Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off topic  (läst 2910 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Off topic
« skrivet: 01 jul-07 kl 14:14 »
kom att tänka på att destillerat vatten ju inte leder ström och regn är ju destillerat vatten.

Har alltid haft för mig att blixten slår till där det regnar som värst eftersom den då leds via regnvattnet men det hänger ju inte ihop.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Off topic
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 20:06 »
Blixten hoppar genom luften. Det är fråga om överslag mellan två saker med olika laddning. Blixten skapar en joniserad kanal i luften som den hoppar igenom.
Jämför med vanlig statisk elektricitetr, du kan ha handen flera milimeter från ett laddat föremål och ändå få en stöt och då är det ändålåg spänning och låg ström som det handlar om.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

  • Inlägg: 4238
Min idé
« Svar #2 skrivet: 04 jul-07 kl 22:21 »
har ju alltid stämt med erfarenheten: det är där det regnar som värst, blixten slår ner.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Kan det inte vara så att
« Svar #3 skrivet: 04 jul-07 kl 22:50 »
det är regnet och stromen som är inuti åskmolnet som skapar de stora laddningarna.
Regnet når marken på samma ställe som åskmolnet har sina största laddningar.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Off topic
« Svar #4 skrivet: 04 jul-07 kl 23:33 »
Hej!

Som gammal labkemist påstår jag att regnvatten är betydligt smutsigare än destillerat vatten.

Däremot minns jag inte hur ledningsförmågan skiljer sig mellan dem.

Edgar

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Off topic
« Svar #5 skrivet: 05 jul-07 kl 00:52 »
Hej!

Som gammal labkemist påstår jag att regnvatten är betydligt smutsigare än destillerat vatten.

Däremot minns jag inte hur ledningsförmågan skiljer sig mellan dem.

Edgar

Jag bara väntade tills någon annan tog upp det. Regnvatten är inte så rent som destillerat vatten, och leder el, men inte särskillt bra. Rent vatten "ultrarent vatten", använder man sig av bla för kylning av tyristorstaplar vid likströmskabelöverföring utmed havsbotten från olika länder. Vattnet i dessa fall är i stort sett en isolator.

Blixten, -arna sker på ett sätt som om jag förstått det  har med andra orsaker tillhörande laddningar i och ur olika luftlager med olika laddningar. Vi är ständigt omgivna av elektriska fält som kan vara betydande i KV räknat.

Det är säkert många som har, och funderar på hur vi skulle kunna ta vara på den enorma energi som blixturladdningarna har, för en mycket kort stund. Men vattnets betydelse för blixtarna tror jag är av försumbar betydelse, däremot det elekrostatiska fältens förändring vid blixturladdning, tror jag kan ha sin förklaring att framförallt under och efter åskan det plötsligt börjar ösregna.

Detta skulle kanske kunna vara en förklaring till varför vissa människor med tex ledvärk, känner förändringarna av förändringarna ((elektriska) innan åskväder, tryckförändringar m.m.)

En annan sak när det gäller åskväder som de som bott eller bor på landet säkert iakttagit är, fågelsången tystnar innan ovädret kommer. Det är mycket som finns omkring oss av både elektrostatiska fält, och magnetfältsförändringar som vi inte märker, men som går att mäta.

Däremot tror jag att det skulle kunna vara intressant att veta, hur uppstår de här olika laddningarna, vilka mekanismer handlar det om. Man kanske skulle tillverka textilier som skulle "klä" in oss likt en Faradays bur, med jordlina genom skosulan ? Mot värken menar jag.

Leif


eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Off topic
« Svar #6 skrivet: 05 jul-07 kl 22:10 »
Varför leda bort de naturliga laddningar som finns? Jag går varje dag i arbetet klädd i kläder som både undviker att bli uppladdade och samtidigt leder bort laddningar. Inte blir jag något bättre av migränen för det  :P
ESD skador kan inträffa vid spänningar över 16V för vissa komponenter.
Jag har skor med jordlina men man försöker hålla sig över 50kOhm för att undvika för hastiga strömmar.

Jag har minne av en beskrivning över hur åskväder bildas. Men den är gammal så nya rön kankse kommit.
Förenklat skulle detta funka så här.

Vattendroppar som finns inne i det turbulenta molnet har olika lddningar på ytan och i kärnan. Dessa fryser till IS, Men bara på ytan. och innehållet rinner ur.
Vattnet och isen far åt olika håll och på så sätt laddas över och nedre delen av molnen till olika laddningar. De flesta blixtar går innuti molnen och några slår ner i marken. Rymdfarare har även sett blixtar som går uppåt ovanför åskmolnen.

Jag upplevde ett fantastiskt åskväder för ett par år sedan där det stora mörka molnet som var städformat hade blixtar som vandrade på utsidan och i bland täckte molnet som ett nät. En enorm upplevelse som flera såg från olika platser.

För att vatten skall leda elektrisitet skall det vara blandat med salter. Övrig "skit" lär inte påverka konduktiviteten.





Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Off topic
« Svar #7 skrivet: 05 jul-07 kl 23:52 »
Enligt Uppsala Universitet:

Blixten börjar genom att en blixtkanal byggs upp genom stötjonisation i etapper på ca 30 meter åt gången. Blixtkanalen är inte bredare än en penna men kan vara mellan 5 och 10 km lång. När kanalen är klar sker en huvudurladdning från marken till molnet. Huvudurladdningen genom blixtkanalen sker med en hastighet av 30 000 km/s, vilket är en tiondel av ljusets hastighet.
Skenet från den upphettade luften utgör det vi kallar blixt.
I samma blixtkanal sker i regel flera urladdningar med någon tiondels sekunds mellanrum.
Detta kan man ofta iaktta, blixtljuset fladdrar. Befinner man sig nära blixten kan ögonen ta skada av det starka ljuset, speciellt nattetid när pupillen är stor.
If it doesn't work, chrome it!

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
Destillerat vatten
« Svar #8 skrivet: 15 dec-07 kl 14:59 »
Vad händer om man fyller ett batteri med vanligt kranvatten? Förstör man det eller får man det bara att läcka ström ?

jenses

  • Gäst
Re:Off topic
« Svar #9 skrivet: 15 dec-07 kl 15:38 »
kranvatten innehåller ju inte bara vatten,
utan t.ex. också klor.
Och det är kloren som ställer till med problem (påstår iaf wikipedia)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Off topic
« Svar #10 skrivet: 15 dec-07 kl 17:40 »
Kranvatten innhåller dessutom olika mineraler. Fyller man på ett batteri med kranvatten så förstörs batteriet obönhörligen. En dålig idé alltså. Håll dig till destillerat vatten eller avmineraliserat vatten, s.k. batterivatten.
If it doesn't work, chrome it!

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Off topic
« Svar #11 skrivet: 15 dec-07 kl 23:19 »
Kranvatten innhåller dessutom olika mineraler. Fyller man på ett batteri med kranvatten så förstörs batteriet obönhörligen. En dålig idé alltså. Håll dig till destillerat vatten eller avmineraliserat vatten, s.k. batterivatten.

Just det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser