Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmluftsmaskin på nytt sätt  (läst 9297 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Detta begrep jag:
« Svar #20 skrivet: 27 mar-06 kl 18:39 »
"den dubbelverkande fyrcylindriga varianten." men dina förbättringar blev jag inte klok på.
« Senast ändrad: 27 mar-06 kl 18:40 av Bo »

Ståhl

  • Gäst
Re:Idealiskt för hempularen
« Svar #21 skrivet: 27 mar-06 kl 18:54 »
som vill ordna sin egen strömförsörjning. Turbinen kan ersättas med en kugghjulspump som man trycker olja fram och tillbaks genom och de två luftbehållarna kan alltså bestå av höga rör med oljan längst ner. Detta för att turbiner ger lägre verkningsgrad. En vippventil räcker för att ge flödet samma riktning genom pumpen.

De mest avancerade detaljen därefter blir den dubbelverkande vätskepumpen och övertryckssäkringen.

Koppar- eller mässings-rör är bra för att dess specifika värme är så lågt. - 0,1 gånger vattnets.

Detta tror jag kan funka fint.... ::)gillar enkla direktverkande prylar.
Har du räknat något på det ....jag menar lite grovt......vilka volymer vi pratar om på behållarna.Det fina med din lösning är att man kan använda ädelgas i behållarna om man vill.
Skulle nog vilja komplettera med två behållare till som jobbade växelvis.
Men det kanske du tänkt ock :-[....för att få ett jämnare flöde o låta det ena paret ladda om medan det andra jobbar.
Funderar på om man inte borde ha en kolv mellanoljan o gas (:-[ jag vet,helst så lite delar som möjligt)för att få koll på nivåerna......men kanske även för att sköta pumpningen av värme o kyl mediumet....fast det kanske går att ha inuti behållarna för att kunna hålla dom täta ???

Liknar ju lite ackumulatorer som sitter i hydraulsystem....dom finns ju som kolvtyp....kanske något att exprimentera med ???

Ståhl

  • Gäst
Re:Detta begrep jag:
« Svar #22 skrivet: 27 mar-06 kl 19:02 »
"den dubbelverkande fyrcylindriga varianten." men dina förbättringar blev jag inte klok på.

 :-[...kanske inte funkar men.....jag var mest ute efter att få ett tätt utrymme på varma sidan........för att kunna bygga upp högre tryck kanske lite långsammare.......genom att sätta back ventil mot kall sidan ock sedan släppa ut värmetrycket till kall sidan först när kolven nått nedre läge......genom portar i sidan på cylindern.

Vet inte om det gör så stor verkan men :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser