Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantras som lämpar sig för mjölkning?  (läst 2265 gånger)

Cim

  • Inlägg: 9
    • Småland
Lantras som lämpar sig för mjölkning?
« skrivet: 25 jul-20 kl 16:50 »
Hej, jag kommer förhoppningsvis snart kunna köpa en lite gård där jag planerar att ha ett par får. Jag vill ha både kött, ull och mjölk och allra helst vill jag hjälpa till att bevara en lantras. Jag har sökt runt lite men inte hittat någon information om huruvida lantraserna är lämpliga att mjölka eller ej. Tänker spontant att en ras som bara får ett lamm är att föredra framför ett som får två eller tre. Är det någon som kan hjälpa mig i mina funderingar?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lantras som lämpar sig för mjölkning?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-20 kl 18:14 »
läs denna tråden så får du lite ideer https://www.alternativ.nu/index.php?topic=184266.0

Cim

  • Inlägg: 9
    • Småland
SV: Lantras som lämpar sig för mjölkning?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-20 kl 20:28 »
läs denna tråden så får du lite ideer https://www.alternativ.nu/index.php?topic=184266.0

Tack, kikade lite i den tråden förut men skulle vilja veta mer om just lantraserna och inte mjölkfår. Men verkar vara svårt att hitta information, så kanske inte möjligt att mjölka lantraser..

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lantras som lämpar sig för mjölkning?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-20 kl 23:00 »
Alla får går att mjölka och erik sjödin gjorde ju försök med finullsfår som det står om i tråden. Fårraser som ger många lamm har mer mjölk än de med bara ett för det mesta.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Lantras som lämpar sig för mjölkning?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-20 kl 07:02 »
Borde kanske inte blanda mig i för jag har aldrig haft mjölkfår, men tänk på att mjölken är lammens mat, alltså måste du antingen avliva lammen eller ge dom mjölkersättning. En finullstacka kanske kan ha kvar ett lamm, men då kan du inte låta det dia hela tiden utan du måste skilja dom åt över natten eller så. Antar att du tänkte på får som bara får ett lamm pga att du är rädd att behöva hjälpa till vid födseln, mycket större risk att någon fastnar om de är flera. De första månaderna har tackan väldigt näringsrik mjölk men sen sjunker näringsvärdet mer och mer. Getter har inte så kraftig mjölk men däremot så håller den näringsvärdet stabilt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lantras som lämpar sig för mjölkning?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-20 kl 08:35 »
njae, som det står i andra tråden och i sjödins fårbok så får lammen ha tackan i 2 månader innan mjölkningen kommer igång och samtidigt avvänjs lammen så man tar eftermjölken. Har man en tacka som normalt kan föda flera lamm men av nån anledning bara får ett lamm ett år så kan man mjölka tidigare för det lammet som saknas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser