Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sent löp?  (läst 3738 gånger)

Mauira

  • Inlägg: 115
    • Småland
Sent löp?
« skrivet: 13 jul-08 kl 23:07 »
Har bara haft hanhundar sen flera år tillbaka, men sen november har vi en liten tik.
Känner mig helt novis när det gäller tikar och löp känner jag, och ändå har jag haft hund sen 94  :-[ :P

Hon är snart 11 månader och först nu har hon kommit in i första löpet.

Är inte det rätt sent?

Vet inte om storlek och sånt spelar roll, men det är en liten tik på ca 4,5 kg kanske.
Med tanke på att små hundar är färdigvuxna tidigare än större raser tycker man ju att de också borde komma in i löp tidigare.
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Margit

  • Gäst
SV: Sent löp?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-08 kl 23:15 »
Precis som hos människor är det individuellt när löpet kommer i gång, det är helt normalt!

Vilse

  • Gäst
SV: Sent löp?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-08 kl 00:19 »
en del tikar kan loepa vida 6 maanaders aalder,,andra vid 1 aar.
tror ett aar aer vanligast.
en del tikar loeper en gaang per aar, andra loeper tvaa gaanger per aar.

allt beroende paa ras o storlek o individuellt.

sen saa styr hormoner i naerheten ocksaa.
maanga kvinnor som arbetar paa samma arbetsplats har menstruation samtidgt.
vetenskapligt belagt.
kvinna som boerjar paa ny arbetsplats daer det finns en grupp kvinnor faar ofta en foerskjutning i sin tidigare saa punktliga menstruation.

om det finns en kvinna i hushaallet saa styrs baade hunden o kvinnan av varandras menstruationer.
laater loejligt men aer sant!
jag sjaelv har hormonspiral och har inga menstruationer alls,,utom naer tiken i mitt hushaall loeper!!!
saa jag har mens 2 ggrs  per aar!  :)  :)
tikens starka hormoner faar mej att ha mens!!


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Sent löp?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-08 kl 07:10 »
Beror ju mycket på ras också. En del raser mognar sent. Mina boskapsvaktare löper oftast inte förrän de är runt året och hanhundarna kan vänta med könsmognad till uppåt 1,5 år ibland.

Så det är mycket sånt som styr + att vissa raser löper endast en gång per år, t.ex Tibetansk mastiff. Men även här kan det vara individuellt både inom och mellan raser.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Sent löp?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-08 kl 08:48 »
Har bara haft hanhundar sen flera år tillbaka, men sen november har vi en liten tik.
Känner mig helt novis när det gäller tikar och löp känner jag, och ändå har jag haft hund sen 94  :-[ :P

Hon är snart 11 månader och först nu har hon kommit in i första löpet.

Är inte det rätt sent?

Vet inte om storlek och sånt spelar roll, men det är en liten tik på ca 4,5 kg kanske.
Med tanke på att små hundar är färdigvuxna tidigare än större raser tycker man ju att de också borde komma in i löp tidigare.

Kan det kanske vara så att hon haft ett tyst löp förut, dvs ett löp utan synliga yttre tecken. Inte helt ovanligt på ungtikar.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

filurfigur

  • Gäst
SV: Sent löp?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-08 kl 10:37 »
Jag vet hundar som inte löpt förän de varit 15-16 månader,  och det har varit raser där de flesta brukar löpa mycket tidigare. Så det är inget konstigt, de är bara olika.   :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Sent löp?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 11:14 »
Just vad jag tänkte filurfigur ;) Kan säkert påverkas av när på året de föds osv. också.

Mauira

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Sent löp?
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 13:50 »
Tror inte hon haft ett löp innan.

Vår hane är som en galning här hemma nu, han ylar och är rent ut sagt skitjobbig.
Han har inte försökt hoppa på henne, men han är väääldigt närgången och intresserad.
Hon däremot är ilsk som ett bi och hugger efter och morrar på honom

Han fick en kemisk kastrering för 4 veckor sen ungefär, men den har inte riktigt gjort susen än.

Självklart håller vi de åtskilda så gott det går dock.
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Vilse

  • Gäst
SV: Sent löp?
« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 22:49 »
oj du har hanhund hemma ocksaa, daa aer det laett att se naer hon loeper aeven fast det aer ett tyst loep  :)
jag har baade tikar o hanhundar o mitt saett att se om det aer naera aer foersta morgonkissen!
nu pratar vi nte om foersta katten vi tar paa morgonen utan om forsta kisseriet :)

alla hundarna ut genom doerren.
alla pinkar och naer tiken kommer naermare loepet saa aer hanhundarna intresserade av hennes kiss,,annars struntar dom i hennes kiss.

ca 10 dagars intresse av kisset och sen kommer hoegloepet.

yngre hanhundar vill gaerna prova innan hon aer i hoegloep o det aer daa hon fraeser ifraan.
erfarna hanhundar vet naer hon vill o vaentar tills hon vill.
hoegloepet vara i naagra dagar och det aer daa hon fjantar omkring o visar sin bakdel o faller undan svansen.



Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Sent löp?
« Svar #9 skrivet: 20 jul-08 kl 09:14 »
Vad menas med så gott det går?
Jag har hanhundar och tik.
Vill jag inte ha en parning, så är det 100 % kontroll på tik och hanhundar.

Hedemorahöns

Vilse

  • Gäst
SV: Sent löp?
« Svar #10 skrivet: 20 jul-08 kl 09:55 »
antar att medsaa gott det gaar saa menar du att det aer med ett ta i trae foer att inte komma i olycka :)

jag har med mej min tik oeverallt naer hon loeper, fast hon aer ju mattes "lilla" gris o foeljer mej i fot hela tiden  aendaa,
som om hon trodde att om hon laemnar mej saa aer det naan annan hund som lyckas knycka hennes position :)


Mauira

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Sent löp?
« Svar #11 skrivet: 20 jul-08 kl 10:29 »
Med så gott det går menar jag att de inte får vara ute tillsammans, de är ute i omgångar osv.

Vi har en stor hundgård, men ingen av dom är vana att vara där längre stunder och därför vill jag inte ha den ena i hundgården längre stunder, då lär grannarna tro att vi misshandlar hundarna här...

De sover i olika delar av huset och är de båda inomhus så funkar det faktiskt rätt bra att låta de träffas. Vi behöver iaf inte dela av huset och stänga dörrar osv..
Tiken är riktigt ilsk mot honom och ligger mest och sover bakom soffan (där han inte kan komma åt henne).

Han går runt och piper en del men han får aldrig komma i närheten av henne för hon går till attack på en gång.

Tiken väger ju max 5 kg, hanen väger runt 54 kg, så några valpar vill jag inte ha.. ugh...

Men han har iaf inte försökt para sig med henne när han väl fått komma i närheten, han står mest brevid och piper medans hon morrar som fan  :P

Jag vet inte om det kan ha att göra med sprutan han fått, tycker annars han borde försökt visa mer intresse för att para sig med henne, men inte.. han bara piper.. som tur väl är.

Nu ligger han ute och sover, och hon vid mina fötter :)


Och ifall frågan dyker upp varför vi inte kastrerar honom helt, är för att han ska röntgas till hösten, blir resultaten bra ska han sen mentaltestas och så småningom kanske användas i avel.

Är det nåt fel på armbågar eller höfter kastrerar vi honom helt, eftersom han då inte kommer användas i avel.
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Mauira

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Sent löp?
« Svar #12 skrivet: 20 jul-08 kl 10:30 »
Och självfallet är det 100 % övervakning när de båda är inne samtidigt..
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Sent löp?
« Svar #13 skrivet: 20 jul-08 kl 11:17 »
Det var skönt att läsa.
Vilka raser har du?
Här i huset har vi grindar överallt, dels för att jag har en kissare också.
Köpte ngt att sputa på utsatta ställen ,
som hittills har funkat peppar peppar  ;)
Hedemorahöns

Mauira

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Sent löp?
« Svar #14 skrivet: 20 jul-08 kl 11:49 »
Hanen är en väldigt lugn och lat rottweiler som mest vill sova :)

Tiken är en ivrigt bestämt energiknippe, korsning papillon/jack russel
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare
camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser