Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver vägledning  (läst 1700 gånger)

Devilsdaughter1

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
Behöver vägledning
« skrivet: 12 jun-18 kl 08:02 »
Har växt upp med höns och nu har jag möjlighet att ha höns i mitt vuxna liv. Under barndomen hade vi en salig blandning av hönsraser och kommer även ihåg att vi hade flera tuppar samtidigt. Vi hade bla welsumer (ej dvärg) som var min stora favorit och som jag bara måste ha nu. Vill dock ha kycklingar framöver och de är ju inte speciellt ruvningsbenägna har jag förstått. Vill därför ha åtminstone en ras till, gärna som är väldigt tilö måttligt ruvningsbenägna. Har dock läst mig till att man inte ska ha stor tupp (welsumertupp) tillsammans med små hönor. Vilka raser borde jag sikta in mig på? Raser dom vi hade under min barndom som ligger mog värmt om hjärtat är orust (tror jag de heter) och silkeshöns.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Behöver vägledning
« Svar #1 skrivet: 12 jun-18 kl 09:31 »
Då jag hade gård och familj, så köpte vi 24 hönor där alla var av olika raser (eller heter det etniskt ursprung, nuförtiden?), samt en liten j-a tupp som hade upp till den 4 ggr större belgiska hönan att serva, vilket han fixade galant, på sitt vis...allt funkade kanon, tills rävfan kom och tog den lille ansvarstagande tuppen, som gick till anfall mot den röde, som dock tog honom med sig ut i djupa skogen...det var det sista den tuppen gjorde, dock skötte han allt med den hedern och var djupt saknad, av oss och de 24 damerna...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Behöver vägledning
« Svar #2 skrivet: 16 jun-18 kl 21:46 »
Duktig stora hönor som ruvar bra är orpington eller stor wyandotte.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

 

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Behöver vägledning
« Svar #3 skrivet: 15 nov-18 kl 08:54 »
Jag kan varmt rekommendera skånskblomme höna. Dels är dom otroligt vacker att se på, ger mycket ägg och är väldigt social. Dom är utrotningshotad för att dom inte nå gärna ligger på äggen. En del av dom kan ha hätta❣️


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser