Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kulvert och varmvattenautomat  (läst 1506 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Kulvert och varmvattenautomat
« skrivet: 01 jan-19 kl 22:09 »
Jag spånar på värt nya värmesystem.

Det kommer bli pellets (initialt och sen ved). Pannan och tankarna ska stå i ladan och värmen ledas in i kulvertar. Utrymmet är begränsat i boningshuset så jag tänkte skaffa en varmvattenautomat för att få fram varmvatten från värmesystemet, således ingen vvb.

Nån som har erfarenhet av varmvattenautomat? Det verkar finnas två vanliga varianter. En med det klämkäcka namnet ”Ackvavarmt” och en som kommer från Nibe.

Mina frågor:

Hinner de med att producera varmvatten?

De måste ju förbruka mycket varmvatten från värmesystemet för att ge tappvarmvatten, hur funkar det om man har kulvert. Det blir ett ganska stort motstånd i rören (beroende på rörens diameter såklart, jag tänkte använda största storleken). Skulle det låta mycket i rören? Skulle tillräckligt med vatten kunna komma fram?

Stort tack på förhand

/E

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kulvert och varmvattenautomat
« Svar #1 skrivet: 01 jan-19 kl 22:46 »
I mitt förra hus hade jag kulvert från pannan i garaget till huset som hade golvvärme.
Jag hade två kulvertrör med 42 mm kopparrör vardera till värmen och hade ca 40 grader på vattnet.
För tappvarmvatten hade jag ett kulvertrör med två 28 mm kopparrör, som det cirkulerade i och temperaturen var ca 80 grader
Nu vet jag inte om det är lämpliga dimensioner, jag tog det jag fick tag i på skroten till lämpligt pris.

Hade plattvärmeväxlare både för uppvärmning och tappvarmvatten i huset och det funkade bra.
Byggde själv av diverse skrot och tydligen byggde jag varmvattenautomat utan att jag visste om det.

Bild på rostfria plattvärmeväxlare som jag köpte på skroten. Googla på plattvärmeväxlare så hittar du massor, finns ofta begagnade på skroten, har även sett dom på Tradera.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kulvert och varmvattenautomat
« Svar #2 skrivet: 02 jan-19 kl 10:18 »
Plattvärmeväxlare finns också i varenda skrotad bergvärmepump.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Kulvert och varmvattenautomat
« Svar #3 skrivet: 04 jan-19 kl 13:06 »
Varmvatten och kulvert låter inte bra.
Sätt in en vanlig elberedare i närhet till vattenförbrukningen.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Kulvert och varmvattenautomat
« Svar #4 skrivet: 25 sep-19 kl 22:03 »
Grymt tack för tipsen.


Det har tyvärr inte blivit något varmvattensystem än. Blivit en ny familjemedlem istället.

Återkommer om jag har något värmesystem.

/E


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser