Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda inverter medans batteriladdning pågår?  (läst 4356 gånger)

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« skrivet: 24 apr-18 kl 08:32 »
Hej!

Har ett soldattorp utan fast el där jag ibland använder 2 st 105 A Batterier som jag skiftar med och tar hem och laddar. På dessa har jag en inverter kopplad med krokodilklämmor för att kunna använda vanliga kontakter.
Har nu tänkt spendera mer tid i torpet och det är rätt drygt att släpa batterierna fram och tillbaka. Vill ha mer stationär lösning. Tänkte koppla ihop batterierna och skaffade nyss ett elverk på 2200 watt jag tänkt ha i torpet. För diverse handverktyg och annat samt att just ladda batterierna.

Ska iväg och köpa nån vettig laddare att ha i torpet men vet inte riktigt hur stark laddare jag behöver och vilka som är bra och dåliga. Tacksam för synpunkter och förslag innan jag slår till :)

Dessa har jag kikat på:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-med-booster-och-starthjalp-2000034133/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608211/

Lite frågor till.

Kan jag ladda batteriet/batterierna medans invertern sitter på och används?
Behöver jag nån typ av batterivakt?
Bör jag bygga ett skåp utanför torpet för grejorna? Har nämligen ett gammalt skafferi/skåp inne som vore bekvämt att bygga om lite. Men är det säkert ur brandsynpunkt? Självklart har jag inte generatorn inne ;)
Hur lång tid tar det ungefär att ladda batterierna med de laddare jag tittat på?

Mvh

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-18 kl 09:01 »
Bara undrar om du tittat på att ha solceller för laddningen? Tänker närmast på solceller + relä som man har till segelbåtar, exv från seasea.se. Hade själv sådana på vår bastu med ett 60Ah batteri för att kunna driva lampor, musikanläggning och fläkt.
Är det ett torp mitt i skogen är det kanske inte så bra idé. Skulle säkert gå att få ihop med laddning från aggregatet när du kör det.

 

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-18 kl 10:08 »
Bara undrar om du tittat på att ha solceller för laddningen? Tänker närmast på solceller + relä som man har till segelbåtar, exv från seasea.se. Hade själv sådana på vår bastu med ett 60Ah batteri för att kunna driva lampor, musikanläggning och fläkt.
Är det ett torp mitt i skogen är det kanske inte så bra idé. Skulle säkert gå att få ihop med laddning från aggregatet när du kör det.

Hej!
Jo... jag har tittat lite på solceller för underhållning av batterierna men tänkte att jag skulle göra lite av det jag har först och sen kanske lägga till nån solcell till det.
Grejen är att jag skaffade elverket för att kunna börja renovera då det kommer att dröja innan jag får fast el,  det var planen när jag köpte i höstas. En markägare som inte riktigt vill att det ska grävas på hans mark så det dröjer nog innan det är klart. Tänkte hålla igen lite med pengarna jag lägger på detta tills jag ser vart det barkar. Solceller är dock intressant då det är öppna fält i sydväst läge och skog åt norrsidan.

Mvh

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-18 kl 10:56 »
Det går utmärkt att använda en växelriktare medan batteriet laddas, men man bör såklart hålla koll på laddspänningen och avbryta laddningen eller dra ner på laddströmmen om spänningen börjar bli alltför hög.

Undvik laddare som kallas snabbladdare eller har inbyggd starthjälpfunktion, de brukar vara bra på att förstöra batterier och är dessutom ofta mer känsliga än andra laddare för varierande nätspänning, klen 230 V-matning som det kan bli från ett litet elverk.

Om man vill få lång livslängd hos blybatterier så bör man inte ladda dem med mer än C/10 (laddströmmen i A ska alltså vara högst en tiondel av batteriets kapacitet i Ah).  Oftast blir det bäst att ha en enkel ointelligent laddare (sådan som bara består av transformator + likriktarbrygga, ingen elektronik alls) och reglera strömmen manuellt med antingen ett reglerbart motstånd (bilstrålkastarlampor kan vara användbara) på 12 V-sidan eller genom in- och urkoppling av t ex drosslar från kasserade lysrörsarmaturer i serie på 230 V-sidan. Lita inte på laddarens amperemeter utan håll koll på laddström och batterispänning med ett par billiga digitalmultimetrar.

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-18 kl 08:12 »
Tack torbjorn för ditt svar svar!
Ska kika runt lite efter ointelligenta laddare och se om jag hittar nåt som verkar lämpligt.

En till sak jag undrar lite över.
Jag kopplar alltid från invertern från batteriet när jag åker från stugan längre tid. När jag sen kopplar på den igen sprakar det till och gnistrar. Det är krokodilklämmor och jag har dragit i jordat invretern.
Jag har sen tidigare lärt mig att när man kopplar på nåt på batteriet är det + först.
Är detta fel?

Mvh
 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« Svar #5 skrivet: 29 apr-18 kl 14:38 »
+ först är väl i bilar för kortslutningsrisk med starktkablar

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Använda inverter medans batteriladdning pågår?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-18 kl 22:04 »
Om invertern har en strömbrytare, så ha den avstängd när du håller på med batteriklämmorna. Annars kommer det att gnistra oavsett i vilken ordning du kopplar.

Har du en mer eller mindre permanent installation så kan det nog vara lämpligt att avskaffa de fjädrande klämmorna och istället använda "riktiga" batterikabelskor. Sätt då upp en kraftig strömbrytare som tål hela inverterns strömförbrukning (t ex en batterifrånskiljare/huvudströmbrytare), så kan du hålla till- och frånslag och gnistbildning på behörigt avstånd från eventuell knallgas från batteriet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser