Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga håret.  (läst 4050 gånger)

Ganja_Souljah

  • Gäst
Färga håret.
« skrivet: 24 jul-08 kl 14:04 »
Hej!

Jag skulle vilja prova färga/tona håret lite, men vill inte ha en massa kemikalier och annat skit i håret.
Jag har hört att man kan färga det med hjälp av att göra dekokter på olika sorters örter.. Är det någon som vet vilka örter/annat man ska/kan använda för att få olika färger?

Är högst tacksam för snabba och bra svar!


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Färga håret.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-08 kl 14:56 »
Vet att man kan använda bla  kaffe, lök, kamomill, men hur man går till väga för att få färg på håret vet jag inte.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Färga håret.
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 06:30 »
Ska du ha färg så är det henna med diverse tilbehör som citron, kaffe etc,det är väl det vanligaste.

Ska du bleka det så är det citronsaft som gäller och sen ut i solen några timmar, mycket effektivt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Färga håret.
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 08:28 »
Har du långt fint hår låt bli att färga.
Allt bryter ner håret. :-\
Vare sig det är  från affären eller naturen.
Hedemorahöns

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Färga håret.
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 09:16 »
Jag brukar inte besöka någon frisör väldigt ofta, ca en gång per år. Sist jag var där frågade hon om jag inte skulle ha färg, denna skulle gå att tvätta bort vid nästa hårtvätt, och att det inte skulle kosta extra, utan hon hoppades att jag skulle bli så nöjd att jag skulle köpa med mig hem, för det skulle vara lätt att göra behandlingen själv.

Jag frågade vilken färgton, hon hade tänkt sig, och hennes svar förvånade mej. "Samma som du redan har".

Jag tyckte det var  lite roligt svar, så jag gick med på att göra det.

Hon tog fram en behållare som liknade ett större saltkar, och började pudra håret. Det rök lite omkring huvudet, och sedan blåste hon håret.

Jag fattade inte förrän efteråt att det inte var HÅRET som hon avsåg att färga utan HÅRBOTTNEN på de ställen det har börjat bli glest.

Det kändes konstigt att se sig i spegeln, jag såg ju lätt fusket, och tvättade bort det när jag kom hem.
Jag fick för mig att det snarare skadade min "image" eftersom det gav en signal om att jag brydde mig mycket om mitt glesa hår, så pass att jag nödtorftigt sökte dölja det.

Jag menar nog att de flesta åtgärder för att se bättre ut, är både ett bedrägeri mot sig själv, som mot sin omgivning, man blir inte en bättre människa genom att skaffa en annan fasad, förbättringsarbete pågår, men det är mer på insidan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Färga håret.
« Svar #5 skrivet: 03 aug-08 kl 10:27 »
Ett sånt där flintfärgningskit sålde de på Amazing Discoveries på 80-talet. Underbart TV-program. Min kollega maratonsåg alla avsnitt för ett tag sedan. Programledaren Mike Levey dog för några år sedan.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Färga håret.
« Svar #6 skrivet: 03 aug-08 kl 12:47 »
Nyfiken.
Såg det äkta ut ??
Hur blir det om det regnar på knoppen  ???
Rinner  pudret av då   ::)
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Färga håret.
« Svar #7 skrivet: 03 aug-08 kl 13:05 »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Färga håret.
« Svar #8 skrivet: 03 aug-08 kl 13:31 »
Ersätta håret med en skiten hårbotten är svårt, vill du veta hur det ser ut så var vaksam på herrarna i TV talkshows soffor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser