Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm - info önskas  (läst 1803 gånger)

lindas

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Damm - info önskas
« skrivet: 01 jan-20 kl 15:46 »
Kommer gräva för en damm på gården. Den är tänkt att inhysa ankor och i framtiden även gärna kräftor och näckrosor. Planen är ett djup på minst 2 meter i en del av dammen och i alla fall 10-20 kvm. Jag vill undvika pump och användande av duk om det är möjligt...(?) Den kommer anläggas i vad som ser ut att vara lerjord. Söker nu era bästa tips på hur man kan göra detta på bästa sätt och så tids- och kostnadseffektivt som möjligt.
Har ni byggt, vad kostade det? Tips och råd?
Tipsa gärna om andra bra sidor eller böcker som kan vara till hjälp :)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Damm - info önskas
« Svar #1 skrivet: 04 jan-20 kl 16:47 »
Kräftor är svårt att ha i damm utan strömt vatten, vi grävde 1000kvadrat damm och har försökt med kräftor i omgångar men de klarar sig inte, vi har ca 4 meter djup, dels blir vattnet stillastående och sen fryser det på vintern.

Vi grävde i sank åkermark, vi grävde massa provgropar först för att se hur vattnet stod, ska du gräva så litet utan att ha duk så kanske ett först läge är att gräva lite provgropar och se om jorden är tillräckligt lerig för att hålla kvar vattnet.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Damm - info önskas
« Svar #2 skrivet: 06 jan-20 kl 05:58 »
råkade se denna för några dagar sedan, verkar vettigt att lufta dammen.




du hittar säkert nått intressant på youtubesökningen ,


 eller kanske följande https://www.youtube.com/watch?v=0W8BapMq5hQ

Persian

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Damm - info önskas
« Svar #3 skrivet: 08 sep-20 kl 12:51 »
Hej! Om det går bra vill jag låna tråden lite.
Har en damm runt ca 100kvm med en liten ö i mitten (se del av dammen i bild 1).
Åtminstone 1,3m djup. Den har varit oskött i flera år och är nästan helt fylld i botten och på ytan med (ett tjockt svart, illaluktande) organiskt material (bild 2). Vattnet är dock i övrigt transparent och luktfritt (bild 3).

Har sett vilda änder övernatta där, så tänkte att den kanske hade kunnat passa tamänder också. Men vill såklart rensa bort alger och annat organiskt material först.

Har försökt att vada ner och rensa för hand med grip, men det är oerhört tungt och svårt. En annan tanke vi haft är att först tömma på vatten och sedan rensa det (förhoppningsvis) lättare materialet. Är det luftning som är lösningen?

Många tack på förhand och tack för ett fint forum!





« Senast ändrad: 08 sep-20 kl 14:08 av Persian »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Damm - info önskas
« Svar #4 skrivet: 08 sep-20 kl 13:59 »
Ser inga bilder här.

Utan att veta mer så skulle jag säga skörda och utarma. Alltså dra upp all växtlighet du inte vill ha kvar. lufta, eller pumpa upp så det får rinna tillbaks gör dammen trevligare.

Har du tillgång till grävare så kan du ju ta en del av botten.


Det är lite lurigt med att låta tamänder träffa vildänder, med tanke på sjukdomsspridning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Damm - info önskas
« Svar #5 skrivet: 08 sep-20 kl 17:39 »
Nu ser jag bilderna. Jo, det blir lätt syrefritt i botten, framför allt när vattnet står still, och då blir det svart och luktar illa. Mer syre och mindre organiskt material som kan ruttna så blir det fräschare. Jag skulle vara sugen på att lägga lite sten i ena slänten och pumpa upp vatten så det fick rinna med små vattenfall tillbaks.

En traktor med griplastare kan få bort en del.

Ankor/änder skiter en hel del, så släpper du sådana där så jobbar du i motvind...

Persian

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Damm - info önskas
« Svar #6 skrivet: 14 sep-20 kl 12:55 »
Många tack för svar!
Kommer nog försöka få hjälp av någon med grip/grävare och sedan installera bottenluftare!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 4 användare
von tratt, Anders Flix, LimJans, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser