Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna grisglädjetråden  (läst 6393 gånger)

HumleSpunk

  • Inlägg: 9
    • Småland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #20 skrivet: 22 feb-11 kl 21:30 »
Jomen jag är himmelens grisglad också  ;D

När industri-gris-vanvården härjade i media som mest (våras-somras) så bestämde jag mig för att på prov skaffa egna grisar och föda upp. För både jag och familjen gillar griskött, men jag vill inte gärna medverka till den vanvård av grisar som kablades ut i tv och på nätet, och köpa sådant kött. Så om vi ville äta gris, så fick vi föda upp dem själva, helt enkelt. Eller låta bli att äta gris. Så var det med det. Tänkte jag. Man får ju prova, menar jag.

Via en vän till en vän köpte vi fem små griskultingar på sensommaren och fixade med boxar och halm och inredning och allt sånt grisviktigt. Vi hade aldrig haft gris förut, och hade egentligen ingen aning om någonting. Men med lite "lörning baj doing"-känsla fick vi till det ganska bra, faktiskt.

Grisarna var som tokiga till en början, men det tog inte lång stund innan vi kunde sitta i halmen och klia gris och småprata med dem om vilka sorter matrester de gillade bäst och hur många decimeter halm de ville ha på golvet och sånt viktigt. Piggborsten, som jag annars borstar lera ur hästpälsar med, var favoriten i grisligan. Hade jag piggborsten i handen när jag klev in i grisboxen, så var det nästan så de viftade på grisknorren och hoppade upp och ner av förväntan, för då visste de att det var klimassage på gång.

De växte som tokar och vi kliade vidare, både på rygg och mage, och döpte dem och gullade och läste godnattsagor och rastade dem i stallgången och hade grisagility över stallpallarna och de skuttade så glatt och alla hade knorr på svansen och grymtade så gott och lyckligt när de sprang runt, och de snarkade jättejättehögt på natten när de stuffade ihop sig och sov tätt tätt intill varann.

När de blivit jättegigantiskt stora och slaktfärdiga, så lastade vi dem i hästtransporten och körde dem till en vän som har slaktarbod. Grisarna var så lättlastade och lugna och fina, hela tiden, och slaktarmannen var så imponerad över hur tama och lätthanterade de var, och allt gick så lätt och lugnt och ostressigt och smidigt, precis som jag hoppats. Inga stressade grisar alls, allt var bara så... bra, helt enkelt.

Den största grisen vägde 155 kilo och slaktarmannen undrade vad vi utfodrat dem med. Matrester och grisfoder och kärlek och kli på magen, sa jag. För så var det. Verkligen.

Och nu har vi (och familj och vänner) frysen full med gott griskött från lyckliga och glada och välskötta grisar. Griskött som jag kan äta med gott samvete. Och det känns verkligen bra.

För visst kan man väl skriva i en grisglädjetråd om hur glad man är över att man utan dåligt samvete kan äta kött från glada grisar man fött upp själv? Även om grishistorien slutar med grisdöd?

Nåväl. Glad är jag över detta i alla fall, och vi planerar redan för nästa kull och hur vi ska fixa till lösdriften och ligghallen för grisarna. För att ha gris var ju förskräckligt roligt. Och gott.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #21 skrivet: 26 feb-11 kl 18:30 »
Ja, grisar som både levt och dött bra är verkligen till glädje!    :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #22 skrivet: 27 feb-11 kl 06:25 »
Mina grisar rymmer och har sig för närvarande. Men de är så kärvänliga! När jag kom ut igår morse var de i sin hage - men så såg de mig, och gick under staketet och kom springande för att hälsa. Jag kan ju liksom inte bli arg på dem, när de är som två glada, men lite ouppfostrade stora hundar! (Min släkting hade en rottweiler som var precis sån.)
Och tjälen gör att de inte sabbar trädgården när de rymmer. Också ett glädjeämne!

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #23 skrivet: 02 apr-11 kl 19:11 »
Ha, ha, idag kom jag på hur man får en gris att lägga sig på sidan med ett drömmande njutande uttryck i ansiktet! Jag gnuggade dem i armhålan, och det gillade de så mycket att de försökte lägga sig i mitt knä!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #24 skrivet: 02 apr-11 kl 20:41 »
Och hur gör Du när endast huvudet får plats i Ditt knä?  Eller när alla vill dit samtidigt?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #25 skrivet: 08 jun-11 kl 22:15 »
Fick våra första egna kultingar igår!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

enbarsfallet

  • Inlägg: 109
    • Närke
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #26 skrivet: 09 jun-11 kl 21:36 »
SÅÅÅÅ söta....

Fick våra första egna kultingar igår!
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #27 skrivet: 10 jun-11 kl 22:03 »
Vilket fantastiskt juver!  Är det inte större än andra suggors?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #28 skrivet: 10 jun-11 kl 22:33 »
Jag vet inte, det är våran första kull. Men hon har varit minst sagt rund de sista veckorna innan grisningen!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #29 skrivet: 10 jun-11 kl 23:13 »
Någon annan kanske har juver att jämföra med.  Om detta är helt normalt, då var de suggor jag har sett plattbröstade!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #30 skrivet: 11 jun-11 kl 19:07 »
Fullt normalt juver för en nygrisad. Sen efter några dagar 'stängs' de spenar som inte används av, och då blir det mindre symmetriskt. Smågrisar har sin bestämda spene, och byter inte.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #31 skrivet: 11 jun-11 kl 23:14 »

Men ... brukar det verkligen vara så stort?  Det ger ju associationer till en högmjölkande ko!  Och de kultingarna är väl inte alldeles nyfödda?

  Är det förresten linderödare?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #32 skrivet: 11 jun-11 kl 23:46 »
Jo, dom är ju 1 dag, skriver fotografen.. Det brukar vara så stora juver, en sugga är föresten vida överlägsen en ko i mjölkning, i förhållande till sin storlek. Grismjölk har en fetthalt runt 10%.

Jopp, Linderödare.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #33 skrivet: 12 jun-11 kl 09:03 »
Juvret ser fullt normalt ut för en nygrisad sugga, inga konstigheter där.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #34 skrivet: 12 jun-11 kl 09:47 »
Jaha.. Så då är hon inte en grisarnas Dolly Parton då.... ;D
Hon är förövrigt 50/50 linderöd/turbo... Pappa Gösta är en 100%-are.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #35 skrivet: 17 jun-11 kl 11:17 »
Får väl visa upp mina egna grisar här =) Hehe dom lever gott här på min gård

Dom är socialare än mina hundar dom kommer springande så fort deras små ben bär dom när jag kommer in i hagen





och några filmer med ^^

3 små grisar

028

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #36 skrivet: 17 jun-11 kl 12:26 »
Vilka underbara hagar!  Man blir ju bökglad av att se dem!!!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #37 skrivet: 02 okt-11 kl 20:23 »
Jag tog idag en skogspromenad, och min linderödsgalt, som nu väger minst 120 kilo, följde med.  När vi gått ett tag, och han ville bli kliad på magen, så la han sig ner.  Då satte jag mig förstås ner och kliade hans mage.  Jag passade på att titta på hans kommande bete i underkäken.  För att se bättre, petade jag lite på överläppen.  Och då lyfter han på överläppen!  Då tänkte jag, att han är nog en ganska snäll gris ...  :D

Hälsningar
/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #38 skrivet: 03 okt-11 kl 18:29 »
Vad fint det låter, Torptomten!  :)
För några år sedan fick jag låna två Linderödsgrisar över sommarhalvåret. Jag brukade spola vatten i deras uppbökade hålor och sedan skrubba dem på magen med skurborste. Det var mycket uppskattat.


Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #39 skrivet: 03 okt-11 kl 20:37 »
Jag behöver inte spola vatten i de uppbökade groparna.  Det sköter naturen om.  Jag brukar använda en skaftad diskborste att klia honom på magen med.  :)  Det tycker han om.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser