Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen  (läst 7360 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Rent principiellt känns det en smula "hålihuvve" att ett kylskåp (med eller utan frys) står inomhus och värmer upp boutrymmet med sin varma baksida, i synnerhet om tillgången på elektricitet är hårt begränsad. En frys av rätt sort trivs utmärkt i ett kallförråd och vintertid blir dess energiförbrukning periodvis nära noll. Kylskåpet vill man däremot inte att det blir minusgrader i, så ska det stå utomhus kommer det behöva VÄRME vintertid i stället!

Min fundering är hur det skulle fungera att placera kylskåpet precis på gränsen mellan utomhus och inomhus, genom ett hål i husväggen, precis som typiska amerikanska luftkonditioneringsaggregat. Placeringen görs i garanterad skugga, helst i norrläge, för att sommartid minimera kylskåpets energibehov.

När vinterkylan slår till som värst kanske kylskåpet bör dras in så att dess baksida kommer i nivå med husfasaden, medan det sommartid trycks ut så att dörren kommer i nivå med innerväggen? Eller så hittar man en kompromiss, för det känns idiotiskt och svårt att hålla på och knuffa och sedan dreva om spalten så kylskåpet sluter tätt mot husväggen... Jag antar den största vinsten nås utan för mycket av nackdelarna om endast bakstycket blottas mot utomhusmiljön. Detta borde kunna lösas genom att montera två rejäla ventiler i ytterväggen, en högt och en lågt, och sedan täta av kylskåpets baksida mot innerväggen, samt kanske komplettera med en tunnare isolering. Att fälla in kylskåpet i ytterväggen ger som bonus att man sparar boyta i ett litet hus med trångt kök.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #1 skrivet: 23 apr-18 kl 13:10 »
Du vill nog inte blanda kall uteluft med varm(fuktig) luft inomhus bakom kylskåpet.

Ett modernt kylskåp drar idag inte så mycket så vinsten om du lycka på ett byggnatstekniskt korrekt sätt lär inte bli hög. BAra en extra ventil för 300kr tar ett tag att tjäna in. Dessutom har man ju nytta av värmen som kylsåpet ger i huset (såvida man inte eldar med gratis ved)

Enklare, säkrare och billigare sätt att jobba ner kylskåpets el behov på vintern kanske kan va att frysa kylklampar utomhus och lägga i kylskåpet :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #2 skrivet: 26 apr-18 kl 00:11 »
Bra argument där tror jag!

Om man noga tätar/drevar och isolerar "gränslandet" genom väggen finns förstås risken att ett hölje av plåt (aluminium ibland, oftast tunn pulverlackad stålplåt skulle jag tro) bildar en köldbrygga och stjäl en del av vinsten med tricket. Och därtill risken att få kondens närmast innerväggen... Plus det extra byggtekniska krånglet, skyddandet av baksidan/utsidan och inte minst strulet när det blir dags att byta kylskåpet. Så nä, jag skippar nog denna idé och får lite större frihet i rumsplaneringen. Tack för synpunkterna!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #3 skrivet: 26 apr-18 kl 11:40 »
Man kan ju använda skafferi istället, åtminstone under den kalla delen av året. Då kan man stänga av kylskåpet helt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #4 skrivet: 26 apr-18 kl 12:30 »
Moderna, energisnåla kylskåp och frysar kan INTE stå i kallförråd eller andra svala utrymmen. De fungerar inte då. Om jag minns rätt, så behöver de ha minst 15 plusgrader runt sig för att fungera. Äldre skåp fortsatte att kyla även vid lägre temperaturer.

För att dra nytta av kylen eller frysens avgivna värme, så ställer man den helt enkelt fristående (alltså inte kringbyggd) med en luftspalt mot väggen bakom, och då bidrar kylen/frysen till rummets uppvärmning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #5 skrivet: 26 apr-18 kl 14:27 »
Moderna, energisnåla kylskåp och frysar kan INTE stå i kallförråd eller andra svala utrymmen. De fungerar inte då. Om jag minns rätt, så behöver de ha minst 15 plusgrader runt sig för att fungera. Äldre skåp fortsatte att kyla även vid lägre temperaturer.

För att dra nytta av kylen eller frysens avgivna värme, så ställer man den helt enkelt fristående (alltså inte kringbyggd) med en luftspalt mot väggen bakom, och då bidrar kylen/frysen till rummets uppvärmning.

Fel.
Många kombinerade kyl-frys med en enda kompressor kan inte hålla frysen tillräckligt kall om omgivningstemperaturen är så låg att kompressorn knappt behöver gå för att kyla kylskåpsdelen. Men har man separat kyl och frys, eller ett kombinerat skåp med separata kompressorer, så är detta inget problem.

En del höga skåp med det moderna kylmediet R600a stänger av sig vid t ex +10 grader omgivningstemperatur för att det blir problem med oljecirkulationen och smörjning av kompressorn när det är kallare. Däremot finns det frysboxar med samma kylmedium som till och med officiellt är specade för att gå ner till -15 grader. Tydligen blir smörjningen ett problem först när det är stor höjdskillnad mellan kompressorn och högsta punkten i kylmedieslingan.

Anledningen till att folk tror att det har blivit ett värre problem med moderna kyl/frys än förr i tiden, är helt enkelt att ett EU-direktiv numera kräver att tillåtet temperaturområde ska specas i form av någon slags klimatklass på skåpets typskylt. Förr i tiden lovade tillverkarna inget alls och så fick kunderna själva ta risken om man använde skåpet under konstiga förhållanden.

Kyl/frys med startrelä av PTC-typ mår inte så bra av att stå i fuktig miljö med långa stilleståndsperioder. En del sådana startreläer kan med tiden gå varmt och till och med ta eld om de har utsatts för fukt. Kompressortillverkaren Danfoss hade för ca 10 år sedan en kampanj då de skickade ut förbättrade startreläer gratis istället för de mest eldfängda, men jag tror den kampanjen är över nu. Sådana startreläer orsakade många kylskåpsbränder t ex i sommarstugor där skåpet hade stått avstängt under vintern. Har man en gammal kyl eller frys av misstänkt typ är det klokt att vara noga med att hålla dammfritt bakom den, och gärna  gipsskivor på golvet under och på väggen bakom.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #6 skrivet: 26 apr-18 kl 16:40 »
Fel.
Många kombinerade kyl-frys med en enda kompressor kan inte hålla frysen tillräckligt kall om omgivningstemperaturen är så låg att kompressorn knappt behöver gå för att kyla kylskåpsdelen. Men har man separat kyl och frys, eller ett kombinerat skåp med separata kompressorer, så är detta inget problem.

En del höga skåp med det moderna kylmediet R600a stänger av sig vid t ex +10 grader omgivningstemperatur för att det blir problem med oljecirkulationen och smörjning av kompressorn när det är kallare. Däremot finns det frysboxar med samma kylmedium som till och med officiellt är specade för att gå ner till -15 grader. Tydligen blir smörjningen ett problem först när det är stor höjdskillnad mellan kompressorn och högsta punkten i kylmedieslingan.

Anledningen till att folk tror att det har blivit ett värre problem med moderna kyl/frys än förr i tiden, är helt enkelt att ett EU-direktiv numera kräver att tillåtet temperaturområde ska specas i form av någon slags klimatklass på skåpets typskylt. Förr i tiden lovade tillverkarna inget alls och så fick kunderna själva ta risken om man använde skåpet under konstiga förhållanden.

Kyl/frys med startrelä av PTC-typ mår inte så bra av att stå i fuktig miljö med långa stilleståndsperioder. En del sådana startreläer kan med tiden gå varmt och till och med ta eld om de har utsatts för fukt. Kompressortillverkaren Danfoss hade för ca 10 år sedan en kampanj då de skickade ut förbättrade startreläer gratis istället för de mest eldfängda, men jag tror den kampanjen är över nu. Sådana startreläer orsakade många kylskåpsbränder t ex i sommarstugor där skåpet hade stått avstängt under vintern. Har man en gammal kyl eller frys av misstänkt typ är det klokt att vara noga med att hålla dammfritt bakom den, och gärna  gipsskivor på golvet under och på väggen bakom.

Du säger att det är "fel"?

 Jag har personlig erfarenhet av "ny fristående frys", vars kompressor la av, enligt tillverkaren, "eftersom den stod i ett utrymme med för låg temperatur", och som därför inte ville ge ersättning på garantin. Den slutade fungera efter ca 1,5 år.

Vi har alltså en frys, typ hög fristående (vi köpte en annan istället för den som gick sönder), samt en kyl/frys i vårt s.k. "garage" (det enda som inte står där är bilar, snarare en kombinerad snickarbod, och förråd för saker som är frostkänsliga), där vi då höll ca 10 grader vid golvet, och 12 grader "på mitten". Numera håller vi oss på ca 14 grader vid golvet, och 16-17 grader "på mitten".

Å andra sidan, så finns det gått om energislösande äldre vitvaror att köpa begagnade...Så man kan ju skaffa kyl/frys prylar med äldre teknik om man vill.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14407
    • Östergötland
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #7 skrivet: 26 apr-18 kl 17:14 »
Man skall inte ge försäljaren chansen att smita från en ersättning, tolv grader kan ju mycket väl vara inomhustemperatur här ;D

Jag har haft mina moderna och omoderna frysar i jordkällaren (fyra stycken, varav den ena boxen är självavfrostande) i 18 år nu och de tre nyare går fortfarande fint. Mellan 3 och 17 grader är det där, men jag har en avfuktare så det inte blir för blött. Avfuktaren, som ju också är en kompressor med varm och kall del, har även den gått bra under samma tid, men fryser ihop under 5 grader. På förra stället hade vi en box som stod ute i en kall bod där det vintertid var kallare än i frysen vissa dagar, den gick bra till dess den en sommar lade av (kan ha varit åskan). Har även kört med hushålls-kyl/frys på båt och bil utan problem.

Förra året var jag som tur var kvar i rummet där jag startat en kyl som efter 5-10 minuter skickade ut en eldslåga ur startrelät. Det skåpet hade stått något år eller två i en bod för att det var för fint att kasta.

Så det verkar inte vara kylan, utan fukten som är boven då de lägger av.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #8 skrivet: 26 apr-18 kl 17:27 »
Du säger att det är "fel"?

 Jag har personlig erfarenhet av "ny fristående frys", vars kompressor la av, enligt tillverkaren, "eftersom den stod i ett utrymme med för låg temperatur", och som därför inte ville ge ersättning på garantin. Den slutade fungera efter ca 1,5 år.

Vi har alltså en frys, typ hög fristående (vi köpte en annan istället för den som gick sönder), samt en kyl/frys i vårt s.k. "garage" (det enda som inte står där är bilar, snarare en kombinerad snickarbod, och förråd för saker som är frostkänsliga), där vi då höll ca 10 grader vid golvet, och 12 grader "på mitten". Numera håller vi oss på ca 14 grader vid golvet, och 16-17 grader "på mitten".

Å andra sidan, så finns det gått om energislösande äldre vitvaror att köpa begagnade...Så man kan ju skaffa kyl/frys prylar med äldre teknik om man vill.

Om den går sönder efter bara 1,5 år så är det reklamationsrätt enligt konsumentköplagen som gäller, inte eventuell garanti från tillverkaren. Så det borde ha gått bra att stå på sig.

Kyl/frysskåpet som jag har i "rucklet" , Whirlpool med R600a kylmedium, tillverkat ca 2010-2011, stänger av helt och hållet när rumstemperaturen sjunker under +10 grader, så då blir det varmt i frysen.  Det kyl/frysskåp jag har hemma, Atlas (förmodligen tillverkat av den turkiska firman Beko), R134a, köpt 2006, går så länge kyldelen behöver kylas. Även vid omkring 10 grader innetemp kan det hålla -18 i frysen.

Med modern teknik är det alltså inga problem alls för tillverkaren att konstruera styrsystemet så att frysen stänger av sig om driftförhållandena är sådana att kompressorn riskerar att skadas (precis som luftvärmepumpar har gjort sedan över 20 år tillbaka). Om en tillverkare har valt att inte kosta på sådana säkerhetsåtgärder så bör det kunna anses som tillverkarens och inte kundens problem om det blir en garantitvist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #9 skrivet: 26 apr-18 kl 17:38 »
Jag har en av de där billiga kombinerade kyl/frys, och här hos mig är det ofta under 10 grader när jag är borta på jobb under veckorna. Men det har alltid fungerat bra, jag har visserligen inte mätt temperaturen i frysdelen men det har åtminstone aldrig varit tö. Och jag hade en liknande förut, den funkade lika bra till åskan tog kompressorn.

Men angående kyl/frys genom väggen kan man bygga ett pyttelitet kylrum. Jag har sett det i en vanlig villa en gång, golvytan var runt 1,5kvm så det var som ett större skafferi. Drevs av en kylkompressor som liknade en vanlig värmepump, och utomhusdelen satt förstås utomhus. Det blir ju en större investering men såna grejer går att få tag på begagnat ibland.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #10 skrivet: 26 apr-18 kl 23:45 »
Något av en chansning kan det nog vara att montera kylskåp genom ytterväggen... :-/ Och om det är värt risken för den lilla besparing man kan göra beror också på var elektriciteten kommer ifrån. Har man ett el-abonnemang och köper fabriksnytt kylskåp kan det nog bli kontraproduktivt både ekonomiskt och miljömässigt, men lever man off-grid och får sin el med solceller, enstaka vindpustar och i nödfall från ett bensindrivet elverk, jag då kanske det ändå finns en poäng i att jaga även små energitjuvar?

Min utgångspunkt är off-grid i mellansverige, med riktiga vintrar som gör att sol-el lätt blir ett elände. De 27.000 kronor det kostar att få ett el-abonnemang är en schysst grund för ett off grid-system, och då gäller det att jaga varje liten Watt!

Det finns och kommer troligen fortsätta finnas massor av begagnade kylskåp och frysar. Jag tänker att även om en nytillverkad apparat kan vara energimässigt bättre rent elektriskt så är det ändå totalt sett rent miljömässigt (och ekonomiskt) bättre att köpa begagnat så långt det går. Med vitvaror för småpengar kan man dessutom kosta på sig att experimentera. -Går det så går det.

Att ha ett stort hål i ytterväggen känns däremot inte helt lyckat. Småkryp kan leta sig in och det är tveksamt hur kylskåpets baksida kommer må i långa loppet. Smäller kylan till ordentlig blir kompressorns smörjolja förmodligen seg som sirap, men å andra sidan behöver den förmodligen inte jobba över huvud taget. Å tredje sidan blir det nog ett sabla passande på prylarna, och det finns roligare saker att fylla sin vardag med... :-/
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14407
    • Östergötland
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #11 skrivet: 27 apr-18 kl 00:45 »
Ja, du skall nog skippa det där hålet ;D

Jag har en fullhöjds kyl i köket, alldeles för nära kaminen, men om jag kommer ihåg rätt nu så snittar den på 25W i timmen. Och den är 18 år gammal (fast jag tycker den är ny), så de finns för kaffepengar på återvinningen. Och de stora frysboxarna som är av ungefär samma ålder ligger på lite drygt 200 kWh per år vardera, men då står de ju lite svalare.

Vi använder groventrén som extra kylskåp på vintern vilket är praktiskt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #12 skrivet: 27 apr-18 kl 07:57 »
Medeleffekt på 26 W mätte jag upp på mina föräldrars gamla kylskåp från 1963 (fullhögt Electrolux, kompressorskåp, R12, isolerat med paraffinimpregnerad wellpapp) strax innan det slängdes ut för närmare 15 år sedan. Det hade ovanligt tjock isolering så det rymdes inte mycket i det, men det var energieffektivt!
Små halvhöjds-kylar från 80- och 90-talet brukar ligga på ca 50 W i medeleffekt, man kan inte entydigt säga att de är strömsnålare för att de är modernare.  Absorptionsskåp (typ Trinettkök och liknande) kan vara uppåt 100 W.
På kyl/frys-kombinationer har jag mätt upp från 38 W (Atlas-skåpet jag har nu, tidigare omnämnt i denna tråd) till 120 W (Electrolux från tidigt 70-tal som jag hade tidigare).
Ett 2/3-högt frysskåp, Asea Skandia från 1972, drog ca 75 W i medeleffekt innan det slängdes ut 2006.
De högsta medelförbrukningar jag har mätt upp, runt 180 W, var dels på en stor drickakyl med glasdörr och dels en gammal frysbox från 1958. Boxen var isolerad med en stenullsmatta i locket, den drog åt sig fukt och var ständigt en massiv isklump, locket hade i alla år varit så tungt pga isen att fjädrarna inte orkade hålla upp det utan det hängde ett snöre med krok från taket för att haka fast det i öppet läge. Resten av boxen var isolerad med någon slags uretanskum som hade skrumpnat ihop med tiden så det mesta av mellanrummet mellan inner- och ytterplåt var fyllt med is eller vatten. Om man avfrostade den boxen, torkade ur ordentligt i den och sen lät den stå ett par timmar till utan att starta den, så stod det några cm högt med vatten i den sen! De sista åren den gick, tog man för vana att skruva loss en bit av sargen och ställa boxen på högkant för att dränera den efter avfrostning. Det förekom också att man plockade isär locket och hängde upp stenullsmattan på tork.

Samtliga mätningar är gjorda med en effekt/energimätare som tar hänsyn till effektfaktorn och verkligen mäter aktiv effekt. Powerbox LVM210.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Energieffektivt bostadshus - Kyl/frys genom ytterväggen
« Svar #13 skrivet: 02 maj-18 kl 12:20 »
Med de siffror på medeleffekt som redovisats här känns det inte ens i ett off-gridboende försvarbart att ta till allt för extrema idéer/chansningar för att minimera kylskåpets energiförbrukning. En mild kompromiss i form av ett friskluftsintag bakom kylskåpet borde däremot kunna ge ett visst bidrag, utan risk för några större nackdelar eller vara byggtekniskt svårt. Ett minimalt bostadshus byggt enligt modern praxis och regler blir ganska lufttätt så för att få ventilationen att fungera lär det behövas en tilluftsventil någonstans, och då kan jag inte tänka mig ett bättre ställe än bakom kylskåpet, oavsett årstid.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser