Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakmaskin  (läst 3127 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Bakmaskin
« skrivet: 27 sep-18 kl 18:41 »
Äntligen kommer jag överens med min bakmaskin.

Efter mängder av underliga bröd i min billiga Bakmaskin från Netto så tycker jag det börjar likna bröd.

Man måste vara noga med fingervarm 37 gradig degvätska Förmodar jag.
Sen mäta ganska noga,inte häva i för mycket frön ock havregryn,kli mm.Då gnäller maskinen.
Sen ska det bli en degboll som snurrar runt. Inte som sockerkakssmet.

Sen använder jag 1/4 dels färsk jäst upplöst i degvätskan. Skulle det jäsa högt mot locket så lägger jag in ett bakplåtspapper så inte degen fastnar i locket.

Sen har jag ett trix.Jag kör en stund på program 5 sen stänger av 10-15 min. eller nåt. Kollar så det ser ut att jäsa. Sen slår jag på program 5 igen ock låter maskinen fixa allt.

Det blir i stort sett ingen disk, det känns skönt..
Brödet blir rätt fluffigt. Men lagom tuggmotstånd.

Jag är lite återhållsam som sagt med havregryn, kli,frön osv inte för mycket av det.
Russinen hackar jag, om jag nu vill ha russin i.

Lite mat-soya gör brödet mörkare. Man behöver inte ha i salt då heller.I en del recept står det honung. Men sirap funkar.
Lite rågmjöl eller annat mjöl gör brödet intressantare.

Ja, sen någon brödkrydda i. Degvätskan är oftast vatten.
Står det smör/margarin kan man lika gärna ta olja.Det duttar jag i utan att mäta.

Blir det en lös deg, Häv i mer av mjöl.
Sen kan man ju tycka att brödet blir sladdrigt ock mjukt om det är färskt. Lite svårt att skära Men det blir bättre om det får ligga till sig. Helst skulle jag vilja ha en "gerlåda" för bröd. Så skivorna blir lagom tjocka. Det kanske går att konstuera en sådan låda. Fyndiq hade i plast. Men rätt dyr. 159kr eller nåt.


Sen om brödet blir likadant, som en ful klump. Det bryr jag mig inte om. Bara det smakar bra. Det duger till jobbmackorna ock att äta hemma.

Jag skulle kunna tänka mig att prova rörd kardemummakaka i maskinen någon dag, det måste vara favoritkakan nr 1. kanske skulle man prova stött kardemumma i matbrödet med? Jag gillar den kryddan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Bakmaskin
« Svar #1 skrivet: 29 sep-18 kl 18:02 »
Jag provar 1/8 dels bit färskjäst nu. Det jäste men tog längre tid. Långtidsjäsning kanske nu då. Fast det gick rätt fort ändå.

  Man provar ständigt i fall det ska bli ännu bättre. Sitta med brödsmulor på skjortan på jobbet när man käkar är ju inte så kul. 

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Bakmaskin
« Svar #2 skrivet: 04 okt-18 kl 17:11 »
Fast emellanåt har jag fått någon torr smula i halsen så jag hostat hysteriskt. Kanske får mäta mjöl osv lite nogare så inte brödet blir för torrt. Kanske mer olja i med.
Kardemummasmaken funka inte riktigt sist. Jag får ha i mer av det.. Lite nyfiken på morotsbröd med.

Jag har sett manuella skärmaskiner för bröd på sec. Sån där man vevar för hand.   Lite nyfiken blir man. Någon gång borde jag få till det perfekta brödet.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bakmaskin
« Svar #3 skrivet: 27 okt-18 kl 10:22 »
Har en gammal balmaskin som åker fram ibland, den sköter sig själv. Använder torrjäst och lägger i ingredienserna på kvällen ställer in tid och på morgonen har jag färskt bröd. Funkar helt ok.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 5 användare
fri, tuslus, Jon.b, skogskälla, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser