Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Södermanland Handsåmaskin man har på ryggen  (läst 848 gånger)

kompromiss-minimalist

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
Södermanland Handsåmaskin man har på ryggen
« skrivet: 14 jul-23 kl 12:15 »
Fungerar fint men inte använd på några år. Ursäkta om bilden är suddig, fick gå lågt på kvalitén för att ladda upp bilden :) Den är till för små frön så som gräsfrön.
« Senast ändrad: 14 jul-23 kl 15:20 av kompromiss-minimalist »

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #1 skrivet: 14 jul-23 kl 13:18 »
 Denna apparat hade varit något för mej o de 400 m2 råg där ska sås. Bor  i södra halland, Hur tänker du med transport o bealning ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #2 skrivet: 14 jul-23 kl 13:38 »
Det är en gräsfrösåmaskin. När jag använde en sådan bar jag den på magen.

Råg har jag sått genom att bära en balja (skäppa) på magen och kasta ut säden med nävarna.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #3 skrivet: 14 jul-23 kl 14:10 »
 
Det är en gräsfrösåmaskin. När jag använde en sådan bar jag den på magen.

Råg har jag sått genom att bära en balja (skäppa) på magen och kasta ut säden med nävarna.
Tänkte så själv också men så känns det tryckt med en maskin. Men om du menar att maskinen inte fungerar till rågen pga de olika fröstorlekarna råg / gräs så får jag väll gå tillbaka till den gamla tanken att slänga råg med nävarna och låda på magen.
 Skulle dock vilja öva då det är helt nytt för mej. Tänkte gå ner till grushålan o sikta fram grus i samma kornstorlek som rågen har för att få lite hum om vad som väntas och öva.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kompromiss-minimalist

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #4 skrivet: 14 jul-23 kl 15:18 »
  Tänkte så själv också men så känns det tryckt med en maskin. Men om du menar att maskinen inte fungerar till rågen pga de olika fröstorlekarna råg / gräs så får jag väll gå tillbaka till den gamla tanken att slänga råg med nävarna och låda på magen.
 Skulle dock vilja öva då det är helt nytt för mej. Tänkte gå ner till grushålan o sikta fram grus i samma kornstorlek som rågen har för att få lite hum om vad som väntas och öva.
Denna apparat hade varit något för mej o de 400 m2 råg där ska sås. Bor  i södra halland, Hur tänker du med transport o bealning ?

Pratat med hon som använt den och den är till för gräsfrön, lägger till det i annonsen :)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #5 skrivet: 14 jul-23 kl 15:35 »
Det är en gräsfrösåmaskin. När jag använde en sådan bar jag den på magen.

Råg har jag sått genom att bära en balja (skäppa) på magen och kasta ut säden med nävarna.
Talade just med en granne, de hade sett på tv (danskt program bonnaröven el nått sånt) de hade använt liknande utrustning för sådd av säd. Blev erbjuden att låna vardagsmuseets handvevade såmaskin. Enlgt dem är det klogt att gå N-S 1/2 mängd utsäde och Ö-W 1/2 skulle bli jämnare sått då.

 Ok , fröna ligger på backen, fåglarna ser vad gör jag? Mylla ner med kratta? Köra en repa med pinnharv o välta (trycka till)?
Var o hämta rågen Utsädet / hel råg till bak. Så, så sått sådd  närmar sej.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #6 skrivet: 14 jul-23 kl 22:26 »
Talade just med en granne, de hade sett på tv (danskt program bonnaröven el nått sånt) de hade använt liknande utrustning för sådd av säd. Blev erbjuden att låna vardagsmuseets handvevade såmaskin. Enlgt dem är det klogt att gå N-S 1/2 mängd utsäde och Ö-W 1/2 skulle bli jämnare sått då.

 Ok , fröna ligger på backen, fåglarna ser vad gör jag? Mylla ner med kratta? Köra en repa med pinnharv o välta (trycka till)?
Var o hämta rågen Utsädet / hel råg till bak. Så, så sått sådd  närmar sej.


Nej nej, sådden närmar sig inte. Om det är höstråg du syftar på. Jag sådde i oktober (södraste Sverige). Är nog inte bra för skörden att så för tidigt.

Varifrån få utsäde?  T e x Källunda Gård, som jag svarat dig i en annan tråd.

En fördel om utsädet till höstrågen är skördat samma år som det skall sås.

Hur att så?  Det går alldeles utmärkt att så för hand från 'låda på magen'. Annars finns det enklare såmaskiner för småbruket, den mest kända:

www.lindbloms.se/tradgardstillbehor/samaskiner-sahjalpmedel/samaskin-earthway-1001-b/

. . . gäller bara att kolla att den tar spannmålsstorlek som utsäde. Denna såmaskin är inte helt billig men har i gengäld bra andrahandsvärde ifall du skulle ångra dig  ( Earthways såmaskin har tidigare diskuterats  på Alternativ, te x  2008 :   https://www.alternativ.nu/index.php?topic=45059.0

JA, det krävs att det kommer jord ovanpå fröna. Dels för att de skall gro, men också för att det inte skall bli för enkelt för fåglar att servera sig själva.

Efter sådd och jordpåläggning kan det vara läge med någon bra fågelskrämma (or).

Bifogar bild från när jag för ett par år sedan odlade höstråg på några kvm.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #7 skrivet: 15 jul-23 kl 10:41 »
Slätharv eller annan harv med uppställda pinnar och sen ringvälta. Brukar bli bra till myllning. Men vänta med sådden. Det vore synd om du misslyckas.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #8 skrivet: 16 jul-23 kl 00:41 »
Slätharv eller annan harv med uppställda pinnar och sen ringvälta. Brukar bli bra till myllning. Men vänta med sådden. Det vore synd om du misslyckas.
Som det nu är har stycket blivit plöjt av granne med traktor. Efter detta har jag harvat med en tvåhjulstraktor som har fått en fjäderharv baktill. Jag harvar för att bli av med kcivkrot o annat rotogräs, plockar sten. Har harvat 4 ggr fram till nu och ämnar fortsätta när väder o ogräs manar på. När så såtiden närmar sej (har inte koll på när den infaler har dock förstått att september är för tidigt) ämnar jag harva med pinnharven innan sådd, detta för att få jordytan jämnare, så (på ett eller annat vis), köra med pinnharven och därefter välta med ett cementrör (något som finns på plats) antingen med tvåhjulingen (Simar) eller rulla för hand.

 Låter detta någorlunda vettigt?

 Är väldigt tacksam för alla kommentarer om denna rågodling.

 Upplever alternativet.nu som skydsänglarnas hemvist.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #9 skrivet: 16 jul-23 kl 01:16 »
Ja . . .

Men: du skriver inget om att eller hur du gödslat marken ? ?

förutom mindre skörd riskerar spannmålet att p g a försvagningen i brist på gödsel att råka ut för skadesjukdomar t e x brunrost
se https://sv.wikipedia.org/wiki/Brunrost  e l l e r  mjöldryga  https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjöldryga   . . . då blir det odlade spannmålet tyvärr giftigt  :(
-----------------------

När, eller om du sår för hand så behöver du nog också ha ungefär koll på hur mycket utsäde per ytenhet som behövs. För lite utsäde ger förutom mindre skörd också mer utrymme för ogräs, som snor näring som spannmålet hade behövts för att utvecklas ordentligt.

För mycket utsäde gör också att det sådda spannmålet inte utvecklas ordentligt, näringen i marken räcker inte till.

En snabb googling på utsäde/ytenhet finner :

http://gis.humangeo.su.se/atlas1900/boken/pdf/113.pdf  (gamla sorter)

www.svenskafoder.se/satider-plantantal-och-mycket-mer-fokus-i-falt-v-36/  (moderna sorter)

De gånger jag odlat spannmål så har det varit i mindre sk parceller på 2 -4 kvm. I dessa har jag sått i rader, och med fördelningen 1korn per 2.5 cm såsträcka och radavstånd  på mellan 10 - 13cm. En manuell efterapning av en flerradig såmaskin  :)  . . . där man eventuellt varierar dessa värden ytterligare beroende på spannmålssort och jordtyp.
« Senast ändrad: 16 jul-23 kl 02:07 av Carolus »

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Handsåmaskin man har på ryggen
« Svar #10 skrivet: 16 jul-23 kl 07:14 »


Men: du skriver inget om att eller hur du gödslat marken ?

Hade faktiskt tänkt att inte lägga något gödsel. Det är go jord. den har inte blivit odlad på på 30år ca. En bit av stycket har jag potatis (grata), rödbetor (till förvaring), vintermorötter, och salad. Dessa grödor har inte fått något efter den tidigare beskrivna jordbearbetningen. De grödor växer fint skiljer sej inte från de som står vid sidan av och fått mycket kompost.
 Skulle jag ändå besluta mej för att gödsla tänker jag ta hästgödsel.

Ska i dag gå och titta på den såmaskin grannen föreslagit. Denna maskin (något man vevar som har ett magasin av tyg) hade jag tänktpröva. Så på en persenning när jag luskat ut antal korn /m2 och mäta ut på stycket där jag ska gå och hur långt magasinet räcker för att få rätt täthet av kornen på marken. Gå N-S 1/2 mängd och Ö-W 1/2 mängd råg.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 4 användare
alternaiv, Adels, Mikael Svensson, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser