Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera gammal ladugård?  (läst 9947 gånger)

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Renovera gammal ladugård?
« skrivet: 06 jan-08 kl 14:57 »
Vad ska man göra åt detta? Taket ska bytas,men det kan ju inte göras innan man lyft upp den här härligheten,eller? Och hur gör man det?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 15:15 »
Det där ser vär relativt bra ut, knuten är hel och virket ser rätt friskt ut.
Taket är ju viktigast, är det tätt så är det ingen panik men läcker det går förfallet fort.
Man behöver inte vänta med taket tills syllen är lagad, taket är viktigare.
Här finns en del tips om syllstocksbyte: http://www.alternativ.nu/brors/syllstocksbyte.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 15:29 »
En bild till.....
Finns det inte risk att taket går sönder sen om man börjar lyfta huset för att om jag fattat allt rätt renovera underifrån?
Om taket: Tvåkupigt tegel i dagsläget. Kan man använda samma tegel igen eller är det köpa nytt som gäller? Är det helgerån med plåt?
Funderar på att leja bort.Är det någon som vet vad detta kan kosta?
Jag jobbar gärna med har inte kunskapen.....

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 15:30 »
Det hade ju varit bra om jag fått med bilden:-)

Mirami

  • Inlägg: 450
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 15:39 »
Snälla , snälla..inte plåt!
Tänk vilket helgerån på själen...att njuta av gamla byggnaders
skönhet ger ju så mycket i vardagen...
Som jag förstått det så kan man använda gammalt tegel...det som är helt..
men mina tankar är inget att förlita sig på...vad gäller det..

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-08 kl 15:44 »
Det är snyggt med tegel, och tvåkupigt tegel för komplettering får man nästan till skänks.
På en såpass smal lada är det knappast något problem med bärigheten heller.
Men jag föreslår ett undertak av härdad träfiberskiva (masonit), som säkerhet ifall (eller rättare när) tegelpannor fryser sönder.
Undertak behövs även om man byter till plåt, för att undvika skador på takstommen av kondens.
Taket är såpass flexibelt att det inte går sönder, även om man lyfter med domkraft i nåt hörn för att byta syllstockar.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 16:15 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 16:29 »
Härdad träfiberskiva låter smidigt. Håller det att gå på? Det är drygt en meter mellan varje takstol.18 st sammanlagt. Lägger man takpapp på det och sen reglar?
Hmm,det är klart det blir tegel;-)
Det blir nog takbyte till våren,det klarar jag kanske själv.....

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 18:30 »
Finns det undertak av spån så låt den för allt i världen få ligga kvar (om den inte är totalt förstörd). Skivor och framförallt papp är inte alls lika flexibla så även om takpannorna klarar sig så lär det bli sprickor i pappen. Detta har jag råkat ut för själv. Dessutom tar spån upp eventull fukt och läckage på ett bra sätt.

Det enklaste är att bara justera och komplettera det som är dåligt och komplettera med "nya" pannor. Då slipper du göra nått större på 10 år. Om det nu inte är värre än det ser ut.

Som en parantes är ett billigt plåttak betydligt bättre än ingenting eller grävskopan...

Angående kostnader så byter du rubbet med bortlejd arbetskraft så får du betala 200.000 kr. Gör du småfix själv klarar du dig på 5.000 kr...

Lycka till! Den ser fantastiskt fin ut!

ES
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 18:32 av ersam »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 18:59 »
Visst, var rädd om eventuellt spåntak, och det kan kompletteras med masonit eller takpapp där det är trasigt.
Masonit håller inte att gå på i sig självt, och det behövs ingen papp på masoniten,
den ska bara skydda mot stänk som kommer in mellan takpannorna.
Var förresten rädd om nockpannorna, såna är lite knepigare att få tag på begagnade.
Ta en bit tak i taget så storknar du inte.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 19:13 »
Det finns en speciell grön masonite just för undertak. Den kan rekommenderas.
Om det är så att väggen har sunkit ihop och måste lyftas upp på plats tycker jag att man skall göra detta innan man lagar taket annars går det inte att få taket rakt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Mirami

  • Inlägg: 450
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 22:05 »
Du kanske kan ordna en takläggar fest...
Vänner/människor träffas å jobbar tillsammans
dagtid över en helg...
Du bjuder på go mat å en kall öl på kvällen/kvällarna... :P

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #11 skrivet: 07 jan-08 kl 11:08 »
hur är det byggt verkar vara en blandning av olika tekniker av liggande och stående timmer och plank ????
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #12 skrivet: 07 jan-08 kl 21:56 »
Det finns exempel på att man tagit vara på olika hus från olika tider och flyttat och byggt ihop dom med enklare konstruktion.
Annars är det vanligt att det är timrat där djuren fanns.
Vagnslider, logar och loft är ofta oisolerade.

ES

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #13 skrivet: 07 jan-08 kl 22:40 »
Ja,eller så är det lokalt? Min andra ladugård ser ut i samma stil fast modell större.
Mycket riktigt,delen som är timrad till höger är ladugården. Timrade mittendelen med stora dörrarna är väl för hästkärran (traktor),den är genomkörbar och timret  går igenom ladugården drygt en meter högt på sidorna i den delen.Man ser knutarna..
Planken på vänster kortsida är jättebreda och snygga,medans det ser ut som man tog det som blev över till vänster om stora dörrarna.
Är det någon som kan berätta något om färgen på dörrarna? Nyans och sort?
Tror mig veta att ladugården har stått på samma plats sedan 1895.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #14 skrivet: 08 jan-08 kl 13:11 »
Troligen linoljefärg. Någon form av ockra. Antagligen gul- eller guldockra. Obs olika kulör trots liknande namn!

Finns även slamfärg i gul kulör (Falurödfärg-gul) - men troligen är det linoljebaserad färg.

Använd inget annat än ovan nämnda!

Vill du bevara den "slitna" känslan så olja bara på rätt över med kokt linolja - typ vart annat - tredje år. Samma sak gäller fönster, gångjärn och beslag om du inte vill göra en totalgenomkörare. Det konserverar och det blir inte sämre. Och i många fall är det snyggare! Akta så det inte blir stänk på det faluröda - ser fläckigt ut.

ES

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 13:34 »
Kan vara klokt att brädfodra knutarna, börjar dom ruttna så kan du få ett litet h-e med kalvande väggar som måste rätas upp.
På översta bilden ser man en sån stagning på långsidan.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #16 skrivet: 08 jan-08 kl 14:40 »
är väggen rak ovanför dörren så kan det knappast vara några större problem bryt bort dörren så att du kan räta upp och bulta fast reglar på sidan av dörr hålet så blir det rakt hålet bredvid porten kan du antingen skarva igen om du har möjlighet att få tag på timmer i samma dimension som det gammla eler helt enkelt sätta bräsor över.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #17 skrivet: 08 jan-08 kl 14:41 »
ofta så satte man brädfoder på utsidan när man fick råd och hadde tillgång till virke.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #18 skrivet: 08 jan-08 kl 19:12 »
Tack för alla smarta tips och er kunskap! Jag var helt säker på att ni skulle skriva "elda upp".
Taket känns som jag kan fixa. Det blir nog tak läggar fest! Jag har redan börjat kolla annonser på tegel.
Fönstren klarar jag och tips om brädfodring av knutar var bra. Jag hade inte tänkt på det. Linoljning av dörrar ska fixas och hur jag lyfter huset framgick i länken jag fick. Det blir värre med själva syllstocksbytet.....Fast det får jag klura på. Mest hur jag ska få nytt timmer att passa och hur underlaget ska beredas.Grus? Dyngstan låg på den sida det har säckat ihop så det kan bero på det och kanske behöver dräneras.....
Är det någon som har koll på vad dessa knutar kallas?
Vet någon om man när man tar ner teglet ska tvätta det och hur så det får åldras tillsammans med det nya (begagnade) eller ska man vara rädd om patinan?

Jag har ett hus till som ligger på en damm,utom framsidan.Sidan över dammen behöver skyddas med brädfodring,men det som sitter har trillat ner en efter en och behöver bytas.Det huset är också timrat. Kan man beställa nya bräder som är lite ojämna någonstans? Som det såg ut förr?Smala uppe och breda nere varvat som ett pussel. Eller ska man söka på begagnat?

Det ploppade visst upp ett par frågor till när jag ändå hade er uppmärksamhet ;D

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Renovera gammal ladugård?
« Svar #19 skrivet: 08 jan-08 kl 19:24 »
Om läkten är hela (ribborna pannorna ligger på) och underlaget är okej - undvik att ta ner taket! Det är ett stort jobb - där slitet istället kan ligga på att fixa bottensyllen och panelen! Bättre att njuta av sommaren...  8)

Ny pannor kan läggas in som de är - får fin patina på några månader. Kolla på baksidan, brukar så namn på tegelbruket som levererat. Lättare att leta efter samma då.

Angående brädor - hör med någon i skogen i närheten. Ofta kan man få mer passande dimensioner. Fast snyggast är om du håller dig framme när någon annan river sitt hus/lada och kan få tag på "riktigt" virke. De brädor du får i dag håller inte på långa vägar samma kvalite som det som sitter uppe - så byt bara om du måste.

Kanske du kan hitta timmer på samma sätt som ovan beskrivet - kolla bara hur det gamla är gjort så fixar man det själv. Även om det inte blir så bra första gången.

Lycka till!
ES


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser