Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrerade hanhundar  (läst 4869 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Kastrerade hanhundar
« skrivet: 14 aug-08 kl 21:33 »
 Jag har en fundering på det här med kastrering av hanhundar.
Jag känner inget behov att kastrera mina två men efter lite diskussioner så undrar jag bara hur det fungerar.
 Jag inbillar mig ju att hundens "humör" och "personlighet" förändras precis som hos häst tex.
Men råkar man nämna det för någon som har kastrerad hund så får man på moppe direkt.
Ändå rekommenderas kastration på "problemhundar" eller ibland bara såna som inte ska gå i avel av snart  "alla".
 Jag menar inte att en kastrerad hund skulle vara "sämre" på något sätt, men stämmer det verkligen att inget i personligheten skulle förändras?
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 21:52 »
*vinkar frenetiskt med bägge armar*

Min gamla trogna Biffen som somnade in för alltför längesen nu, blev kastrerad i samband med en prostatinflammation vid 7 års ålder. Jag trodde precis som du att han skulle bli väldigt förändrad i lynnet men jag måste nog säga att vid 7 års ålder är dessa "herrar" ibland onödigt bestämda och detta var även Biffen, han skällde mycket och visade dominans alldeles för ofta. Morrade och grymtade så snart nån gick förbi ytterdörren osv. Något han aldrig gjort förr.

Men efter några få veckor efter en omtumlande kastrering som höll på att sluta illa (lång historia) så läkte han till slut och hör och häpna; blev gamla Biffen igen. Jag har efter det aldrig märkt nån skillnad i vare sig ork, livslust eller vaksamhet. Han var som han alltid varit innan han fick inflammationen  (som troligtvis orsakade hans ökade vaksamhet)

Den enda nackdelen och den skall nämnas, är att dessa herrar tenderar att få besvär med höfter och armbågar lite tidigare pga bristen på testosteron = mindre snabb muskelåteruppbyggnad. Särskilt hos tyngre raser då muskelmassan förtvinar och inte återuppbyggs lika snabbt pga bristen på testosteron.

Biffen fick testosteronsprutor var 3:e månad de sista 2 åren för att höfterna skulle hänga med men man måste också inse när de inte gör nytta längre och låta hunden få sin eviga vila. Biffen höll i 2 år med sina sprutor men sen fick han somna i mitt knä. Kanske han hade blivit ytterliggare 2 år äldre om jag aldrig kastrerat honom men då är frågan vilken livskvalité han hade fått som 16 åring.

 :-* över hans minne.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 22:01 »
Undrar om det har att göra med vid vilken ålder dom kastreras?
Det är ju konstigt att så många rekommenderar kastrering av "Problemhundar" om INGET förändras?
Om man kastrerar en gammal hingst är det ju inte alltid säkert att han fattar att han är valack i alla lägen.
                                                 Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #3 skrivet: 14 aug-08 kl 22:04 »
Vår västgötaspets Elvis (nu fyra år) kastrerades strax efter han fyllt två, och hans humör har onekligen förändrats. Innan försökte han bevaka gården på ett rätt hysteriskt vis, morrade åt diverse spöken i var och varannan buske - ganska snart efter kastreringen började han springa och leka och skoja med mig när vi gick ut på morgonen. Innan han blev kastrerad hade han kortare stubin både med vår tik och med våra barn, kunde till och med morra åt dem. Mot folk han inte känner/som kommer hit har han alltid varit en bra vakthund i den bemärkelsen att han skäller, men nu tar det inte lång tid innan en gäst som vi släppt in får en liten go kompis att kela med. Dessutom är han mer koncentrerad och bättre på att valla. Som du förstår, för oss har det varit bara positivt, och utan att lägga mänskliga aspekter på en hunds liv, bättre för honom också... ;). Han har inte ens blivit fet, däremot har han lite mer päls.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 22:06 »
Nä, jag vill nog inte hålla med om att personligheten förändras på hästar. Dom är sig lika, bara lite mer nervaravade så att säga.

Hunden då? Nä, jag tycker inte det är annorlunda där. Han är sig lik sen innan kastration, bara lite lugnare och mindre "på" om man säger så.

En snäll o lugn häst/hund märker man knappt skillnad. Men en som VERKLIGEN behöver kastration gör det stor skillnad  :) Det är liksom det överdrivan som mattas.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 22:07 »
Undrar om det har att göra med vid vilken ålder dom kastreras?
Det är ju konstigt att så många rekommenderar kastrering av "Problemhundar" om INGET förändras?
Om man kastrerar en gammal hingst är det ju inte alltid säkert att han fattar att han är valack i alla lägen.
                                                 Mvh
                                               Charlotte
Tja alltså en vild gissning torde vara att de återgår till "ursprungsbeteendet" dvs inte flippar som Biffen eller soleskogs västgötaspets gjorde. Visst vaktar de fortfarande, det finns ju kastrerade boskapsvaktande hundar som fortfarande gör sitt jobb, fråga Birgit men jag tror att de helt enkelt får lättare att koncentrera sig och inte jagar upp sig över små bagatelller.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #6 skrivet: 15 aug-08 kl 00:24 »
Vi kastrerade vår golden i januari.. två år gammal..
Pga ett ögonfel som vi inte ville riskera att föra vidare..

Han blev lite lite coolare.. han var lite stressad innan.. annars är han lika galet glad som vanligt ;D
Han har gått ner lite i vikt.. han har alltid varit smal och muskulös.. mycket aktiv..
Tror att han kan ha tappat lite muskelmassa senaste halvåret.. han har gått ner från 42kg till 36kg..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Vilse

  • Gäst
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #7 skrivet: 15 aug-08 kl 00:35 »
haer nere kastreras ALLA hundar.
man far billigare hundskatt om hunden aer kastrerard och det aer en massiv kampanj som saejer att hundar faar cancer om dom inte kastreras.

ok,,hundhaallning haer neer o i sverige aer liiiite annorlunda.
jag skulle ju aldrig ha mina hundar utomhus dygnet runt och aldrig slaeppa in dom inomhus.
jag har mina hundar i kopel naer jag gaar ut och mina hundar faar inte stroeva genom haal i staket o ut paa stan!

tror detta med att desexxa alla hundar haer nere aer kulturell skillnad i hundhaallning o foer att stoppa oenskade graviditeter.

dom tror helt allvarligt att alla tikar faar cancer om dom inte tar bort hela joxxet.
dom tror alla hanhundar faar cancer i testiklarna om dom inte anvaends i avel.
(ok,,saa gott som alla kvinnor haer nere tar bort livmodern naer dom kommer upp i 30 aars aaldern foer att undvika graviditeter och cancer och overgaangs besvaer) (jag aer unik med att inte utsaetta mej sjaelv o mina hundar foer desexxing)

det aer saa vanligt med desexxing av hundar saa veterinaern tittar konstigt paa mej naer jag komemr med hundar som aer "entire",,ja inte min vanliga vet foer dom vet ju hurdan jag aer :)

hanhundar som desexxas tidigt har ofta inte utvecklat hanhundsbeteendet och faar det daerfoer heller inte.
gammal hanhund som desexxas har redan utvecklat sin personlighet och foeraendras inte saa mycket.

lynnet foerandras,,nae inte sa mycket,,det aer INGEN kur att desexxa aggressiv hund!
det var daerfoer man inte tillaet desexxing i sverige foer maanga aar sen foer var en hund arg saa skule den inte desexxas utan tas bort.

men det aer olika fraan inidvid till individ hur dom reagerar.

det haer aer ett aemne som jag laest paa mycket i daa maanga haer nere saejer at jag aer dum som inte desexxar mina hundar foer jag riskerar deras haelsa!!!!

tvaertom saa finns det studier som saejer at tikar ofta faar urin problem naer dom desexxats vilket dom inte alls faar i samma utstareckning naer dom aer "entire".
saa man kan inte faa cancer i naat man inte har,,men det aer biverkningar med att ta bort delar,,operationen tex och urinproblem hos tikar..

vilket det inte alls talas om haer nere!






Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #8 skrivet: 15 aug-08 kl 08:06 »
Jag har ju bara en kastrat, så jag kan inget säga allmänt om ämnet. Men min Biffen kastrerades vi 6 mån. Blev rek. av mina amerikanska kolleger med boskapsvaktare att göra det innan han blev könsmogen. Biffen var en synnerligen stöddig unghund!
Efter blev han helt klart lugnare och mer lyhörd. Han är tämligen ointresserad av andra hundar (om de inte stör fåren) och det var så jag fått det beskrivet innan - de blir mer fokuserade på arbetet. Dock blev han inte mjäkig. En imponerande bjässe på uppåt 70 kg. På djursjukhuset tyckte de jag var "korkad" som kastrerade en så ung hund: " Han kommer ju inte att växa ut ordentligt" Nu tycker jag han är "stor nog".
Skulle gjort det med tiken också om det inte varit dubbelt så dyrt >:( För löp-tikar kan vara rätt jobbiga. Nu är hon än så länge, efter tre  löp fortfarande stabil hos fåren, så vi får se.

En annan aspekt är om man har flera hanhundar. Boskapsvaktarna är ganska så bestämda med att det räcker med en hanhund. Så delvis kastrerade vi Biffen också för att slippa framtida uppgörelser mellan far och son. Det funkar toppen ;)

johlin

  • Inlägg: 822
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #9 skrivet: 15 aug-08 kl 12:09 »
Kastrerade vår Riesenkille pga kraftiga armbågsfel, alltså inget som man vill avla på.
Tycker inte att han har blivit så mycket lugnare efter ingreppet. men tror att aggresiviteten mot andra hanar inte skall infinna sig nu.
Sen kan man ju tycka att att det saknas nåt mellan bakbenen, han ser ut som en tik med snutt..  ;)
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #10 skrivet: 15 aug-08 kl 15:18 »
Hanhundar som är väldigt aggressiva blir oftast inte bättre av kastrering utan det är mer för att  mildra hannar som är heta på gröten (övererotiska) eller som en del skrev väldigt dominant..Det kan vara bra att kastrera om hunden matvägrar väldigt ofta pgav många löptikar i grannskapet....eller för att man vill förhindra att dåliga saker nedärvs..

Bovanägare

  • Gäst
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #11 skrivet: 15 aug-08 kl 18:54 »
Jag kastererade min hanhund i höstas, då var han 10 år gammal. Jag gjorde det pga att han hade det så jobbigt när tiken löpte och det blev bara värre med åren. Han slutade äta och gnällde sig igenom höglöpet. Skulle väl ha gjort det tidigare men dragit på det. Visste ju inte hur han skulle bli efteråt men han är samma gamle Leo som han alltid varit. Bara det att han struntar fullständigt i tiken när hon löper.
Underbart!

johlin

  • Inlägg: 822
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #12 skrivet: 15 aug-08 kl 22:01 »
Hanhundar som är väldigt aggressiva blir oftast inte bättre av kastrering stämmer säkert.. Men det ja menar är att om hunden inte är aggresiv mot andra hanar innan kastrering, så tror jag att risken för att han ska bli det blev mindre i och med kastreringen.. Eller?
 ???
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Vilse

  • Gäst
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #13 skrivet: 15 aug-08 kl 22:06 »
det var en gaang i tiden foerbjudet att kastrera hanhundar och man var tvungen att gaa till naan hoegre instans foer att visa varfoer det gjordes och det sas daer att kastrera gjorde inte om aggressiv eller lynnig hund utan kastrering skulle enbart ske vid haelsoproblem foer hunden.
tror den haer lagen var i kraft till 60 talet,,raetta mej en som vet, det var laenge sen jag laeste texten foer detta.

det ger saa gott som ingen skillnad i att kastrera en hanhund!
alla hanhundar kastreras haer nere foerr eller senare.
enda skillnaden aer att dom inte kan producera eller faa cancer i dingelidongerna.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #14 skrivet: 15 aug-08 kl 23:24 »
 I Norge är det fortfarande förbjudet utan veterinärmedicinska skäl.
           Mvh
        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Kastrerade hanhundar
« Svar #15 skrivet: 16 aug-08 kl 07:05 »
jag har foer mej at den svenska lagen sa att en hund kan inte bli baettre i vare sej lynne eller minska agressivitet genom at kastreras och hade hunden sana problem sa skulle den avlivas.
enbart medicinska skael var ok.

saa vaaran gamla lag aer antagligen exact den som norge fortfarande har.


haer nere saa aer det saa vanligt at kastrera alla jyckar saa alla veterinaerer goer desa op varje vecka.
det aer nog tamifasingen vanligare at desexxa sina hundar aen att laera dom komma paa kommando!!!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser