Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?  (läst 1887 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Detta är en spinn-off på tråden om värmelagring av vattenburen värme i en tjock betongsula med golvvärme: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190616.20

Betong är dyrt och tungt i större volymer för en glad hemfixare, och inte heller särskilt miljövänligt om man i ska vara petig. Jag gillar att ifrågasätta etablerade tekniker och rutiner, och att tänka på vad som är det mest naturnära alternativet. Jag tror det många gånger kan bli både mer effektivt och miljövänligt att välja en i sig mindre effektiv teknik om den samtidigt är så nära källan som möjligt. (d.v.s. så få industriella förädlingssteg och transporter som möjligt)

I princip är det väl en rejäl kakelugn jag funderar på här, men de är ganska komplicerade prylar att bygga, och de kräver en stor mängd tegel eller liknande material. Hur skulle det vara att i stället lagra värmen från eldning av biobränslen i ett stort magasin av stenar, kring vilka filtrerad varmluft cirkulerar? Jag tänker mig ett hus med enkelt oisolerad brädgolv byggt ovanpå en grund men välisolerad "källare" som fylls med natursten eller sprängsten. En elektrisk fläkt får sedan blåsa värmen från en vedkamin genom stenmagasinet långsamt genom stora luftkanaler.  (=hög verkningsgrad och låg ljudnivå) Min tanke är att stenmagasinet är så väl tilltaget att inte ens en hel dags eldande ger någon hög sluttemperatur på luften som lämnar stenmagasinet. När man eldat färdigt stängs fläkten av och stenmagasinet avger sin energi som mysig och jämnt fördelad golvvärme. Luften kring stenarna behöver egentligen aldrig blåsas in i bostaden, vilket kanske är klokt med tanke på risk för radon, stendamm och annat otrevligt. Den eventuella restvärme man får ur luftavloppet skulle man kunna ta vara på till viss det genom en enkel värmeväxlare. (och fler fläktar)

Vid behov av snabb uppvärmning kopplar man om luftkanalerna så att varmluften från kaminen går direkt från denna ut i bostaden, och när sedan önskad temperatur uppnåtts styrs luften om till stenmagasinet, eventuellt automatiskt med en termostat och/eller tidsstyrning. Jag lever sedan många år med vedeldning utan ackumulator och det är ett jobbigt otyg att under kalla delen av vintern behöva "överelda" på kvällen så det blir svårt att sova för att få vakna utan att det är iskallt. Om man kunde styra om vedvärmen på kvällen till att ladda ett värmemagasin i stället, och detta sedan sakta avger sin värme hela natten och följande morgon vore det trevligt. Jag gillar också tanken på ett helt "torrt" system som varken kan frysa eller läcka, samt kan byggas av gammalt skrot och naturnära material. Till en mindre bostad borde ett sådant system vara extra trevligt. -Om det i övrigt kan fås att fungera bra vill säga.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-18 kl 09:51 »
Läste någonstans om lagring av energi i ett sandlager under huset, det var någon som lagrade ner solvärme i ett stort sandmagasin under den isolerade plattan för att sakta använda sig av värmen under vintern. Så iden är inte ny, men det fanns en del funderingar om omvänd fuktvandring när det blev varmare under plattan än ovanför.

hittade en länk
https://www.byggahus.se/varme/lagrar-solvarme-sand-ases

/Anders

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-18 kl 10:27 »
Fler hittade länkar:
http://www.swedgeo.se/globalassets/publikationer/info/pdf/sgi-i12.pdf
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=117946.0

Man kan också erinra sig att när det började bli aktuellt att ordna med värme i järnvägsvagnar på 1860-talet, så provade SJ först att använda varm sand. Man hade sandfyllda plåtcylindrar som sköts in från öppningar i vagnssidorna och fick värma under sofforna. Sanden värmdes i någon form av ugnar på vissa stationer, och kallnad sand byttes ut mot nyvärmd allteftersom under resans gång. Men man skrotade det systemet ganska snart och gick över till ångvärme resp koleldade kaminer.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-18 kl 19:39 »
ja och man kan ju enkelt räkna ut att energibehovet inte minskar för att man kan lagra energin. istället för att lagra energin i  ett stort stenmagasin kanske det är smidigare att ha en värmekälla som går med längre intervaller på lägre effekt.

att värma stora massor för också med sig mer eller mindre stora förluster och möjligheten att vrida ner värmen vid ett temperaturomslag minskar om man inte lagrar i t ex vatten.

beror helt på önskad komfort och tillgång till effektiv värmekälla. Jag skulle ändå rekommendera en effektivare värmekälla typ rörspis/kakelugn än att leda ner och lagra värme i grunden och räknar man på det här jag svårt att se att det skulle bli dyrare eller ta mer resurser i anspråk.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 03 dec-18 kl 19:50 av Landet »

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-18 kl 21:16 »
Finns "plåtkakelugnar" dom är egentligen inte så komplicerade. En plåtcylinder eller fyrkant i plåt med dragna rökrör innuti. Borde gå att göra en rejält stor variant. Samt att kamin kan ställas utanför så man även får snabb värme. Sen fyller man hela med sand.

Postat med Alternativ.nu´s app


ca

  • Inlägg: 248
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #5 skrivet: 04 dec-18 kl 13:13 »
Undrar varför man inte använder tomater som lagringsmedia. :D Även långt efter att den varma ostmackan har svalnat så bränner man sig på tomatskivan ovanpå.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #6 skrivet: 04 dec-18 kl 14:56 »
stora kar med vatten kan jag tänka användes som värme-element förr också. särskilt behändigt att ha nära elden också!
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vedkamin för luftburen värme med ackumulering i stenmagasin?
« Svar #7 skrivet: 04 dec-18 kl 15:07 »
Förr brukade man även ha stora kastruller med vatten på köksspisen, eller en gryta med långkok ståendes.

/Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser