Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plåttak där färgen flagar av - vad göra?  (läst 9150 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« skrivet: 06 maj-12 kl 14:21 »
Plåttaken med "fabrikationsfelet" där den plastbaserade täckfärgen flagar av.  Vad gör man?

Är plastfärgen som flagar av och flyger omkring miljöfarlig?

Och vad hände med tillverkaren?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 12:29 »
detta är ett stort problem,alla plastisolplåtar är besvärliga att måla om,den färg som sitter kvar kommer ju även den att lossa inom 1-2år,har du det plåtrent föreslår jag tvätt med ammoniaklösning,skölj noga,därefter grundning med en oljebaserad plåtfärg,sedan kan man välja antingen en oljebaserad takfärg eller en vattenbaserad typ takakrylat. själv är jag en olje man och undviker alla moderna vattenfärger då jag hittils inte sett att de är bättre än gamla sortens färg.huruvida den avflagnande färgen (plasten) är giftig för omgivningen vet jag inte,den liksom alla moderna färger innehåller många kemikalier,hur de bryts ner i naturen vet jag inte. ulf

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 13:01 »
Stora ytor, och färger till metaller brukar vara dyra.  Kan du komma på ett bra bindemedel som klarar påfrestningarna på taket, så är väl saken enklare, det behövs då t.ex.  svart järnoxid som pigment.

Jag har testat svart järnoxid och linolja på metaller på tak, såg mycket bra ut, men väder och annat förstörde arbetet på något mer än ett år.

Vad finns närmast plåten? det måste nog vara något rostskyddande, då de flagnade tak man ser inte är rostangripna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 21:13 »
Vad finns närmast plåten? det måste nog vara något rostskyddande, då de flagnade tak man ser inte är rostangripna.
De är galvade.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Broberg

  • Gäst
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 21:25 »
De är galvade.

Eller av aluminium. De flagnar värst av alla.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 21:35 »
Skall ta reda på vad som är under.  Det BRF tak 3 hus.  Skall prata med två skolkompisar också pensionerade plåtslagare.  Ev var det de som la taken. 
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-18 kl 12:18 »
detta är ett stort problem,alla plastisolplåtar är besvärliga att måla om,den färg som sitter kvar kommer ju även den att lossa inom 1-2år,har du det plåtrent föreslår jag tvätt med ammoniaklösning,skölj noga,därefter grundning med en oljebaserad plåtfärg,sedan kan man välja antingen en oljebaserad takfärg eller en vattenbaserad typ takakrylat. själv är jag en olje man och undviker alla moderna vattenfärger då jag hittils inte sett att de är bättre än gamla sortens färg.huruvida den avflagnande färgen (plasten) är giftig för omgivningen vet jag inte,den liksom alla moderna färger innehåller många kemikalier,hur de bryts ner i naturen vet jag inte. ulf
Hittade tråden igen på Google anp:  Jag hade ett svagt minnen av att jag frågat om plåttaken på tre av våra hus tidigare.  Nej det har inte hänt något med taken annat än att vi är några som motionerat om att något borde göras och att kostnaden bör med i verksamhetsplanen..  Nu är det nästan ingen färg kvar på taken.  Flagorna är svarta på utsidan och militärgröna mot taket.  Skämt undras om färgen i burken också var "tvåfärgad" som på någon film från Walt Disney.  Två av våra medlemmar med miljötänk påstår att den här färgen är mycket giftig (flagorna nu i naturen alltså) Jag frågar vad det är i den och då kan de inte svara.  Men personalen på återvinningstippen blev lite konfunderade när de fick in en stor säck med flagor och bassning för att de slängde den på brännbart.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-18 kl 13:05 »
Vilken tillverkare har levererat plåten, och ungefär när gjordes det?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #8 skrivet: 02 jul-18 kl 07:16 »
Vilken tillverkare har levererat plåten, och ungefär när gjordes det?
Åtminstone ett av taken är tillverkat av "Borlänge" och med tillverkningsfelet där vi kunda ha fått 50 tusen i kompensation och alla andra med samma tak över hela sverige.  Det som är aktuellt nu är behandling.  Och det får ge sig.  Men det vore intressant att veta om varför två brf medlemmar säger att färgen är så giftig att vi andra skall samla in den från naturen. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Plåttak där färgen flagar av - vad göra?
« Svar #9 skrivet: 02 jul-18 kl 12:17 »
Men det vore intressant att veta om varför två brf medlemmar säger att färgen är så giftig att vi andra skall samla in den från naturen.

De två medlemmarna får gärna tala om exakt vilka giftiga substanser de anser finns i färgen.

Det framgår ju fortfarande inte när plåten är levererad, men mellan raderna får jag ett intryck av att det kan vara 80-90-talet någon gång. Och då är det ju ingen risk för riktigt giftiga pigment av typ kadmiumföreningar eller blymönja.  På en fabrikslackerad plåt är färgbasen förmodligen polyester (brukar kallas "plastisol" i byggplåtbranschen). Alltså samma material som i t ex många syntettyger och glasfiberarmerade plastbåtar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser