Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  golvvärme i kombination med luftvärmepump  (läst 4839 gånger)

anemone59

  • Inlägg: 89
golvvärme i kombination med luftvärmepump
« skrivet: 14 sep-10 kl 22:07 »
Är det någon som har erfarenhet av denna kombination.
Finns det några tydliga för- eller nackdelar?
Vilken temperatur kör ni i så fall på golvvärmen för att få ut en bra effekt?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: golvvärme i kombination med luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 22:50 »
Hmm...syftar du på en luft/luft-värmepump kombinerad med golvvärme som får sin energi från annat håll (t ex elektrisk golvvärme eller vattenburen golvvärme i kombination med vedpanna)?

Eller är det frågan om att låta en luft/vatten-värmepump mata vattenburen golvvärme?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: golvvärme i kombination med luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 07:04 »
Bra idé. - Man har övertryck i rörslingorna som man matar med inomhusluft med en kompressor vars drivaxel också får ta vara på tryckfallet där man släpper ut luften utomhus.

Om det går att utföra med t ex excenterskruvpumpar på axeln, beror på hur långt man kommit i precision i tillverkningen. - Opcon heter ett företag som kanske har grejorna som behövs.

« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 07:10 av Bo »

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: golvvärme i kombination med luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 15 sep-10 kl 09:00 »
Undrar vad Du menar? Är det en kombination av luft-vatten värmepump och golvvärme så kan jag se en fördel. lv-pump ger ju inte så hög vattentemperatur och golvvärme kräver inte så hög vattentemp.
Det bör alltså fungera bra ihop.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser