Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några get frågor.  (läst 3609 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Några get frågor.
« skrivet: 16 dec-09 kl 10:14 »
Hej.
Nu ska vi skaffa getter igen efter att ha varit utan i två år :D
Förut hade vi Afrikanska dv getter o när det blev killingar så var det aldrig några problem att sälja de små. De getter vi funderar på nu är "vanliga" dv getter men hur lätt/svårt är det att sälja sånna killingar? Undrar också hur viktigt det igentligen är att getterna är öronmärkta, de vi hade förut var öronmärkta och vi märkte även killingarna vi sålde?
De vi tänker skaffa nu är sånna vi räddar från olika organisationer dvs getterna har farit illa men jag tycker de är värda en chans,nackedelen är ju att de inte är märkta på nått sätt. Dessa getter har troligtvis aldrig varit ute och min undring är om det inte är bäst för dem att få vara inne nu i vinter o sedan bli utsläppta till våren eller tänker jag fel? Jag tykcer de ska få en chans att sätta fin ragg o äta upp sig lite innan de släpps ut, ev kan de vara dräktiga o jag vill gärna ha koll på dem. Jag har sett bilder på dem o de ser inte alltför magra o eländiga ut men jag tror de är ganska osäkra o skygga,att släppa ut dem direkt i hagen känns inte helt ok :-\.
Nån som har ett förslag o hur jag ska gå till väga?

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Några get frågor.
« Svar #1 skrivet: 16 dec-09 kl 15:39 »
Jag växte upp med "vanliga" getter och har nu införskaffat ett par igen.
De vi har nu är märkta men de flesta tidigare inte och för de som inte driver företag spelar märkningen ingen större roll.
Djuren som vi har nu är också mkt skygga men jag valde att släppa ut de ändå med hänseende till att t.ex. bocken kan märka sitt revir, de kan springa när de känner för det och så länge de har en torr plats att ligga och värma sig kan det nästan vara hur kallt som helst.
Nu när de har haft möjlighet att gå undan när vi kommer in i hagen börja de bli tamare.
Att hålla skygga djur inomhus eftersom de är skygga kanske inte alltid är rätt väg eftersom ett skyggt djur lätt blir uppstressad, skadar sig själv eller andra.
Men vad man väljer måste i slutändan alltid baseras på de förhållande, djur och möjligheter man själv har.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Några get frågor.
« Svar #2 skrivet: 16 dec-09 kl 15:51 »
Jag hade köpt en omärkt get och fick veta av SJV att man absolut inte får flytta den. Måste stanna på samma ställe resten av livet om man inte kan märka med "ursprungsmärkning". (Vilket vi gu'skelov kunde) Man får inte ge geten en märkning från egna nummer......

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Några get frågor.
« Svar #3 skrivet: 16 dec-09 kl 17:18 »
Hej o tack för svar :)
De getter det gäller nu är tre flickor som inte haft det alltför lätt. Det jag med säkerhet vet är att klövarna inte är verkade på väldigt länge så det ska jag ta itu med direkt :-\. Sen ska de avmaskas för det lär inte heller va gjort. Vad jag hört så har de inte fått gå ut det senaste året utan bott i en ladugård med "skit" upp till knäna så antagligen har de div småsår också av den smutsiga bädden :'(. Det är pga det som jag funderar kring utevistelse nu med kyla snö o allt vad det innebär :-\ Det ska ha funnits en bock hos dem för nån månad sen men inte nu längre, det är därför jag misstänker att de kan vara dräktiga. Märkningen kan ju bli svårare men hur tusan ska man göra igentligen?! Alternativet är ju att de avlivas på plats men det är ju så himla taskigt för de ska inte va så gamla säger de som vet :-\. Vi har redan ett produktionsplatsnr men den ligger vilande sen vi sålde våra förra getter för två år sen. Vem tusan kan igentligen bevisa att getterna inte är födda här om vi märker dem med vårt nummer? Vet att jag kan va ute på djupt vatten nu men tror att det finns många som tänker som jag och säkert redan har gjort som jag antagligen tänker göra. Angående dessa tre flickor så är inget bestämt ännu då de inte är omhändertagna ännu (svensk byrokrati ::))
När/om de kommer hit så ska de bara få leva ett gott getliv o vare sig slaktas eller avlas på o enligt mig är märkningen mindre viktig då.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Några get frågor.
« Svar #4 skrivet: 16 dec-09 kl 18:00 »
Enligt oss så har staten inte mkt med våra gårdsdjur att göra. Särskilt om du tar hand om hela "kedjan" d.v.s. omhändertar sjukdom och nödslakt själv ifall det behövs.
Staten behöver ha viss kontroll över kommersiell produktion framförallt med djurskydd men att säga att t.ex. okontrollerade getter skulle vara en fara för smittskyddet är idiotiskt.
Skulle aldrig märka mina djur!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Några get frågor.
« Svar #5 skrivet: 16 dec-09 kl 18:11 »
Har ni inte lantbruk och div. olika EU-stöd, så strunta i märkningen! :P Reglerna för märkning är orimliga och helt anpassade för produktionen!

Förut hade vi Afrikanska dv getter o när det blev killingar så var det aldrig några problem att sälja de små. De getter vi funderar på nu är "vanliga" dv getter men hur lätt/svårt är det att sälja sånna killingar?
Killingar från "vanliga" getter, dvs getter som varken är mjölkgetter, dvärgar eller allmogegetter är inte helt lätta att sälja. Bockkillingarna i princip omöjliga att sälja enligt min erfarenhet. Men det är väl inget problem, om jag läser ditt nästa inlägg? ;) Skulle getterna vara dräktiga nu, så det blir killingar i vår, så behåll killingarna, kastrera bockarna och låt dem ha det gott hos er i fortsättningen!


När/om de kommer hit så ska de bara få leva ett gott getliv o vare sig slaktas eller avlas på o enligt mig är märkningen mindre viktig då.

Dessa getter har troligtvis aldrig varit ute och min undring är om det inte är bäst för dem att få vara inne nu i vinter o sedan bli utsläppta till våren eller tänker jag fel? Jag tykcer de ska få en chans att sätta fin ragg o äta upp sig lite innan de släpps ut, ev kan de vara dräktiga o jag vill gärna ha koll på dem.

Har dom aldrig varit ute? Fy, så hemskt!!
Tror ni gör rätt i att ha dem inne över vintern. Varför inte prova att ta ut dem på kortare rastningar under dagen lite då och då, t ex släppa dem i en liten hage där de kan få nåt gott (tallris är bra!) att äta. De mår bra både av omväxlingen och av att komma ut i friska luften. När de blivit lite tamare kan man även prova på lite koppelpromenader, det är inte fel!


SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Några get frågor.
« Svar #6 skrivet: 16 dec-09 kl 21:52 »
Jag har betalat 5000:- för mina 2 getter och 5000:- för min bock!!!!!   och det var dom värda jag e så stålt över dem!

ps getterna blev märkta så sjv blev nöjda bocken har jag ursprungs papper på så sjv får ge mig ett bra nummer så jag kan märka honom med så småningom......... katterna e öronmärkta tillika hundarna, och även hästarna de även med chipp och pass.......   fåren och baggen märkta med  allt enlig reglerna !!
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 22:19 av SecretQ »

Sussilo

  • Gäst
SV: Några get frågor.
« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 06:40 »
Det är inte lätt att sälja killingar, och bockkillingar nästan omöjligt. Vill du inte kastrera och behålla killingarna, så är slakt till det egna hushållet en lösning. Om hagen ligger i anslutning till gethuset så skulle jag avgränsa den till en mindre rasthage tills getterna blir tama. Daglig utevistelse är nyttigt och de sätter snart vinterpäls. Lägg in tall-, gran- och enris och olika slags trädgrenar, gärna hela träd om du kan. Då blir getterna glada. Lycka till!

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Några get frågor.
« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 23:11 »
bocken har jag ursprungs papper på så sjv får ge mig ett bra nummer så jag kan märka honom med så småningom

Så där funkar det nog inte, tyvärr... bocken ska märkas där han är född, med uppfödarens produktionsplatsnummer. SJV kan helt enkelt inte "ge dig ett bra nummer" att märka honom med. Den enda som kan "ge dig ett nummer"  :-[ är alltså uppfödaren.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Några get frågor.
« Svar #9 skrivet: 06 jan-10 kl 09:31 »
Så där funkar det nog inte, tyvärr... bocken ska märkas där han är född, med uppfödarens produktionsplatsnummer. SJV kan helt enkelt inte "ge dig ett bra nummer" att märka honom med. Den enda som kan "ge dig ett nummer"  :-[ är alltså uppfödaren.
Det funkade på mina 2 getter ! Eftersom djurparker inte har se- nummer. Getterna fick den nya ägarens se-nummer + id nummret av sjv.  Bocken är köpt från en djurpark och det finns ett ursprungsbevis, sjv brukar ju ha kontakt med djurparkerna så detta är inte olagligt då hade ju inte djurparksägare sålt bocken till mig.

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
SV: Några get frågor.
« Svar #10 skrivet: 07 jan-10 kl 18:18 »
Med risk för att någon blir sur......
För att köpa getter måste du ha ett SE-nummer, då förstår jag inte varför man ska strunta i märkningen.
Visst kan dom fastna med sina märkningar och förstöra sina öron ( Har själv getter som råkat ut för detta) Men där jag bor ( skåne) får man inte vaccinera sina getter om dom inte har öron märkning......
Vet inte om jag missförstått diskussionen....... Men om man nu ska rädda djur , varför inte göra det efter alla regler så att ni inte står där med skägget i brevlådan sen.
så här står det på jbv---

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering.4.7409fe2811f8e7990b8800067.html
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 18:22 av minus »
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Några get frågor.
« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 18:26 »

När/om de kommer hit så ska de bara få leva ett gott getliv o vare sig slaktas eller avlas på o enligt mig är märkningen mindre viktig då.
Anette
[/quote]
Förut hade vi Afrikanska dv getter o när det blev killingar så var det aldrig några problem att sälja de små. De getter vi funderar på nu är "vanliga" dv getter men hur lätt/svårt är det att sälja sånna killingar? [/quote]

Alltså du har ju två budskap i vad du nu har sagt. Och jag tycker att regler är uppsatta att följas för ALLA.  Om de nu har haft det så himla dåligt som du tror, så varför inte avliva dom istället?

Du undrar ju hur lätt det är att sälja killingar efter sånna du ska ta hand om men sen säger du ju att du inte ska avla på dom eller dylikt??
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Några get frågor.
« Svar #12 skrivet: 08 jan-10 kl 08:26 »
Om de nu har haft det så himla dåligt som du tror, så varför inte avliva dom istället?

Du undrar ju hur lätt det är att sälja killingar efter sånna du ska ta hand om men sen säger du ju att du inte ska avla på dom eller dylikt??
Om getterna ska avlivas är inte min sak att avgöra då det hänger på föreningen som omhändertar dem.Om de däremot skulle va i "obotligt" skick så avlivas de naturligtvis men de är väl värda en chans först?!
Om du läst det jag skrivit så hade du sett att dessa getter troligtvis redan är dräktiga så det är inte jag som ska avla på just dessa getter.

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Några get frågor.
« Svar #13 skrivet: 08 jan-10 kl 08:39 »
För er som undrar så har dessa flickor ännu inte tagits ifrån sina ägare då de sätter sig på tvären :( >:( Känns rent ut sagt överjävligt o veta att getterna far illa o mår dåligt utan att nån kan göra nått på laglig väg :'(
Hur som helst så har vi allt fixat o klart ifall de av någon förmodan skulle få komma hit,tre dv gets flickor har vi redan tagit hand om o en till kommer i februari :D Dessa fyra getter har inte farit illa utan ägarna har lämnat bort dem när de tröttnat. Två av dessa har bott i ett stall utan att få komma ut mer än i stallgången. När jag frågat ägaren varför så säger de att getter är omöjliga att hägna in o det har inte gått nån nöd på dem då de är sååå friska o glada ::)
Till våren så ska de iaf få komma ut i gröngräset o lev getliv ;)
Det finns så många djur som far illa men som får en andra chans av djurvänner,varför ska då inte en get få samma chans bara för att den inte är märkt ???
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Några get frågor.
« Svar #14 skrivet: 08 jan-10 kl 09:45 »
Det finns så många getter som ÄR märkta som far illa, varför inte rädda dom istället??

Jo jag såg att dom ev var dräktiga och det är ju inget du kan styra över, men då menade du att du skulle sälja dom?? Ja eftersom du gick ut med den frågan från början, men då säljer du ju omärkta getter?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Några get frågor.
« Svar #15 skrivet: 08 jan-10 kl 11:36 »
Det finns så många getter som ÄR märkta som far illa, varför inte rädda dom istället??

Jo jag såg att dom ev var dräktiga och det är ju inget du kan styra över, men då menade du att du skulle sälja dom?? Ja eftersom du gick ut med den frågan från början, men då säljer du ju omärkta getter?
Vad är det igentligen för skillnad? Vi fick frågan om vi ville ta hand om dessa getter skulle jag då sagt nej bara för att de inte är märkta ??? ::) Du kan väl inte mena att liv eller död hänger på ett clips i örat :o. Tipsa gärna om märkta getter som far illa så är de också välkomna hit.
Ja, jag hade tänkt sälja killingarna OM getterna nu är dräktiga,är det nått fel eller? De killingarna föds på vår gård o får då vårt produktionsplats nummer,har kollat med jbv o då de föds på vår gård så får de automatiskt vårt nummer så jag säljer inga omärkta getter.
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Några get frågor.
« Svar #16 skrivet: 08 jan-10 kl 15:24 »

Ja, jag hade tänkt sälja killingarna OM getterna nu är dräktiga,är det nått fel eller? De killingarna föds på vår gård o får då vårt produktionsplats nummer,har kollat med jbv o då de föds på vår gård så får de automatiskt vårt nummer så jag säljer inga omärkta getter.

Och det gick jordbruksverket med på? Att du tar hem omärkta getter och säljer dess killingar?? Det låter väldigt konstigt
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Några get frågor.
« Svar #17 skrivet: 08 jan-10 kl 16:15 »
Och det gick jordbruksverket med på? Att du tar hem omärkta getter och säljer dess killingar?? Det låter väldigt konstigt
Möjligt att det låter konstigt i dina öron men jag går efter vad kvinnan på jbv sagt till mig.
Hur somhelst så är det inte ens säkert att getterna kommer hem till mig (även om jag hoppas på det) o om de skulle komma hit så är det heller inte säkert att de är dräktiga.
Jag står också fast vid att skillnaden mellan liv o död inte ska hänga på ett clips i örat för då är verkligen de som sätter lagen ute o cyklar. Alla djur är värda en andra chans oavsett om de märkta eller inte.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några get frågor.
« Svar #18 skrivet: 09 jan-10 kl 00:21 »
jomenvisst,  >:( >:( >:(  liv och död hänger på om de har ett gult märke i örat eller ej.  Så grym är lagen, och jag skulle önska att det ginge att göra något åt det.  Men de som makten hava vill ha det så, ty endast då kan de kontrollera oss allihop, inklusive våra vänner djuren.

 >:( >:( >:(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Några get frågor.
« Svar #19 skrivet: 09 jan-10 kl 08:11 »
Alla djur ska vara märkta enligt lagen (kor får getter hästar mm) men vad f---n flyttar man de aldrig så kan inga sjukdomar spridas eller..........


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser