Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbärsvin  (läst 28243 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #20 skrivet: 26 aug-09 kl 08:42 »
;D Ja, jösses vad sur jag skulle bli om jag blev tvungen att hälla ut allt!

Tack för boktipsen, förresten. Ska kolla upp dem.

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #21 skrivet: 30 aug-09 kl 10:26 »
Bara ett litet förtydligande. Jag kände tidigare inte till vinboken-online, men denna verkar inte ha något samband alls med Harry Edelmans Vinboken (den lilla gula boken), utan verkar ha ett danskt ursprung. Hursomhelst efter att ha skummat genom lite verkar vara väldigt bra. Stog en hel del om sånt som inte ens nämns i vinboken. Å andra sidan var det en hel del som utelämnas..

Kan förresten säga att jag gjorde en liten provsmakning på mitt (ej färdiga) rödavinbär/blåbärs vin. Och OJ vad gott det var! :D. Nu vart det lite för sött eftersom det inte var klart än men Mums... Smakade som ett vanligt druvvin. Inte alls syrligt som jag hade förväntat.
« Senast ändrad: 30 aug-09 kl 10:29 av Dea »

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #22 skrivet: 08 sep-09 kl 21:01 »
Här går det låååångsamt med jäsningen. Men jäser gör det i alla fall och det luktar och smakar riktigt lovande tycker jag. Tålamod är min nya dygd! :P

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Blåbärsvin
« Svar #23 skrivet: 08 sep-09 kl 21:41 »
Här går det låååångsamt med jäsningen. Men jäser gör det i alla fall och det luktar och smakar riktigt lovande tycker jag. Tålamod är min nya dygd! :P
Jo! Tålamod är ofta den viktigaste ingrediensen!
Tappade upp förra höstens äppelvin i onsdags(?) smarrigt blev det, även om jag kunde klarnat färdigt och fixat klart för flera månader sedan...
Lova att rapportera när allt är klart!
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

 

Yrmff

  • Gäst
SV: Blåbärsvin
« Svar #24 skrivet: 08 sep-09 kl 22:24 »
mumma äppelvin :P :P  rönnbär i kanske?

mvh heikki

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #25 skrivet: 08 sep-09 kl 22:34 »
Jo! Tålamod är ofta den viktigaste ingrediensen!
Tappade upp förra höstens äppelvin i onsdags(?) smarrigt blev det, även om jag kunde klarnat färdigt och fixat klart för flera månader sedan...
Lova att rapportera när allt är klart!

Oj, så det har stått ett helt år! Menar du att du inte tappat om det innan heller?
Spännande grejjor det här, rapport utlovas!

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Blåbärsvin
« Svar #26 skrivet: 09 sep-09 kl 08:19 »
mumma äppelvin :P :P  rönnbär i kanske?

mvh heikki
Nix, men årets tunna kommer fyllas av rönnbär!
Oj, så det har stått ett helt år! Menar du att du inte tappat om det innan heller?
Spännande grejjor det här, rapport utlovas!
Jo, har ju klarnat det, två bottensatser har jag hällt ut innan sista omtappningen och buteljeringen.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #27 skrivet: 20 sep-09 kl 13:41 »
Hjälp, jag har fått små klumpar i vinet! Försökte fiska upp dem med häverten, men det gick inte. De är små ljusa ett par millimeter stora. Ligger inte på ytan utan simmar omkring liksom. Vad kan det vara? Pektinklumpar? Har inte haft några enzymer i.

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #28 skrivet: 24 sep-09 kl 17:26 »
Har klumpar i mina viner också som virvlar runt. Det är nog inget annat än fruktrester eller jäst skulle jag tro eller att det klumpat ihop sig av pektinet som du skrev. Med största sannolikhet inget att oroa sig över.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #29 skrivet: 07 nov-09 kl 22:09 »
Nu börjar det likna något! Har tappat om det två gånger och alkoholhalten tror jag ligger på 8-9%. Blir inte riktigt klok på smaken. Senast jag mätte oecheln låg den på -4, borde det inte smaka torrt då? Det tycker jag inte det gör. Inte sött heller, utan... alldeles helt lagom! Måste kolla nu om jag har flaskor så det räcker att tappa upp det på med. Tycker det verkar mycket lovande! :D

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Blåbärsvin
« Svar #30 skrivet: 07 nov-09 kl 22:15 »
Nu börjar det likna något! Har tappat om det två gånger och alkoholhalten tror jag ligger på 8-9%. Blir inte riktigt klok på smaken. Senast jag mätte oecheln låg den på -4, borde det inte smaka torrt då? Det tycker jag inte det gör. Inte sött heller, utan... alldeles helt lagom! Måste kolla nu om jag har flaskor så det räcker att tappa upp det på med. Tycker det verkar mycket lovande! :D
Kul att höra!
Saknas flaskor får ni helt enkelt dricka upp resten! ;D 8)
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #31 skrivet: 08 nov-09 kl 11:10 »
 ;D
Vi borde ha alternativträff med provsmakning av hemgjorda viner!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Blåbärsvin
« Svar #32 skrivet: 10 nov-09 kl 14:02 »
Då kan jag bidra med maskrosvin!  :)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Blåbärsvin
« Svar #33 skrivet: 10 nov-09 kl 16:56 »
;D
Vi borde ha alternativträff med provsmakning av hemgjorda viner!
Vore najs!
Just nu, eg. snart, fyra sorter, sen två till...
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #34 skrivet: 11 nov-09 kl 20:45 »
Oj oj vad spännande det vore!
Har provsmakat lite till av mitt vin och jo, det vågar jag faktiskt bjuda på!

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #35 skrivet: 03 jan-10 kl 13:18 »
Nu är mitt vinbärs/blåbärsvin klart och upptappat. Blev inte så många flaskor men väldigt gott! Ganska sött, därav fick det heta dessertvin. Mycket gott till ostbricka. Vart väldigt uppskattat vid senaste bjudningen, t.om av min vinkräsne mor  ;D.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #36 skrivet: 03 jan-10 kl 21:25 »
Har precis bjudit på föräldrarna och syster med familj på mitt vin till middagen. De verkade gilla det.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Blåbärsvin
« Svar #37 skrivet: 21 jan-10 kl 03:27 »
Nu har jag inte gjort något vin på flera år, men jag testade att göra just blåbärsvin (med röda vinbär för syran) ett par gånger, men det gick inte alls. Det smakade bara fadd saft och hamnade i slasken.

Receptet tog vi ur en bok vi lånade på biblan, minns inte vad den hette, men kan kolla det, har kvar receptet någonstans. Jästen var en på flaska, fanns massa olika sorter med vinnamn. Vi köpte den i någon sån där vinmakaraffär...

Synd bara att det inte blev drickbart, jag hoppades så... vi hade blandad framgång med vårt vinbryggande, började med körsbär, blev bra båda gångerna, allt vin på äpple blev bra, rabarber blev bra ena gången andra kass, plommon möglade, krusbär blev finfint, rödbetssherryn blev suverän (den bästa av dem alla) och maskrosvinet likaså (smakade just på en 2002)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
SV: Blåbärsvin
« Svar #38 skrivet: 25 jan-10 kl 12:44 »
Tips till sommaren: 1 dl blåbär i en ljus flaska. Fyll på med vatten. Mata med en sockerbit per dag. Låt stå i ett soligt fönster. När alla bär är uppe vid ytan är vinet färdigt.  Blir underbart gott
elizabeth

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Blåbärsvin
« Svar #39 skrivet: 25 jan-10 kl 13:40 »
Blir det någon alkoholstyrka att tala om då? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser