Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vall till getterna, frötips önskas!  (läst 2122 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Ny vall till getterna, frötips önskas!
« skrivet: 31 mar-14 kl 12:25 »
Hej alla getvänner!

Vi har låtit plöja upp en träa (åker in Swedish), som enligt grannen inte varit plöjd åtminstone sen 1989 :o . Det som växte där var mestadels lågvuxna ogrässorter, och inte tillräckligt med högvuxna arter för att det skulle bli någon vidare höskörd där, trots gödsling.
Nu behöver jag tips om bra vallfröblandningar med arter som getter gillar, samt lämplig insådd. Jorden är mullrik och marken är lite lagom blöt. Insådd med spannmål går tyvärr inte, för den tar di vilda svinen.

Tacksam för all hjälp!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny vall till getterna, frötips önskas!
« Svar #1 skrivet: 01 apr-14 kl 17:22 »
Du behöver väl mängden hö förstår jag, för att försörja dina kritter.  Annars skulle jag tro att det som växte på den gamla vallen kan ha varait mums filibabba för getter.  De gillar omväxlilng, så snäla inte med antalet sorter!  Kanske olika delar av trädan (?) kan passa för olika växter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny vall till getterna, frötips önskas!
« Svar #2 skrivet: 30 apr-14 kl 09:26 »
Nja, getterna var inte överdrivet förtjusta i det som växte på träan, förutom surbladen och hundkexen, de kastar sig över den om det kommer en surbladsstängel i höet! I övrigt var det mest, som jag skrev, en hoper lågvuxna ogräs, som växte för lågt för att kunna slås (eller betas av getterna), samtidigt som de tog upp plats på marken för de mer högvuxna arterna.

Nu är det sått med en vallblandning innehållandes 6 olika grässorter, samt insådd med westerwoldiskt rajgräs. Leverantören hade nog hetat ungefär Scania Seeds på engelska  :P .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny vall till getterna, frötips önskas!
« Svar #3 skrivet: 30 apr-14 kl 23:21 »
Ja, till och med fröer ska ju prata engelska numera.  Hoppas nu att du får in hö av det där.  Och att getterna gillar blandningen.  :D

  Konstigt förresten att ingen annan svarat i den här tråden.  Jag hade hoppats få lära mig lite.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ny vall till getterna, frötips önskas!
« Svar #4 skrivet: 01 maj-14 kl 08:18 »

  Konstigt förresten att ingen annan svarat i den här tråden.  Jag hade hoppats få lära mig lite.


Dels är det få som har erfarenhet av att anlägga vall för får och getter här på forumet tydligen, och sen brukar dylika trådar postas under "foder".
Här har du en likadantråd och det är tunnsått med svar i den med:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163782.0

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny vall till getterna, frötips önskas!
« Svar #5 skrivet: 01 maj-14 kl 15:31 »
Tanken med att posta frågan på gettavlan var att här finns de som har specialkunskaper om getter och deras matvanor. Bristen på svar säger mig att de flesta här antingen köper in sitt grovfoder eller tar eget hö på vallar som de aldrig lägger om.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny vall till getterna, frötips önskas!
« Svar #6 skrivet: 01 maj-14 kl 16:47 »
Ja, Skräptanten, så kan det vara.  Och getterna gillar ju också ofta det artrika gräset på gamla magra vallar.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, MagnusLey

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser