Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna grisglädjetråden  (läst 6394 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Allmänna grisglädjetråden
« skrivet: 12 sep-10 kl 20:26 »
För visst är våra grisar oss till glädje!  :D

Med den här tråden avser jag att vi kan dela olika grisrelaterade glädjeämnen, och hälsar alla välkomna att dela med sig av korta meddelanden eller lite längre historier.  För såna hittar ju våra grisar på!  ;D

Och särskilt våra Linderödsgrisar!  Igår hämtade jag min första.  Hans "päls" skimrade i rödguld och koppar när kvällssolen sken på den.  Jag vet inte om han är speciell, men han tycks vara ett socialt geni.  Han blev vän med två människor, en hund, flera getter och en katt på en enda timme!  När jag blev hungrig och gick in i huset, försökte han följa efter.  När löplinan tog slut, försökte han fortsätta trots detta, och det föreföll som om han skulle ta med sig hela gaveln på huset ...  :o  Det var bara att be att få ut maten, och sitta och samtala med grisen medan man åt.  ;D  Men jag fick behålla maten för mig själv, om jag "betalade" med att klia på ryggen, och grymta mellan tuggorna.  ;)

  Om jag behärskade tekniken, skulle jag lägga ut en bild på honom här.

Hälsningar

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Existens?

  • Gäst
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 14:29 »
Med tanke på antalet svar här så har vi visst inte infernaliskt kul med våra grisar ;D

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 15:06 »
Jag är så nöjd med att de går i sin hage och är pitoreska, lägger sig ner när barnen vill klia dem på magen och växer och växer.  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 14:30 »
Åja, ge tråden lite tid!  Somliga har bara inte hunnit med än, att ta en fin bild på ungarna när dom kliar grisarna på magen.  Ahh!  Skönt!  Nöff!

Själv har jag inte lyckats lära mig att lägga ut bilder på det här forumet.  När jag kan det, så ska Ni få se, allihop!!!  :D

PS  Se vad som redan finns på detta förträffliga forum:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=34862.msg0#new
« Senast ändrad: 16 sep-10 kl 14:35 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #4 skrivet: 21 okt-10 kl 20:20 »
Mitt hjärta tog i alla fall ett litet glädjeskutt idag - för jag har varit och hämtat två små fina linderödsgyltor idag! Mitt livs första grisar!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #5 skrivet: 21 okt-10 kl 20:23 »
Tuve lycka till.
För en del kan lycka vara = gris  :D
Hedemorahöns

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #6 skrivet: 21 okt-10 kl 20:45 »
Å vem ska dom gifta sej med, Tuve?

;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #7 skrivet: 22 okt-10 kl 18:28 »
Å vem ska dom gifta sej med, Tuve?

;)

Det är en berättigad fråga! Såhär är det: Jag behöver ett par grisar att hjälpa mig göra en trädgård av den här kirskåls- och kvickrotsdjungeln. Det hade väl vilka grisar som helst, med instinkterna i behåll, kunnat göra åt mig. Men eftersom jag redan är insyltad i genbanker, så låg linderödarna nära till hands att välja.
Jag har ännu inte bestämt mig för om de ska bli permanenta husdjur här eller om jag ska sälja dem vidare när de gjort sitt jobb. De hade blivit julskinkor om de inte hamnat här, och det finns en risk att de blir det sen om jag skickar vidare. Men de har en liten chans att få avkomma på det här sättet. Till exempel om jag blir så kär i dem att de får stanna för gott! I så fall har jag lovat föreningen Landtsvinet att låta dem få nån kull. Jag är själv vegetarian, så för mig är de inte mat, bara vänner och arbetskamrater!
Idag är deras andra dag här - och jag fick klappa dem medan de åt!

uffe 52

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #8 skrivet: 26 okt-10 kl 18:20 »
Ja glädje vet jag inte men någon ler nog, åt denna berättelse.
Jag kom en morgon med min hink in till smågrisarna,eller små dom var 4 mån. jag matar dom vid sidan om suggan. 13st var dom så det var alltid livat när jag matade dom, just denna morgonen fick 2 av dom in sinna trynnen precis i mina knäveck, och skickade till, jag lyfte flög framåt hinken över mig landade på elstängslet det ger 26 joul, det gör jävligt ont, kröp runt där i leran med alla grisar runt omkring mig,tittade om någon hade sett mig. tittade på grisarna och sa nu har ni väl jävligt roligt. då kom en bakifrån och satte trynet i nacken på mig, precis som om han sa upp med dig nu. Mötte frugan när jag kom hem faan vad du luktar sa hon, skit i det du svarade jag. Grisarna hade nog roligt. ;)
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #9 skrivet: 26 okt-10 kl 21:55 »
Dom små raringarna.   :-* ;D

  Hur många stötar fick Du?   :o :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

uffe 52

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #10 skrivet: 31 okt-10 kl 18:08 »
Du det var rätt många för jag tog i tråden när jag kravlade därifrån ;)
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #11 skrivet: 03 nov-10 kl 10:01 »
Mina grisar gör mig allmänt glad genom att de jobbar så bra! Jag hade inte förväntat mig något egentligt markberedningsresultat förrän till våren, när de är större, men de jobbar redan jätteduktigt, de små raringarna! 3 månader gamla!

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #12 skrivet: 13 nov-10 kl 22:16 »
Jag slås av hur otroligt, nästan löjligt stadiga de är! Att lägga handen över mina grisars ryggar är i form och storlek ungefär som att lägga den över en människas lår - med den skillnaden att grisen är som en varm stock! Alldeles kompakt.
Jag och barnen hade en trevlig grisklapparstund idag. Ännu låter de sig inte klappas utan att de är upptagna av ätande, men det kommer väl.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #13 skrivet: 17 nov-10 kl 21:35 »
Och min, han glömmer att äta när jag borstar honom, även om han har börjat att äta utan att jag samtidigt borstar honom.  ...   ::) :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #14 skrivet: 14 feb-11 kl 20:30 »
Idag har galten gösta haft sex med sin tjej så förhoppningsvis blir det kultingar i vår  ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

lady jack

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
    • boasjö.se
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #15 skrivet: 16 feb-11 kl 11:16 »
jättekul att läsa om era erfarenheter!
jag letar efter kultingar nu till våren och det blir mina första grisar! är så spänd av förväntan och hoppas att jag kan bidra med inlägg till den här tråden så småningom  :)
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #16 skrivet: 17 feb-11 kl 20:19 »
Idag har galten gösta haft sex med sin tjej så förhoppningsvis blir det kultingar i vår  ;D
Jaha, då börjar nedräkningen:  114, 113, 112 ...  Nån gång vid 60 eller 50 börjar det synas, och vid 110 är flickan som ett plåster!  Lycka till!  :D



En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #17 skrivet: 18 feb-11 kl 20:13 »
Tack vi får se hur det går ,Hoppas att det blir kultingar :D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 12:33 »
Jag stog inne hos mina grisar och kliade dem, och snackade med grannarna över staketet. Grannarna har hästar, och hur det nu var frågade de om man kan rida på en gris. Så jag gränslade min älsklingsgris Griseknoen, en 6 månaders gylta. Jag satte mig så nätt, inte mycket tyngd på henne - och hon bara står kvar, och låter mig hålla på!
Det där hade jag inte kunnat göra med mina getter, de hade skuttat iväg och tittat förebrående på mig. Grisarna är så tillitsfulla! Om man undantar transporten hit, och första veckan, så har de väl aldrig varit rädda för nånting! Jag umgås ungefär lika mycket med getterna som med grisarna, men grisarna släpper en så inpå livet, på nåt sätt..
Grisar är bara... :-* :-*!!

Äta dem?? Nej, aldrig!

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Allmänna grisglädjetråden
« Svar #19 skrivet: 21 feb-11 kl 09:54 »
Igår var det mysigt vid morgonutfodringen. Jag har ju en massa minigrisar samt en "lite" större dam i form av Fauna som är en linderödskorsning. Jag höll på och greja ute vid Faunas box/hage där hon går med lite andra grisar och plötsligt kommer ett långt bronsfärgat tryne försiktigt upp bakifrån mot min ena hand. Hon ville kela lite.

Fantastisk känsla när det gäller en snart årsgammal gris som är stark nog att välta omkull en utan större ansträngning om hon bara hade velat göra det.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser