Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energilagring  (läst 4966 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Energilagring
« skrivet: 06 mar-06 kl 16:40 »
i tryckluftkärl kunde väl vara ett billigare, pålitligare och miljövänligare alternativ än batterier.

300 bars tryck är normalt och då får man in 15 kubikmeter luft i en 50-liters behållare.

Det blir runt 65 kilowattimmar. - Nej, tyvärr det blir bara en bråkdel därav inser jag efter noggrannare begrundan. - Runt 3 kWh.

Då behövs det bara en effektiv kompressor och en lika effektiv air-motor eller turbin när man skall generera 250 volt 50 hz växelström ur ett luftflöde.
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 20:53 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238
Det har påpekats
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 17:25 »
att mycket av kompressionsenergin går förlorad som värme men sedan innan man släpper tryckluften genom turbinen, kan man ju upphetta den för att få dubbla volymen och därmed dubbla effekten, så får man väl tillbaka det man förlorade.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Energilagring
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 18:17 »
Får man tillbaka förlorad energi genom att tillsätta mer energi?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

  • Inlägg: 4238
Man tillsätter billig värme
« Svar #3 skrivet: 06 mar-06 kl 18:39 »
för att dubbla utbytet av högvärdig energi. T ex genom att låta utloppsröret passera genom vedbrasan.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Energilagring
« Svar #4 skrivet: 06 mar-06 kl 19:00 »
Om volymen ökar så minskar tätheten, därför får man inte ut dubbel effekt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

  • Inlägg: 4238
Jo. trycket är ju detsamma
« Svar #5 skrivet: 06 mar-06 kl 19:48 »
Laval-munstycket uppfanns för hundra år sedan just för att ge perfekt ekonomi åt ångturbinen genom värmetillskott vid utblåsningen, om jag minns rätt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Energilagring
« Svar #6 skrivet: 06 mar-06 kl 22:21 »
Man kan inte förbättra nåt som inte finns.
Densitetsminskning vid uppvärmning är ett faktum.
Det är därför jetmotorer har bättre dragkraft vid kyla.

Är det inte tryckluft man tillsätter i ett lavalmunstycke, för att hålla ihop ångstrålen i sidled?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

  • Inlägg: 4238
Tänk dig
« Svar #7 skrivet: 07 mar-06 kl 02:32 »
att du har ditt tryckluftförråd i en cylinder med en kolv som tyngs ner med en massa kilovikter. Lyfter du bort dem en och en, stiger kolven etappvis tills alla vikterna är borta och lufttrycket bara bär kolven.

Vilken energi i kilopondmeter du hade lagrad kan du då mäta genom att lägga ihop de nivåer du lyfte bort vikterna på.

Värmer du luften i cylindern till 300 grader, lyfter du vikterna till dubbla höjden.

Bo

  • Inlägg: 4238
Ett bättre svar
« Svar #8 skrivet: 07 mar-06 kl 17:33 »
om man tänker sig en luftstråle som driver ett turbinhjul är att med uppvärmning ökar utblåsningshastigheten och därmed den rörelseenergi som förmedlas.

Att istället strypa utloppsröret för att få hög hastighet på strålen (när luften avkyls p g a tryckfallet) tror jag inte på.

Om man tar ut energin via kolvar i cylindrar, ser man att arbetet blir direkt proportionellt mot luftens volym som beror direkt på absoluta temperaturen av luften man släpper dit.
« Senast ändrad: 07 mar-06 kl 18:23 av Bo »

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Energilagring
« Svar #9 skrivet: 09 mar-06 kl 03:42 »
lagra energi i bränd gips eller kalk.

gips 250kWh/ton
kalk 325 kWh/ton

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

  • Inlägg: 4238
Värmeenergin
« Svar #10 skrivet: 09 mar-06 kl 05:28 »
kan man enkelt lagra i sin vedbod. Här pratar jag om energilagret som behövs till ens lampor och eldrivna apparater

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Värmeenergin
« Svar #11 skrivet: 09 mar-06 kl 13:45 »
kan man enkelt lagra i sin vedbod. Här pratar jag om energilagret som behövs till ens lampor och eldrivna apparater


Då man släcker kalk får man tillbaka över 400 grader.
Kalken kan alltså driva en ångmaskin/turbin/sterling med generator och ge bra verkningsgrad.
Kalken kan du återladda resten av ditt liv.
Kan du sätta upp vindkraft kan du lagra energin under hela året och  få både värme och el på vintern.

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=53;action=display;threadid=7034;start=0

Regards Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

  • Inlägg: 4238
En vedbrasa ger högre temperatur
« Svar #12 skrivet: 09 mar-06 kl 16:45 »
men det är inte alltid man behöver värme då man behöver el.


magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:En vedbrasa ger högre temperatur
« Svar #13 skrivet: 09 mar-06 kl 23:48 »
men det är inte alltid man behöver värme då man behöver el.

Då man genererar el tex på sommaren med ångan, gäller det att ha en ordentlig fläkt som ventilerar ut överskottsvärmen från generator rummet då detta bör vara placerat mitt i huset för att maximera verkningsgraden på vintern.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

  • Inlägg: 4238
Å andra sidan
« Svar #14 skrivet: 11 mar-06 kl 02:22 »
mycket av kompressionsenergin går förlorad som värme men sedan innan man släpper tryckluften genom turbinen, kan man ju upphetta den för att få dubbla volymen och därmed dubbla effekten, så får man väl tillbaka det man förlorade.

skall man ändå elda varje gång man vill ha ström, behövs ju inget energilager. Turbinen kan ju då drivas med en ångstråle man får genom att trycka ut vatten i ett rör som går genom eldhärden.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Energilagring
« Svar #15 skrivet: 18 mar-06 kl 09:38 »
-"Mycke väsen för lite ull" sa kärringen när hon klippte grisen.

Ser inte riktigt nyttan med tryckluft istället för batterier.

Batterier måste bli billigare,  pålitligare och säkrare.

Om man vaknar upp med sängen full av grunkor för 300 bar's tryckluft, inklusive kompressorer och motorer så är det en helt annan sak, men...

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Bo

  • Inlägg: 4238
Alla batterier jag sumpat
« Svar #16 skrivet: 18 mar-06 kl 14:17 »
genom åren har säkert kostat mer energi att framställa än vad jag sammanlagt fått ur dem. Det finns ju inget känt sätt att sköta dem rätt.

Jag har nästan gett upp tanken att lagra el och är nu mera inställd på att elda en liten brasa för att få energi till en generator, när jag behöver ström.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Energilagring
« Svar #17 skrivet: 18 mar-06 kl 14:27 »
Citera
Jag har nästan gett upp tanken att lagra el och är nu mera inställd på att elda en liten brasa för att få energi till en generator, när jag behöver ström.

Man kanske skulle komma till skott nångång och testa gengasdriven stationär förbränningsmotor,
som driver en elgenerator och där värmen från kylvatten och avgasvärmeväxlare bidrar till uppvärmning.
Det bygger på väl känd och enkel teknik, och man kan bygga ihop det mesta av billiga skrotdelar.
« Senast ändrad: 19 mar-06 kl 08:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Energilagring
« Svar #18 skrivet: 18 mar-06 kl 20:59 »
Hei, gutter!

DÄR håller jag med Zeke (och stirrar mej snurrig på hans avatar)!

Nu triggar jag! Det är bara en burk med "KomSejFör" som fattas...

Fel tråd och hela kittet, men en skön idé är det onekligen!!

Ha det gött, ät älgkött!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Ståhl

  • Gäst
Re:Energilagring
« Svar #19 skrivet: 27 mar-06 kl 18:08 »
"Kom sej för" på burk....vilken affärside'..... :P....skulle sälja som smör i solsken....då kan man köpa svindyr energi hur man vill sedan :P

Annars håller jag nog med Bo om att ved är ett billig ackumulerad solenergi....liksom havre...

Fast kortsiktig lagring lämpar sej nog bäst i vatten=billigt,berövat,säkert.......alternativt olja eller något annat flytande som jag inte känner till ???.....som kanske kan lagra lite högre temperatur på ett enkelt sätt.....känns som trycklagring blir lite väl kortvarigt :-\.....och kanske lite farligt :-\.....värmelagring gör också att det går att tillföra energi från många olika typer av energikällor och framförallt billig sol energi på sommaren.

 :-[...sedan kom problemet ....el....finns det något alternativ :-\.....jobbigt att bygga om alla el apparater till direkt värmedrivna.....eller ???....tror jag hoppar över det :-[...tror det skulle bli lite varmt på sommaren med alla förluster från alla apparater...svettigt.

Okey....då var vi där igen :-\.....driva generator.

Gengas..... :-\kanske...batterier :-\helst inte(håller med Bo där)...men om jag inte är hemma på hela dagen.....vad händer då :-\....får jag ställa in alla klockor på alla elekriska apparater....krävs ett rejält gengas aggregat!
Vågar man lita på en sådan anläggning ???

O så får man nog bygga sej en pool att "skålla" fläsket i för all överskottsvärme på sommaren ::)

Nä.....det måste gå att utvinna energin i ackumulatortankarna till el ???....det finns ju energi för att värma ett helt hus.....det är ju bara att räkna Kilowatttimmarna som är lagrade......jag kan ta ganska stora förluster ......ved är billigt...el är dyrt :-\

Eller som någon sa här inne......det är för billigt med el för att det ska utvecklas något alternativ.
Fast jag fortsätter nog hellre fundera med en billig elräkning än en dyr ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 4 användare (2 dolda)
Hans Hultén, Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser