Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Bästa" sågteknik/utbyte??  (läst 10354 gånger)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
"Bästa" sågteknik/utbyte??
« skrivet: 21 maj-06 kl 09:08 »
Hej!

Jag har just fraktat 17 'bitar' (5,10 m sågstockar) till kompisens bandsågverk. Han åker bort nu i veckan så jag blir själv med sågen och jag har aldrig sågat förut. Efter att ha studerat den engelska dokumentationen så känner jag mej lite villrådig...

Det finns där tre olika tekniker att såga; "plain sawing, grade sawing och quarter sawing". Plain sawing innebär att man tar bort sidorna och sen bara skivar stocken. Vid Grade sawing vänder man stocken ofta, max två plankor, för att slippa spänningar i stocken. När man sågar quarter sawing så försöker man få årsringarna att gå tvärs igenom plankan (som om man sågar ut en bräda mellan centrum och klockan 3 på stocken) och detta ska ge bästa virket men tar längst tid.

Till frågan:
Jag ska bygga ett växthus om 4x5 m och en sammanbyggd uteplats med tak om 4x4 m. Vilken metod bör man använda vid sågningen? Mesta virket jag behöver är 2"4... Vissa stockar toppar ca 40 cm...

Tacksam för tips av nån som 'kan' detta...
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

fushion

  • Gäst
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #1 skrivet: 21 maj-06 kl 10:45 »
Mitt bästa tips - vänta tills kompisen kommer tillbaka.

Näst bäst - dom där stockarna är säkert jättetunga, så börja med ett fyrkantigt block.

Ta det lugnt, anpassa hastigheten till stocken, och bli inte rädd när banden går av. Slöa band går lätt av och ger en dålig yta.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #2 skrivet: 21 maj-06 kl 15:14 »
Hallå!

Tack för tipsen! Tyvärr är det denna vecka som jag har tid att såga... Med ett sånt block går det att både köra " plain sawing " och " grade sawing ", så det låter bra!

Att stockarna är tunga gör inget för det sitter hydralisk stocklyft och stockroterare på sågverket.

Bladen är vassa och det finns både automatisk slipmasin och manuell skränkmaskin i ladugården!

Det jag inte kan,  är att få nått vettigt ur stockarna.. Jag följde med till fabriken där den är byggd och har varit med vid justering av sågbädd, blad e.t.c så jag har ganska klar bild över det rent tekniska.

Jag är rädd att man skrotar för mycket virke bara för att man är så oerfaren...

Ha det!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Holma_gord

  • Inlägg: 92
  • HolmaGården
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #3 skrivet: 21 maj-06 kl 19:06 »
kom till oss i skåne så ornar vi dina stock direkt!!
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #4 skrivet: 21 maj-06 kl 20:50 »
Kvartersågning är helt onödigt för ditt behov denna gång.

Här är en metod:
Lägg första skäret parallellt med märgen (så gott det går).
Det betyder att du måste höja upp toppändan på stocken.
Vill du ha bräder också kan du lägga några skär ca 1 tum med lite torkmån,
alternativt kör du med regelmått när du tar ut bakarna också.
Vrid stocken 180 grader och låt den ligga dikt mot bänken.
Ta bort baken på samma sätt som tidigare.
Försök få passande tjocklek så att du senare kan klyva blocket för att få ut t ex 2 tum 4 eller 2 tum 5,
med lite extra påslag för sågbladets tjocklek och lite torkmån.
Lägg en plan sida av stocken mot anhållet, lyft så sågen går parallellt med märgen och ta bort 3:e sidan.
Nu har du ett block med tre plana sidor.
Lägg stocken med den osågade sidan uppåt och skiva upp den i tvåtum tjocka plank.
Klyv sen planken till önskat mått.
Ta fram bakarna som du lagt åt sidan och såga bräder eller mera reglar av dessa.
Kanta bräderna genom att ställa ett antal okantade på högkant och såga, sen vända på allihop, spänna fast och kanta på andra sidan.
Läkt sågar du på samma sätt, inte en och en utan en hel bunt åt gången.

http://www.hs.halland.net/landsbygd/artiklar/050418%20Postningsteknik.pdf

http://www.traguiden.se/templates/Toolbox.asp?id=860
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #5 skrivet: 21 maj-06 kl 20:52 »
Ja, ja.... Det är ju bara drygt 120 mil.... ::) Jag kanske kan faxa ner stockarna så e-postar ni brädorna, eller?!  ;D
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #6 skrivet: 21 maj-06 kl 21:01 »
Hej Zeke!!

Nu har jag läst det en gång, men jag ska läsa det om och om igen och rita på papper så jag får kläm på det. TACK!

Ska kolla länkarna också, men det är som det är med modem.... :'(

Det var riktigt bra med tips från en som verkar kunna detta!!

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #7 skrivet: 21 maj-06 kl 21:27 »
Tjillevippens!

.pdf-filen var inte alls stor, MEN bra! Den andra länken hade också sina kvalitéer men verkar mest behandla industriell sågning.

Jag "backar och tockar"!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #8 skrivet: 21 maj-06 kl 22:36 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #9 skrivet: 22 maj-06 kl 08:10 »
Hej igen!

Tackar ännu en gång, Zeke.. :)

Hade tur, kompisen är hemma tills i morron, så vi ska ha lite undervisning ikväll!!

Håller med om kvartersågning, inget man behöver, men ska prova det på en stock bara för kul...

Nu tackar jag för mej. Återkommer ev senare med rapport.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #10 skrivet: 23 maj-06 kl 20:36 »
Hej!

Första stocken gav 15 st 2"4 och av dessa blev 9 st utan vankant i hela längden!!!! Jag tror det blev omkring 60-65 löpmeter! Jippie!

Nu håller jag på att rappla med de andra stockarna, men jag kunde inte tro att det behövdes sååå mycket tänkande för att såga plank! :o

Jag skivade en liten stock till brädor (3/4"4) men det blev inte bra, dom slog sej och blev sneda innan jag ens hunnit ströa dom.. Inte kul, men man lär sej hela tiden...

Bye.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #11 skrivet: 23 maj-06 kl 21:17 »
Jag har fått intrycker att det är en Wood-Mizer du lånar, kan det stämma?
Tänk om man hade en sån...
Klena stockar består till stor del av sk ungdomsved, som har just egenskapen att vilja vrida sig.
Inte alltid men ofta.
Ungdomsveden är de närmaste ca 5 cm kring märgen och den är vriden åt andra hållet än veden utanför.
Du vet ju att veden är alltid lite skruvformad i längsled.
Börjar man skiva uppifrån så kan det bli svårt att få rätt mått på nedersta plankan också.
Lite svårt att beräkna för bandet tar några mm för varje snitt.
Ändå är det lite mot en kedja eller klinga.
Såg en gång en visning med en Eco-såg, den har två små klingor stället för band, annars är den rätt lika.
Där sågade snubben nerifrån och upp, och lät planken ligga kvar.
När det var klart var alltså hela blocket kvar på bordet fast uppsågat i plank eller bräder.
Vet inte om det går med bandsåg utan att det nyper fast, men då borde det vara lättare att få alla måtten rätt, man bara höjer en eller 2 tum varje skär.
Verkar stocken ha tjurved, dvs om årsringarna ser tätate ut på en del av ändytan, så kan bräderna också slå sig.
Det kan också bli så att bandet börjar nypa eftersom stocken vrider sig när man sågar upp den.
Då kan det hjälpa att vrida stocken 90 grader mellan varje skär,
så löser man upp spänningarna i träet lite i taget.
Hur funkar bandet när det är sprötkvist?
Ibland kan dom börja klättra på en lutande hård kvist så att ytan blir lite vågig.
Lycka till med fortsatta sågningen!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #12 skrivet: 25 maj-06 kl 21:31 »
Hej Zeke!

Ja, det är en Wood-Mizer LT20 årsm. 2004. Vi åkte ner till Kolo i Polen och hämtade den med vår 90 Hk Passat... Polsk "rykdiesel", Omega Powerbooster och en KCR-box gjorde att vi snittade 77 km/h från Blekinge och upp, trots att bilen gått 45000 mil! ;D

Det du säger om att veden skruvar sej har jag aldrig hört förut, men man kan nog misstänka det när man ser vad som händer om man skivar en stock!

Snittet blir 2 mm så att jag räknar 5,2-10,4-15,6-20,8-o.s.v. om jag sågar 2".
Sen sitter det en flyttbar skala bredvid där man kan välja t.ex. 19 mm och sen bara flytta mellan sträcken så kompenseras det automagiskt för torkmån och blad. När jag sågar brädor 3/4"4 (19x100)så sågar jag 19 mm efter "automagiska" skalan medan jag sågar 100 efter mm-skalan. Detta betyder att jag sågar bredden på brädorna utan hänsyn till torkningen och så sågar jag 2"3, 2"4 o.s.v. också. Jag tror inte det har så stor spelaroll...

De stockar jag varit noga att vända på ofta har gett fint virke. Nu försöker jag köra med Wood-Mizers "quarter sawing", vilket _inte_ liknar kvartssågning där man sågar "i 45 grader". Egentligen är det kanske inte det heller, men jag vänder ofta och försöker tänka "quarter" *bifogar bild*

Kvistar märks inte mer än om man kör för fort och det är en stor/flera små kvistar. Då börjar motorn att ta i och tornet börjar att svaja lätt. Man känner det direkt och vrider ner potentiometern för matning och så slutar det att dumma sej.. Samma händer utan kvist om man kör för fort.

Bladen verkar tåla vad som helst; råkade köra in i stålarmen som man spänner stocken emot, och det lät illa. Jag fortsatte stocken ut och bytte sen blad, men det är så små skador att det lätt går att slipa till! Bladen i sej är inte dyra. Enligt kompisen kostar dom ung. 130-140 svenska kronor.

Det är roligt att få feedback på det man gör, man lär sej mera och ibland nickar man igenkännande!  :)

Tack för idag! Nu är det uppehåll i sågningen till nästa vecka!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #13 skrivet: 25 maj-06 kl 21:46 »
Hej igen!

Bifogar en bild från väntan på färjan i Gdynja, Polen.

Den blev Polskreggad och försäkrad där nere, sen blev det en reg. besiktning här hemma och svenska skyltar.

Det är en 3cyl diesel som sitter där uppe.

/P
« Senast ändrad: 25 maj-06 kl 21:51 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #14 skrivet: 25 maj-06 kl 22:28 »
Intressant det du skriver om bandens hållbarhet.
Fördelar med band är smalt sågsnitt och snabbhet,
men det brukas tas upp som en nackdel att banden lätt blir slöa.
Det är ju alltid viktigt att undvika föroreningar i barken, men t ex Logosol brukar föreslå
att man först blockar med kedja och sen sågar upp blocket med bandsåg.
Men deras band är nog klenare också.
Funkar det skapligt med band så är det klart intressant alternativ.
Ett annat är just Eco-sågen som jag skrev om tidigare.
http://www.ecosagen.se/ecos1.htm

« Senast ändrad: 25 maj-06 kl 22:28 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #15 skrivet: 26 maj-06 kl 17:38 »
Hej!

Jag har kollat länken, och rent tekniskt skulle jag nog föredra en hybrid med bandsåg och en gejder på var sida (för ökad stabilitet) och sen ett påbyggt kantverk, men ett som klarar 2"-plank.

Wood Mizers blad är nog bra, dom gör dom själv. Såg processen nere i Polen. Men visst, 4-5 stockar är nog för att såghastigheten ska sjunka och det är dax att slipa en aning...

Slipmaskinen är ju bra för den är gedigen och slipar med oljekylning. Sen är den automatisk så har man startat den så stannar den när bladet gått hela varvet.

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #16 skrivet: 26 maj-06 kl 17:52 »
Aha, dom har alltså en fabrik i Polen också!
Jag tänkte just att det var ett ovanligt ställe att köpa begagnad bandsåg på.
Det blir förstås billigare att importera själv än att köra genom svenska agenten.
Upphängning av sågen på bara ena sidan som Wood-Mizer har kräver en mycket vridstabil profil,
men jag tror dom har bra kläm på det.
VM verkar göra mycket genomtänkta maskiner.
Kantverk som Eco-sågen har är ju galant, en färdig bräda på en körning, men det kostar säkert en hel del.
Säkert bara lönsamt om man har sågning som närmast heltidssyssla.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #17 skrivet: 26 maj-06 kl 18:41 »
Tjabba!

Att vi hämtade det i Polen direkt var inte för att "lura" generalagenten på pengar, utan ett annat skäl. Det var väl mera så att Wood Mizers ägare valde den lösningen. (ask no more, please)

Jag tror att det är den tunga dieseln som gör tornet lite svajigt, det blir en himla vikt på ena sidan... En lättare motor skulle nog göra susen, tror jag. Men kör man lungt och smyger in i stocken och sänker farten genom stora kvistar så är det inga problem alls.

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Bästa" sågteknik/utbyte??
« Svar #18 skrivet: 26 maj-06 kl 20:07 »
Elmotor är väl oftast bäst.
Relativt sett lätt, tyst, billig i drift, underhållsfri.
Oftast behövs skotare för att köra fram virket, då kan den lika gärna köra till ett ställe med ström.
Inte alltid så lätt i glesbefolkade Norrland kanske.
Det finns hydrauldrivna bandsågar också, som kan drivas med traktor eller el via motordriven pump.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser