer från odlingar som bara är några år gamla. Försöker klura ut något som jag skulle kunna erbjuda ifall intresse finns, och det enda jag kommer på som är riktigt lokalt är att jag har några helt grymma svartvinbärs-buskar. De stod här när vi flyttade hit så jag vet inte vilken sort det är, men de ger mängder med STORA, goda svarta vinbär här där jag bor i zon 6/7. Om någon i kedjan vill ha så kan jag ju skicka sticklingar... för de är ju lite svåra att lägga i ett paket som går runt, runt. Men det är nog det enda jag kan komma på som är lokalt.

Eller jo, jag har en mynta också som i alla år växt utanför stalldörren. Förvillande lik en brännässla men är helt klart en mynta. Jag gissar på grönmynta. Delade en planta i fjol och det gick alldeles utmärkt, och vill någon ha så är det samma där - jag kan ju skicka en liten planta om någon vill ha men jag har inga fröer.

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #84 skrivet: 05 apr-12 kl 12:22 »
Hej djeen! Jag tror att det var fullt i den listan vi har nu och jag vet inte om det bildas någon mer. Men jag är intresserad av dina svarta vinbär-sticklingar och eventuellt den där grönmyntan också. Vi skulle kanske kunna fixa ett byte med sticklingar mot några fröer?

djeen

  • Inlägg: 129
    • Ångermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #85 skrivet: 06 apr-12 kl 16:54 »
Hej djeen! Jag tror att det var fullt i den listan vi har nu och jag vet inte om det bildas någon mer. Men jag är intresserad av dina svarta vinbär-sticklingar och eventuellt den där grönmyntan också. Vi skulle kanske kunna fixa ett byte med sticklingar mot några fröer?

Peppiga Pia! Jag skickar dig jättegärna både mynta och svart vinbär (i maj)! Berätta gärna vad du har för fröer att byta med! :)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #86 skrivet: 06 apr-12 kl 17:07 »
Jag skulle så gärna vara med i den här kedjan om den går fler vändor. Men helt realistiskt har jag inget att erbjuda i fröväg som kan passa in - inget jag odlar är något som odlats här någon längre tid, och fröerna jag har kommer från odlingar som bara är några år gamla. Försöker klura ut något som jag skulle kunna erbjuda ifall intresse finns, och det enda jag kommer på som är riktigt lokalt är att jag har några helt grymma svartvinbärs-buskar. De stod här när vi flyttade hit så jag vet inte vilken sort det är, men de ger mängder med STORA, goda svarta vinbär här där jag bor i zon 6/7. Om någon i kedjan vill ha så kan jag ju skicka sticklingar... för de är ju lite svåra att lägga i ett paket som går runt, runt. Men det är nog det enda jag kan komma på som är lokalt.

Eller jo, jag har en mynta också som i alla år växt utanför stalldörren. Förvillande lik en brännässla men är helt klart en mynta. Jag gissar på grönmynta. Delade en planta i fjol och det gick alldeles utmärkt, och vill någon ha så är det samma där - jag kan ju skicka en liten planta om någon vill ha men jag har inga fröer.

Hej Dejjen
Vill Du byta några vinbärssticklingar mot ex vis Kvastdurra från Gotland så pm mig.
Kvastdurran härstammar från folk som flydde till Gotland från dåvarande Pommern där man odlade den och tillverkade kvastar av ett gräs som påminner väldigt mkt om majsgräset. Slå upp det på Wikipedia och läs om det, ca 2 meter högt men inte alls härdigt i våra norrländska trakter, Måste odlas i växthus eller i stor kruka och tas in i värmen när vädret är kallt på sommaren.
PM om du vill ha något annat jag har en hel del kulturarvs sorter från NordGen ex vis bönor och annat från Sesam samlare och Danska samlare.
Getar´n
Livsglädje

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #87 skrivet: 07 apr-12 kl 19:53 »
Peppiga Pia! Jag skickar dig jättegärna både mynta och svart vinbär (i maj)! Berätta gärna vad du har för fröer att byta med! :)
Jag har PMat dig :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #88 skrivet: 07 apr-12 kl 20:35 »
Vem har fröpaketet nu? Den som har det får gärna skriva in här och meddela hur det går. Vi bestämmer hur det blir med nästa runda efter denna. Just nu så känns det som att vi inte tar in några ler då det ändå kommer ta väldigt lång tid att få paketet för den sista på listan nästa varv.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #89 skrivet: 08 apr-12 kl 18:16 »
Kan meddela alla nyfikna att Kalle H har varit bortrest under påskveckan och kommer hem imorgon. Förhoppningsvis är då paketet hos honom och han kan skicka det vidare under veckan.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kalle H

  • Inlägg: 1
    • Uppland
    • KarlHulten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #90 skrivet: 09 apr-12 kl 19:27 »
Hej, Ursäkta den långa tystnaden. Jag har just kommit hem från en veckas påskresor. Jag kan nu lugna alla med att paketet kommit fram och att jag skickar det vidare under morgondagen.

Bästa hälsningar
Kalle

djeen

  • Inlägg: 129
    • Ångermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #91 skrivet: 10 apr-12 kl 09:04 »
Vill bara säga här till er som PM:at mig - tack! Jag har lite upp över öronen med jobb just nu, och eftersom jag vill svara genomtänkt och planerat på allt så dröjer svaren lite. Men de kommer och jag är så glad över era förslag och erbjudanden! Jag hör av mig inom kort! :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #92 skrivet: 10 apr-12 kl 11:41 »
Hej, Ursäkta den långa tystnaden. Jag har just kommit hem från en veckas påskresor. Jag kan nu lugna alla med att paketet kommit fram och att jag skickar det vidare under morgondagen.

Bästa hälsningar
Kalle

Nu är alltså paketet påväg till reuben och sen skickas det tillbaks till mig! Kanonbra!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #93 skrivet: 10 apr-12 kl 13:41 »
Nu är alltså paketet påväg till reuben och sen skickas det tillbaks till mig! Kanonbra!
Hur blev det, skickade du ut det på en runda till direkt eller?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #94 skrivet: 10 apr-12 kl 20:52 »
Hur blev det, skickade du ut det på en runda till direkt eller?

Vi kör en ny runda direkt men vilka är intresserade av en ny runda? Posta här eller PM till mig så ser vi hur många som är intresserade. Faller några bort har vi en hel del på kö som vill in på listan istället. De som var med på första listan har förtur.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #95 skrivet: 10 apr-12 kl 20:55 »
Jag är gärna med ett varv till  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #96 skrivet: 10 apr-12 kl 20:56 »
Jag är gärna med ett varv till  :P

Jag med!!

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #97 skrivet: 11 apr-12 kl 12:53 »
Jag är nöjd för säsongen
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #98 skrivet: 12 apr-12 kl 09:05 »
Jag är gärna med på ett varv till.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #99 skrivet: 12 apr-12 kl 11:00 »
Jag är också gärna med på en till omgång  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser